Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
ChristerN

Mögel på bensintank

Rekommendera Poster

Hej.

Varje år får jag extremt mycket mögel på mina bensintankar/-dunkar som ligger under aktersoffan i min styris (Yamarin 490).

Visst, utrymmet är inte väldigt välventilerat och "locket", dvs aktersoffan, är skitigt på undersidan samtidigt som det kommer en massa skräp och lägger sig runt sitsens kanter under säsongen. Men varför blir det så mycket just på tankarna?

Jag tänker att bensin i sig och dess ångor inte borde vara grogrund för mögel men runt avluftningsskruven är det extra mycket mögel.

Skurar ur utrymmet varje vår även om jag inte får bort allt mögel. Brukar också tvätta av tankarna/dunkarna (har två 24 liters) på våren och då och då i samband med tankning.

 

Nästa fråga är väl vad man kan göra åt detta.

Tips och idéer mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ChristerN:

Hej.

Varje år får jag extremt mycket mögel på mina bensintankar/-dunkar som ligger under aktersoffan i min styris (Yamarin 490).

Visst, utrymmet är inte väldigt välventilerat och "locket", dvs aktersoffan, är skitigt på undersidan samtidigt som det kommer en massa skräp och lägger sig runt sitsens kanter under säsongen. Men varför blir det så mycket just på tankarna?

Jag tänker att bensin i sig och dess ångor inte borde vara grogrund för mögel men runt avluftningsskruven är det extra mycket mögel.

Skurar ur utrymmet varje vår även om jag inte får bort allt mögel. Brukar också tvätta av tankarna/dunkarna (har två 24 liters) på våren och då och då i samband med tankning.

 

Nästa fråga är väl vad man kan göra åt detta.

Tips och idéer mottages tacksamt.

Att tvätta dunkar och utrymmet är bra men du bör också tillsätta något som dödar mögelsporerna. Finns flera alternativ i färghandeln på sprayflaskor. Heter något i stil med Antimögel eller Mögelbort. Jape är en tillverkare som jag kört med i flera år. Kolla att det står att det går att använda på markiser så kan du även köra på textilier ex dynor och insidan på kapell.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns  ju flera anitmögel och rengöringsprodukter men har i år införskaffat 303 Mold & Mildew Cleaner, som enligt produktbeskrivningen efter rengöring även ska skydda mot mögeluppkomst. Har inte testat än men har precis som du problemområden med mögel i båten trots rengöring. Fogar tätade med sika (från fabrik) möglar vädligt lätt i min båt av någon anledning, men ska testa den här produkten i år tänkte jag. Annars är det väl avfuktare som gäller, speciellt i ett slutet utrymme som du har, om nu inte rengöring eller antimögelmedel hjälper?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Att tvätta dunkar och utrymmet är bra men du bör också tillsätta något som dödar mögelsporerna. Finns flera alternativ i färghandeln på sprayflaskor. Heter något i stil med Antimögel eller Mögelbort. Jape är en tillverkare som jag kört med i flera år. Kolla att det står att det går att använda på markiser så kan du även köra på textilier ex dynor och insidan på kapell.

Tack för svar. Egentligen är det väl inte hur jag tar bort möglet som är huvudfrågan utan varför det blir en massa mögel just runt bensintanken. Visst blir det bättre om allt mögel ”från början” tas bort/dödas (fast det verkar omöjligt i detta utrymme som har kontakt med utrymmet mellan skroven där det säkert är en massa mögel som jag inte kommer åt) men varför så mycket just på tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev buzzer:

Annars är det väl avfuktare som gäller, speciellt i ett slutet utrymme som du har, om nu inte rengöring eller antimögelmedel hjälper?

Tack för svar. Utrymmet rymmer 2 bensindunkar/-tankar på 24 l vardera. Ovanpå dessa finns ca 40 cm luft. Inget utrymme att placera en avfuktare på mao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Tack för svar. Egentligen är det väl inte hur jag tar bort möglet som är huvudfrågan utan varför det blir en massa mögel just runt bensintanken. Visst blir det bättre om allt mögel ”från början” tas bort/dödas (fast det verkar omöjligt i detta utrymme som har kontakt med utrymmet mellan skroven där det säkert är en massa mögel som jag inte kommer åt) men varför så mycket just på tanken?

Att det möglar mest på tankarna beror nog på den kondens som bildas på behållare med vätska i när temperaturen skiftar upp och ner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Tack för svar. Egentligen är det väl inte hur jag tar bort möglet som är huvudfrågan utan varför det blir en massa mögel just runt bensintanken. Visst blir det bättre om allt mögel ”från början” tas bort/dödas (fast det verkar omöjligt i detta utrymme som har kontakt med utrymmet mellan skroven där det säkert är en massa mögel som jag inte kommer åt) men varför så mycket just på tanken?

”Kalla väggens princip” och att bensin håller en lägre temperatur än omkringliggande luft vilket gör att kondensen bildas fortare på tankens utsida. En ypperlig grogrund för mögel. Spraya med lite klorin och äppelcidervinäger var för sig så minskar grogrunden att få mögel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

”Kalla väggens princip” och att bensin håller en lägre temperatur än omkringliggande luft vilket gör att kondensen bildas fortare på tankens utsida.

 

4 timmar sedan skrev Rascal:

Att det möglar mest på tankarna beror nog på den kondens som bildas på behållare med vätska i när temperaturen skiftar upp och ner.

Aha! Att jag inte tänkte på det!

Tack för svaren!

3 timmar sedan skrev pseudonym:

Spraya med lite klorin och äppelcidervinäger var för sig så minskar grogrunden att få mögel.

Och tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...