Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
plengqui

Val av ekolod till segelbåt. Prisvärt, med inombordsgivare.

Rekommendera Poster

Söker tips på prisvärd ekolod- och logglösning till familjesegelbåten. 

Ni som köpt ekolod till segelbåt för rimlig peng senaste 2-10 åren: hur gjorde ni, och blev det bra?

 

Vi vill visa djup och fart på en enkel display monterad på ruffväggen (sitter ett gammalt trasigt instrument där idag). 

Ett plus om vi också kan skicka fart- och djupdata till plottern, en Raymarine C70 som har stöd för SeatalkNG och NMEA0183. 

Båten har idag en logg-givare och en gammal Silva Nexus server, samt en "kopp" med olja plastad i skrovet för ekolodsgivare som ska sitta på insidan av skrovet och mäta igenom skrovet (s.k. in-hull, inombordsgivare). 

 

Lösningar vi har kikat på:

  • Nasa Clipper Dual är prisvärd, men vi skulle ju helst vilja framtidssäkra med NMEA stöd. Kostnad ca 3.000kr.
  • Givare med NMEA stöd, tex P79S, kompletterat med en NMEA multidisplay på ruffväggen, tex VL FLEX 52. Kostnad ca 7.000kr.
  • Fishfinder med genomskrovsgivare. Garmin Striker är billig men har akterspegelsgivare (som vissa påstår man köra genom skrovet, fan vet). Då får vi lösa logg via gamla Silva Nexus servern via NMEA till plottern. Kostnad ca 2.000kr. 
Redigerad av plengqui

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en akterspegelsgivare limmad i botten av båten som mäter djup hur bra som helst. Däremot visar den ju fel vad gäller vattentemp men det lever jag med. Givaren är kopplad till min plotter och visar datat där. Dock inte Raymarine.

Det gäller att man monterar den där skrovet inte har några luftfickor eller någon balsa-kärna och att man limmar med rikligt med marintätning och ser till att det inte blir några luftbubblor i kletet.

I dina kläder skulle jag skippa logg-delen då farten (FÖG) ju redan finns i plottern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, ChristerN said:

Jag har en akterspegelsgivare limmad i botten av båten som mäter djup hur bra som helst.

Tack! Ett till vittnesmål om att det verkar funka att köra akterspegelsgivare genom skrovet 🙂 Mycket intressant!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det prisvärda Fishfinder ekolod som även ser lite framåt? Det verkar som att de flesta som visar en 2D-grafik över bottenprofilen gör det genom att "skrolla" fram historiken från en endimensionell stråle som endast tittar nedåt?

 

Det hade ju varit trevligt om ett ekolod med 2D-skärm kan hjälpa till att svara på frågan "kommer vi in här eller är det för grunt" när man ska lägga till med sin segelbåt i naturhamn 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att du inte behöver "lite" framåt - du behöver mycket framåt för att få en praktisk användning av det.

Det där med att titta framåt och framåtseende funktion är f.ö. ganska begränsat och i alla fall enligt min erfarenhet rejält överreklamerat och fungerar ytterst sällan så bra som i broschyrerna. I alla fall om vi talar ekolod, inte "undervattensradar" som är något helt annat.

 

Få av ekoloden tittar effektivt mer än 45° framåt, även om det i vissa fall ritas om att de nästan skulle "se" parallellt med vattenytan, dvs nästan rakt framåt. Är din båt 10m lång och givaren sitter mitt under (vi tar det som exempel för enkelhetens skull) så lär du inte få korrekta värden av det "intressanta" djupet, dvs ett par meter, för mer än max någon meter framför båten. Om ens det.

Men ju djupare det är, desto längre framför ser du. Fast hur intressant är det att veta att det är t ex 20m där jag är nu och 15m en halv båtlängd längre förut ?  Dessutom blir felet större ju längre framför den tittar, ibland riktigt stort beroende på att loben får en mycket ogynnsam vinkel mot botten.

