Gå till innehåll
fredag 17 maj 2024
Nettan1111

Installera sjövatten i köket och dela på invattnet via toa

Rekommendera Poster

Hej, Jag tänkte köpa en Whale pentrypump 8L/min 12v  2bar. Ska vara enkelt med egen singel kran och bara kallt vatten ut till ett enda tappställe uppe i köket.

Det är en Aquador 28 DC som ska få liten uppdatering tänkte vi.

- Är det för klent tänkt pumpmässigt ? Ska tex gå att skölja disken och tvätta händer m det bräckta vattnet uppe i kökshon är tanken.

Vill dela det sjövatten som kommer in till toaletten via en lättåtkomlig befintlig skrovgenomföring och den slangen är 25mm på utsidan och toaletten är manuellt spolad och elen till pumpen tänkte vi dela med "duschlådans el"... enkelt där bredvid, måste väl sätta en liten strömswitch på pumpens kabel så den kan stängas av separat, tips ? ... T koppling eller Y koppling ... vad kan tänkas vara bäst?

- Har någon erfarenhet av sån här lösning?

Skulle också bara enkelt vilja köra på Whale 15 anslutningskopplingar och slang som pumpen också är förprepparerad med så även ett förfilter så det är bra

- Kan det vara bra med en backventil ut till toan? ... det får verkligen inte dra baklänges därifrån...

- Annat som någon vill dela med sig av?

Whale Pentrypump 8L:min.png

Duschlådan.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte ta vattnet från motorns kylvattenintag, känns tryggare än toaletten intag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha tänker att det nog inte blir riktigt lika enkelt med slangarna snyggt dragna upp till diskhon? Ska kolla vad min man isåfall säger om den vägen in upp, bra tips! och det blir väl egentligen lite närmre dragning som du skriver. Tänker du tryggare ang ev tokläckage in genom skrovet eller äckligt läckage baklänges från toan ? ...

Vad tror du pumpmässigt är en 2bars variant 8L./min lagom eller för klent?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen räcker.

Och lite som du tänkt har jag gjort i min båt, för att slippa så många skrovgenomföringar. Har därför bara tre kvar: Motorkylvatten, allmänt "sjövattenintag" och nödtömning av septitanken.

 

Det allmänna sjövattenintaget (som ändå "bara" är 19mm) delas utan problem av toaspolning, AC-kylvatten och spolpump för ett gardenauttag. För säkerhets skull har jag försett dem alla med backventiler, även om risken att suga baklänges genom någon av de andra pumparna nog är obefintlig.

bild.png.8905904a295b41d3f6ef60861c5b7a5f.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Nettan1111:

Hej, Jag tänkte köpa en Whale pentrypump 8L/min 12v  2bar. Ska vara enkelt med egen singel kran och bara kallt vatten ut till ett enda tappställe uppe i köket.

Det är en Aquador 28 DC som ska få liten uppdatering tänkte vi.

- Är det för klent tänkt pumpmässigt ? Ska tex gå att skölja disken och tvätta händer m det bräckta vattnet uppe i kökshon är tanken.

Vill dela det sjövatten som kommer in till toaletten via en lättåtkomlig befintlig skrovgenomföring och den slangen är 25mm på utsidan och toaletten är manuellt spolad och elen till pumpen tänkte vi dela med "duschlådans el"... enkelt där bredvid, måste väl sätta en liten strömswitch på pumpens kabel så den kan stängas av separat, tips ? ... T koppling eller Y koppling ... vad kan tänkas vara bäst?

- Har någon erfarenhet av sån här lösning?

Skulle också bara enkelt vilja köra på Whale 15 anslutningskopplingar och slang som pumpen också är förprepparerad med så även ett förfilter så det är bra

- Kan det vara bra med en backventil ut till toan? ... det får verkligen inte dra baklänges därifrån...

- Annat som någon vill dela med sig av?

