Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
jeamic

styrkabel uttern 5202

Rekommendera Poster

Är det någon som vet vilken längd styrkabel uttern 5202 (årsmodell 2001) har ? Avser att köpa en under vintern men kommer inte åt att mäta på plats.
Svårt/trångt att komma åt att byta ? 

Bör man byta både kabel och rulle ?

Redigerad av jeamic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl ta bort gamla kabeln först och mäta. 

Men glöm inte att fästa en tamp när du drar ut den kabeln, så använder du tampen för att dra in den nya kabeln.

Vad är det för rulle du mena, är det kanske styrväxeln?

 

Personligen hade jag övervägt att byta till hydraulstyrning. Visst det blir kanske dyrare, men betydligt trevligare att använda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde frågan då jag inte kommer åt båten nu och hittade ett set till "bra pris" där även "rullen" under ratten ingår, se bild.

 

Set.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det framgår inte på på sidan, men om du ska köpa teleflex-kit inkl. styrväxel så skulle jag iallafall rekommendera att styrväxeln är av sk. non feedback-typ.

Non feedback innebär att kraften från motorns propellerverkan inte överförs till ratten, som annars gör att man måste hålla emot ganska kraftigt i ratten framförallt när båten är på väg upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

många lösa ändar , om det går komma åt änden på vajerkabeln? kan längden vara angiven i närheten .

 non feedBack........ på en vajerkabelstyrning, det måste gå utveckla finns det?  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bemek:

många lösa ändar , om det går komma åt änden på vajerkabeln? kan längden vara angiven i närheten .

 non feedBack........ på en vajerkabelstyrning, det måste gå utveckla finns det?  B

Ja, det finns styrväxlar för teleflex med non feedback, tex. denna:

https://www.moory.se/p/styrvaxel-nfb-42/?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller styrningen på båten ska du inte bara gå på pris. Ett dåligt styrreglage eller en kabel som går av i +20kn kan ge hemska konsekvenser. Sen är det inte bara längden på kabeln du behöver gå efter. Byter du tillverkare är det sannolikt att hålet, och skruvhålen, för reglaget inte passar direkt utan du behöver antingen såga och borra eller sätta dit en täckbricka. Räkna även med att du behöver lyfta av motorn för montering av den nya kabeln. Den gamla kan du få bort genom att kapa den med en vinkelslip. Min starkaste rekommendation är att lämna in den till en verkstad som gör jobbet. Det blir dyrare, men du slipper mycket huvudvärk samt så har du möjlighet att få hjälp om ngt behöver justeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte på en uttern 5102 en gång i tiden. En del pyssel helt klart. Speciellt vid motorn. Hydraulisk styrning är att föredra helt klart. Har det på nuvarande båt. Men byter du till vajer så se till att styrningen har no force feedback. Det är otroligt mycket säkrare och trevligare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...