Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Stinger312

Shimsning av bult till växelväljare VP 290

Rekommendera Poster

Jag skall byta packbox i växelväljaren på mitt vp 290 dp drev och tänkte shimsa in bulten. Jag såg på youtube att dom tog bort alla brickor skruvade in bulten till den fick "kontakt" sedan mätte dom avståndet från locket till bultskallen och satt in rätt antal+1.  I verkstadsboken så står det att man skall lägga dit ett shims i taget så länge det inte går att vrida på propelleraxeln? Hur brukar ni göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följa verkstadshandboken, som är utgiven av tillverkaren av produkten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-30 vid 11:47 skrev Stinger312:

Jag skall byta packbox i växelväljaren på mitt vp 290 dp drev och tänkte shimsa in bulten. Jag såg på youtube att dom tog bort alla brickor skruvade in bulten till den fick "kontakt" sedan mätte dom avståndet från locket till bultskallen och satt in rätt antal+1.  I verkstadsboken så står det att man skall lägga dit ett shims i taget så länge det inte går att vrida på propelleraxeln? Hur brukar ni göra?

När du knackar ur sprinten som håller växelväljaren, se då till att vara vaksam på vad du gör. Finns några fallgropar som kan bli dyrköpta. Följ noga tillverkarens instruktioner. // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följde tillverkarens instruktioner men sprinten skar så det blev dyrköpt. Komplett växelmekanism skall inhandlas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Stinger312:

Jag följde tillverkarens instruktioner men sprinten skar så det blev dyrköpt. Komplett växelmekanism skall inhandlas.

Ajajaj den är inte rolig den. Använd långa sprinten ej den korta, då har du alltid möjlighet få tag i den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörstiftet driver man ner genom pinnen och drar ut pinnen. Sen tar man upp rörstiftet med en magnet. Vid återmontering kollar man med en lagom dorn att hålet är rätt innan rörstiftet slås i.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet hur man driver ut rörstift och vilka verktyg man skall ha men efter en bit gick den snett och sedan var det lögn i helvete att komma vidare tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behöver du delar har jag ett 290 DP liggandes.

Tror jag behåller underhuset men överdelen kan du få billigt 😉

Bor utanför Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...