Att dela vattenintaget mellan toan o sjövattenpump kommer inte att vara någon risk. Toans vattenintag går via pumpen och mynnar i kransen upptill i toaskålen. Det är helt omöjligt att det kan sugas upp något otrevligt ur toan den vägen... (Jag har den lösningen på min båt och har aldrig ens tänkt tanken att det skulle kunna medföra något problem...)

 

En intagssil till sjövattenpumpen är att förorda. Det kan komma med allt möjligt bös via vattenintaget som annars kan ställa till problem i pumpens backventiler eller i pentrykranen.

 

Överväg att köpa en kraftigare pump. Då kan du även använda den till ett spolvattenuttag för att spola rent på däck, spola ankare mm på båten. Min sjövattenpump har 2,8 bar tryck och 15 l/min. Den funkar jättebra till att spola däck, ankare mm med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Wildeside:

Du kan inte ta vattnet från motorns kylvattenintag, känns tryggare än toaletten intag.

Ingen bra idé då motorns inkommande kylvattenslang sannolikt är av mycket grövre dimension än den som pumpen kräver.

32 minuter sedan skrev Nettan1111:

Aha tänker att det nog inte blir riktigt lika enkelt med slangarna snyggt dragna upp till diskhon? Ska kolla vad min man isåfall säger om den vägen in upp, bra tips! och det blir väl egentligen lite närmre dragning som du skriver. Tänker du tryggare ang ev tokläckage in genom skrovet eller äckligt läckage baklänges från toan ? ...

Vad tror du pumpmässigt är en 2bars variant 8L./min lagom eller för klent?

Jag har gjort en liknande grej, däckspolningspumpen har gemensamt intag med spolvattnet till toan.

Det fungerar väldigt bra...

MEN, gör så här, koppla en förgrening, T- eller Y -rör efter bordsgenomföringen och avstängningskranen, placera en backventil mellan förgreningen och toaletten, annars pumpar du upp vattnet ur toaskålen, och det vill man ju inte skölja sin disk i.

Om du inte redan har en sil mellan bordsgnomföringens avstängningskran och förgreningen skall du montera en sådan.

Nu navigerar jag i Skagerack och Kattegatt, där har vi trådalger som liknar Malacos kolasnören, och andra sorters alger och växter som gärna trasslar in sig i pumpar och slangar, jag vet ju inte så noga vad som växer i dina farvatten, men en sil eller filter bör man ju ha.

Elektrisk skall du koppla pumpen på en egen säkring i din elcentral ombord. Följ tillverkarens anvisningar ang. säkringens värde och kabeldimension. Om du vill kan du ju ha en strömbrytare också, utifall pumpens tryckvakt skulle haka upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit, Ingemar och Lintott hann före, eftersom jag var tvungen att pausa mitt skriavde i nån timma eller så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ingen bra idé då motorns inkommande kylvattenslang sannolikt är av mycket grövre dimension än den som pumpen kräver.

 

Och vad är problemet med att sätta dit ett t-rör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med @Wildeside att olika dimensioner inte behöver vara ett problem - det finns T-rör i mässing och olika nippelstorlekar att skruva i (ev. med förminskningar).

 

Men även om frågan inte var riktad till mig så ser jag några andra nackdelar. I mitt fall var det främst skilja på funktioner - vatten för att spola saker med skall inte beblandas med motorn. Den bör - av säkerhetsskäl - ha ett helt separat intag, inte sammanblandat med annat som kan hända saker med så det t ex börjar suga tjuvluft den vägen. Håll det som behövs för säkerhet (såsom båtens framdrift) separerat !

Sedan vill jag kunna använda allt även om motorn går. Min motor har ett hiskeligt sug, då det är en kapacitet på impellerpumpen som är mer än tiofalt en pentrypump. Backventilen kommer kanske göra sitt jobb, men det vete katten om sjövattenpumpen skulle orka suga så den ens öppnar ventilen och "får i sig" något om den sitter med T-koppling på impellerpumpens sugslang. Tror inte det.....