 

Jag har landat i att det säkraste ändå är att ha ett bra "vanligt" ekolod och se tendensen, dvs titta på den graf som ekolodet ritar upp, samt tänka/kolla själv om man ser att det grundar upp snabbt. Och inte minst ha bra sjökort. Men visst finns det situationer där ett enklare framåtseende kan tillföra information. Men sällan så det är värt extrakostnaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För några år sedan köpte jag 

Garmin Echomap 92 SV plotter

och Panoptix P51- th.

 

För mig mycket prisvärt då jag ofta letar mig in mellan skär och grynnor.

Ekolodet är framåtseende, typ horisontellt med vattenytan och hela vägen ned till botten.

Givetvis inom vissa gränser.

 

Har även Hydrographicas kort installerat.

 

Men cket sällan jag har bottenkänning nu för tiden.

Även om jag letar mig in i små trånga vikar.

 

Ofta svajankrar jag i nåt skyddat läge. Kör då en cirkel runt den plats jag tänker droppa ankaret. Då ser jag enkelt om det finns farligheter som jag kan gå på.

Där jag droppar ankaret lägger jag en waypoint.

Sätter sen plotter s ankringslarm på t ex 30 meter. Samma på en app i mobilen.

Sover gott.

 

 

Kostade dryga 20 000.

Men fördelat på typ 7 år...

 

Cumulus med djupgående på 1.7 meter.

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-08 vid 18:35 skrev ChristerN:

Jag har en akterspegelsgivare limmad i botten av båten som mäter djup hur bra som helst. Däremot visar den ju fel vad gäller vattentemp men det lever jag med. Givaren är kopplad till min plotter och visar datat där. Dock inte Raymarine.

Det gäller att man monterar den där skrovet inte har några luftfickor eller någon balsa-kärna och att man limmar med rikligt med marintätning och ser till att det inte blir några luftbubblor i kletet.

I dina kläder skulle jag skippa logg-delen då farten (FÖG) ju redan finns i plottern.

Ja det brukar ju fungera. Det gjorde det i förra båten och båten före den.

Men jag tänkte att det skulle fungera i nuvarande båt, men det gjorde det inte, jag testade på flera ställen, så långt som kabeln räckte, och tryckte då hårt med foten på givaren. Testade sedan genom att hänga ned den i vattnet, och då funkade den. Enligt specifikationen är det inget distans material i botten på nuvarande båt. Men det är väl då rätt tjockt. Om man har distansmaterial i skrovet brukar man få en slags konstig undervattenskurva på skärmen, men här visade det i princip ingenting, bara blinkande djupsiffra.

Vad jag vill ha sagt med det framgår väl klart, men att man först skall testa på olika platser på skrovet innan man kletar fast givaren i något bra marintätningsmedel, och då sätta litet press på givaren så att den verkligen ligger dikt an skrovets insida.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite luft mellan givare inombords och skrovbotten lär väl inte funka?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättetack för bra erfarenheter och tips @Hybro @IngemarEoch @Georg_Ohm!
Även om du @Hybro har bra erfarenhet av framåtseende lod så blir nog priset begränsande, det vore en trevlig bonus, men inte kritiskt för vår normala båtanvändning. 

Check på att vi bör testa innan vi monterar en akterspegelsgivare som inomskrovsgivare 🙂 👍

 

Så då lutar det åt en vanlig nedåtseende "endimensionell givare". Frågan är om det är värt 5-7000kr för en lösning med NMEA stöd eller om vi kör på ett slutet system som NASA (Target el Clipper) eller en fishfinder (tex Striker, Hook2, PiranhaMax) för 2-3000kr. 

 

Fler tankar och erfarenheter mottas tacksamt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Lite luft mellan givare inombords och skrovbotten lär väl inte funka?

Nej det går inte så bra.

Därför skall man trycka givaren hårt mot båtens botten när man testar, man kan ju lägga givaren i en plastpåse, fylla den med vatten och försluta och hålla den mot insidan av botten också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...