Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Stormfocken

Epoxy på epoxy?

Rekommendera Poster

 

Tänkte börja fixa med skrovet på min båt (Albin 78 från 1980) nu i höst till vår. Förrförre ägaren giftsanerade botten och la på fem lager epoxy under vattenlinjen (och en bit upp på friborden) för drygt 10 år sedan. Botten är ok men lite skrovlig och har på några ställen som samlade till babord om fören fått små blåsor, var några spruckit. I de flesta av de spruckna blåsorna verkar det vara i de yttre lagren epoxi som "blåsat upp sig" men någon nog in till gelcoat och kanske till glasfibret. Och det finns en och annan mindre rispa/skada/märke efter "idunkningar". Dessutom har jag fått en tydlig bruntrist vattenlinjekant i, ja, vattenlinjen.

 

Eftersom jag aldrig jobbat med plast förut har en massa funderingar kommit och jag har försökt läsa på (främst här på forumet) men får inte alla bitar att falla på plats. Främst undrar jag om man kan lägga epoxyfärg direkt på epoxyfärg eller om man första ska grunda med någon epoxygrund? 

 

Och slipning? Vill få bort knottrigheten till en helt slät yta. Men hur slipar man epoxy? Kan man sandpappra för hand? Måste man ha typ heltäckande mask? Frågan ärr väl också om man får slipa epoxy utomhus (miljön) eller om allt slipdamm måste sugas upp på något sätt. Jo, ska kolla detta med klubben innan jag börjar.

 

Till småskadorna tänkte jag trycka in glasfiberspackel men lamineringsepoxy kanske räcker för att bygga upp? 

 

Och den bruntrista vattenlinjekanten, måste den tvättas/slipas helt vit, eller kan man måla över den?

 

Många frågor, tacksam för alla tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Stormfocken:

Och den bruntrista vattenlinjekanten, måste den tvättas/slipas helt vit, eller kan man måla över den?

Tvätta med något som innehåller Oxalsyra så försvinner det bruna nästan som trolleri. Finns massor av trådar om det på MG, varav en tämligen nyligen.

 

Oxalsyralösningen kan göras genom egna avkok av rabarber, köpa pulver från en välsorterad måleriaffär och blanda till själv, men vi "lata" köper färdig blandning på sprayflaska som "Fälgrengöring" från Biltema.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar! Oxalsyra har jag i båten så lika bra att använda upp! Det får bli steg 1 och förhoppningsvis blir det tid för det redan i höst. Sedan är jag också lat - hade någon tanke om att om man kan måla över det bruntrista så har man ju markeringen typ redan klar.... :)

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi som inte har härdat ska man vara försiktig med. Allergisk reaktion kan uppstå.

24 timmar upp till några dagar, sen har epoxi härdat. Efter 10 år finns inga sådana risker.  Epoxi  är en typ av plast. Att äta eller inandas plast slipdamm är säkert olämpligt att inmundiga.  Men inte värre än annat plast damm. Jag skulle ha mask vid slipning. Men det är inte värre än exempelvis slipdamm från glasfiber. Det brukar finnas säkerhets datablad att läsa.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...