 

Intagssil/filter som @Lintott nämner ser jag nästan som obligatoriskt oavsett. Du ser den på min bild ovan också (rund genomskinlig, enkelt isärtagbar för rensning). Det är en väldigt billig lösning för att slippa havererade pumpar p.g.a. saker som tagit sig in. Och om de mot förmodan passerar pumpen kan de sedan fastna i pentrykranen...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Wildeside:

Och vad är problemet med att sätta dit ett t-rör?

Jag hade samma idé. 
Men jag övergav den av tre anledningar.

1 det hade blivit en klumpig koppling, med rörkopplingar i samma dimension som kylvattenslangen, sedan en klenare avknoppning till spolpumpen.

2 Med en sådan lösning hade jag fått dra en lång slang, från motorn, vidare mot toaletten där pumpen sitter, förvisso hade jag kunnat montera spolpumpen nån annanstans men då hade den varit svår att nå. Sedan har jag ju kylvattenintaget i drevet, det borde väl kanske inte innebära någon konflikt, men det kändes ändå fel att hålla på att skarva i båtens viktigaste vattenslang, kylvattenslangen.

3 Det hade blivit dyrt med en massa rörkopplingar i marinbrons.

Nu blev det ett T-rör i kompositmaterial, visserligen inte så billigt men ändå betydligt billigare än bronsalternativet.

 

Alternativet 3x hade ju varit ett ta upp ett nytt hål i skrovet för en ny genomföring.

Men jag är övertygad om att båtars skrov skall ha så få hål som möjligt, helst inga alls.

Men det kan ju kanske finnas andra blöta åsikter om den saken.

 

Till skillnad mot er som navigerar i mer eller mindre drickbart sötvatten, vill vi här i väst sällan skölja disken i saltvattnet som har tillsatser av olika förorenande ämnen, plankton, diesel, latrin med mera. Men det går ofta bra att spola av däcket med detta vatten.

 

Så egentligen med min koppling, kombinationen av däckspolningsvatten och toaspolningsvatten, blir det en kapacitetsbrist om man spolar på båda ställena samtidigt. Men det är inte så ofta som det händer.
Likväl drar ju dessa pumpar sisådär 8-10 A styck så det blir en del watt för att få fram vatt-en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sjövatten i pentryt så för min del så är risken att få fel vatten i diskbaljan obefintlig.

Har 250 liter i färskvattentankar så jag kan duscha och diska i färskvatten.

Själv har jag spolpump och toalett på samma genomföring och eget intag för kylvattnet som sitter lät åtkomligt under en lucka.

Som Georg_Ohm poängterar så drar pumparna en del ström och det har sällan eller aldrig hänt att jag sitter på toan och någon vill spola däck samtidigt.

Men hur som så skulle jag aldrig koppla ihop något som har kommunikation mellan toalettavlopp och där jag ska laga mat.

Backventiler, silar och filter ser jag som självklarhet att man monterar där behov finns.

Rädslan för genomföringar i en äldre båt som min med 15-20 mm i skrovet ser jag som obefogad om man kontrollerar dom på våren innan man sjösätter.

Men alla har olika förutsättningar och tycker olika så vilket som är bäst är nog svårt att utreda på ett forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 - - -

MEN, gör så här, koppla en förgrening, T- eller Y -rör efter bordsgenomföringen och avstängningskranen, placera en backventil mellan förgreningen och toaletten, annars pumpar du upp vattnet ur toaskålen, och det vill man ju inte skölja sin disk i.

- - -

Hur ser din toaskål ut?. Körs spolvattnet in i botten av skålen?

 

I min mugg så kommer spolvattnet in runt kanten upptill i skålen. För mig är det omöjligt att det skulle kunna suga vatten ur botten av toaskålen och bakvägen in i intaget till den elektriska sjövattenpumpen. (Å har därför ingen backventil på anslutningen till toapumpen.)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Hur ser din toaskål ut?. Körs spolvattnet in i botten av skålen?

