Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jojo67

Är båten epoxibehandlad ?

Rekommendera Poster

Är nybliven ägare till en båt.

Hur kan man se om botten har blivit epoxibehandlad ?

Tidigare ägare visste inte.

Finns det nåt knep ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja. Ta bort bottenfärgen och titta efter. 

Ok, vad är det jag ska se då ?

ser man att det är epoxi och inte gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jojo67:

Ok, vad är det jag ska se då ?

ser man att det är epoxi och inte gelcoat?

Tja… jag gör det i alla fall. 
Epoxy är ju en färg, man rollar den vanligtvis så den ser lite annorlunda ut mot gelcoat som brukar vara slätare. Epoxyn är också hårdare. Lättast är att skrapa nära vattenlinjen och se om det finns en kant mellan gelcoat och eventuell epoxy.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att påpeka att bara för att det är en färg betyder det inte att det är epoxi och även om någon målat ett lager grundfärg under bottenfärgen så är det inte samma sak som en riktig epoxibehandling.

 

Är det oro för plastpest som gör att du vill ha epoxibehandlingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara 2 anledningar till att vilja veta om båtbotten är epoxibehandlad.

1. Oro för plastpest. Har inte hört att det överhuvudtaget finns på båtar byggda de senaste 30 åren. Däremot på 70 och tidiga 80-talsbåtar.

2. Andrahandsvärdet på båten kan sjunka på grund av ovanstående oro. Trots att det inte existerar på båtar som är byggda efter 80-talets mitt. En köpare kan vilja pruta om epoxibehandling saknas, trots att båten är av nyare modell.

 

Ett liknande fenomen fanns på bilar för länge sen. Om bilen inte var underredsbehandlad mot rost så var andrahandsvärdet lägre. Nån som hört talas om det de senaste 25 åren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den blivit epoxibehandlad så torde de ha lagt på flera lager av epoxi där vartannat lager är mörkt och det andra ljust. Detta görs för att man enklare ska se vart man ska måla vidare men hur just den förrförre ägaren gjort kan man förstås inte veta. Slipar du lite och får fram omväxlande ljusa och mörka färger borde den vara epoxibehandlad medan gelcoaten borde har samma färg rakt igenom.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...