 

I min mugg så kommer spolvattnet in runt kanten upptill i skålen. För mig är det omöjligt att det skulle kunna suga vatten ur botten av toaskålen och bakvägen in i intaget till den elektriska sjövattenpumpen. (Å har därför ingen backventil på anslutningen till toapumpen.)

Ja, i princip. Slangen till spolvattnet kommer in till pumpen som sitter längst ned i skålen. När pumpen går trycker den upp spolvattnet till att munstycke längst upp, i bakkant, samt därifrån in under den övre kanten. När man slutar att spola rinner vattnet som inte spolats ned, ned i skålens botten, bildar där ett slags vattenlås och primar pumpen inför nästa spolning. Det kan röra sig om ungefär 1-2 dl.

Jag tror inte att min elektriska toalett är unik i det avseendet.

 

Så utan backventil hade man ju pumpat upp det vattnet till vasken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tror inte att min elektriska toalett är unik i det avseendet

Kanske inte unik på eltoaletter med kombinerad vattenpump/kvarn.

De jag har/har haft (förutom den första enkla i förra båten) har däremot separat elektrisk vattenpump för vattenspolandet som spolar in vattnet direkt i ringen högst upp, och det är nog den typen @Lintott tänker på.

Och jag med, faktiskt....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Kanske inte unik på eltoaletter med kombinerad vattenpump/kvarn.

De jag har/har haft (förutom den första enkla i förra båten) har däremot separat elektrisk vattenpump för vattenspolandet, och det är nog den typen @Lintott tänker på. Och jag med, faktiskt....

Jag hade inte koll på hur el-toaletter kör runt spolvattnet. Jag kör manuellt.....

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Lintott:

Jag hade inte koll på hur el-toaletter kör runt spolvattnet. Jag kör manuellt.....

Man kan inte känna till allting.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla ni som så engagerat delar med er av all kunskap, olika idéer och alla tips. Jag uppskattar det verkligen. Jag / vi ska kolla lite vidare här vilket alternativ som vi tycker blir blir bäst och säkrast att genomföra på alla sätt. Aquadoren kallas allmänt av service teknikerna även för Trångador, det är mao lite trångt helt enkelt 😉

Jag ska dock försöka återkoppla här i tråden till våren hur det gick med ett par bilder och hur funktionen verkligen blev, tack tillsvidare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-22 vid 21:20 skrev Nettan1111:

Tack alla ni som så engagerat delar med er av all kunskap, olika idéer och alla tips. Jag uppskattar det verkligen. Jag / vi ska kolla lite vidare här vilket alternativ som vi tycker blir blir bäst och säkrast att genomföra på alla sätt. Aquadoren kallas allmänt av service teknikerna även för Trångador, det är mao lite trångt helt enkelt 😉

Jag ska dock försöka återkoppla här i tråden till våren hur det gick med ett par bilder och hur funktionen verkligen blev, tack tillsvidare.

En båttidning skrev en gång följande:

"Aquador, en båt med korridor"😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag monterade in en likadan whale watermaster 3 bar 11,5 liter per minut för tre somrar sen och tycker att det är världens bästa pump. Den går att ta loss med fingrarna till vintern. Kopplade vidare med pexrör och biltema plastkopplingar. Den går då man öppnar kranen men vi har också en vippströmbrytare som vi stänger när vi går från båten. För att den helt säkert inte ska kunna fylla båten med havsvatten så tar tryckpumpen från en 25 liters tank som vi fyller med en fotpump. Det har funkat väldigt bra och det blir så att vi fyller med fotpumpen medan vi kör i rent vatten. Så har vi "rent" tryckvatten i hamnarna. Sen gjorde vi påfyllning också på mellanlagret och kan i hamn fylla på sötvatten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...