Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
johan_sjobjorn

35 fots båt med axel eller drev

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag funderar över nästa båt och lutar åt att det bör vara något rejält som jag kan semestra på utan att den blir för mkt ”camping” över det hela.

 

Dock kommer jag inte spendera mkt mer än 10 dagar ute per säsong så jag överväger ett upplägg med samägande så att kostnaden blir mer rimlig i förhållande till nyttjandet. Jag räknar med att köra ca 300-400 nm under den tid jag nyttjar båten. Det mesta kommer troligen vara runt 7 -8 knop då det är semester och ingen stress att ta sig någonstans.

 

När det gäller fasta kostnader vill jag såklart har dessa så låga som möjligt, jag klarar och planera göra nästan allt själv vilket hjälper kalkylen.

 

De båtar jag tittar på är Fairline, Princess, Sealine och Sea Ray i 35 fots klassen.

 

Dessa har uteslutande dubbla maskiner och merparten har drev.

 

Sea ray 340 finns dock med axel men det är tyvärr ofta i kombination med 2st  8 liters big block maskiner. Då pratar vi en förbrukning om ca 5-6 L distans.

 

Bäst vore såklart en kombo med diesel och axel. Så jag undrar om det finns några tips kring modeller från dessa tillverkare som sålt med denna kombo?

 

Jag undrar också över hur stor skillnad det är i förbrukning mellan drev och axel i planande båtar rent generellt?

 

Väljer jag en båt med drev så räknar jag med att dessa kommer kosta mig ca 10000kr / drev och säsong över tid. I det beloppet räknar jag in det vanliga i form av bälgar, anoder , olja men såklart även större reparationer / renoveringar. Detta då det kommer handla om drev som har 20 år på nacken kommer det förr eller senare ske något.

 

Så det är tveksamt om det går att köra in 20000kr i sparad bränsleförbrukning per säsong. Gissar att man måste köra väldigt mkt isåfall..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är din budget ?  Vad är dina kriterier för att det inte skall kännas för mycket "camping" ?  Hur många skall (inte) campa i båten samtidigt ?

 

Med en tänkt standardfart på kring 7 knop (med möjlighet att dra på mer, givetvis) är ju axel och singelmotor att föredra alla dagar i veckan. Men har du bestämt dig för just nämnda fabrikat är det nog svårt....

 

Annars finns ju båtar redan från 30' och uppåt som tillåter ett tämligen bekvämt semestrande. Många mellan 30-35' har t.o.m. dusch inne och de flesta bekvämligheter. Dock är det nog få motorbåtar under 35-40' som t ex har disk- och tvättmaskin, men därav mina frågor i början av inlägget - vad betraktar du som "camping"  😉 ?

 

Själv åker jag ju i en 35' (nja, 11m/36' med peket, Skilsö 35) som nog ingen skulle kalla för att leva spartanskt "campingliv". Singeldiesel, roder/rakaxel/köl som går ljuvligt snålt i 6-7 knop (0,7l/nm) men ändå marschar 25 (2,6l/nm) och toppar 28 knop. 2m ståhöjd inne på toan, duschkabin med dörrar, fem fasta sovplatser och två U-soffor för umgänge. "Riktiga" hemarmaturer i kök, toa och dusch (Mora), inte båt/husvagnsdito.

Men även den gamla (31' l.ö.a., NB870) hade det mesta i bekvämlighetsväg, dock ingen dusch inne utan "bara" på badbryggan. Men rak axel även den med nästan samma fart- och ekonomipotential som den nuvarande.

 

Kan du tänka dig att gå ner lite från just 35' (om budgeten handlar om att köpa en begagnad), se utanför de nämnda fabrikaten och kanske tumma lite på toppfarten så finns ju många singelmotor med axel som är långt lyxigare än "campingliv". Saga har ju ett flertal modeller t ex.

 

Edit: Jämför man förbrukningen i planing (>15-18 knop) på en båt med drev och en med rak axel (ofta lite felaktigt kallad halvplanare även om de gör dessa farter) så är oftast drevbåten en minst aning snålare. Detta eftersom rak-axel-båten inte sällan har en liten köl och en del annat "skrot" som alltid kommer vara i vattnet och bromsa, jämfört med en renodlad drevbåt.

Sedan finns ju en gräns för vad ett ensamt drev i sig tål i vridmoment, därför blir det svårt att hitta en stor drevbåt med singelmotor, även om en tillräckligt kraftig motor inte är något problem.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Vad är din budget ?  Vad är dina kriterier för att det inte skall kännas för mycket "camping" ?  Hur många skall (inte) campa i båten samtidigt ?

 

Med en tänkt standardfart på kring 7 knop (med möjlighet att dra på mer, givetvis) är ju axel och singelmotor att föredra alla dagar i veckan. Men har du bestämt dig för just nämnda fabrikat är det nog svårt....

 

Annars finns ju båtar redan från 30' och uppåt som tillåter ett tämligen bekvämt semestrande. Många mellan 30-35' har t.o.m. dusch inne och de flesta bekvämligheter. Dock är det nog få motorbåtar under 35-40' som t ex har disk- och tvättmaskin, men därav mina frågor i början av inlägget - vad betraktar du som "camping"  😉 ?

 

Själv åker jag ju i en 35' (nja, 11m/36' med peket, Skilsö 35) som nog ingen skulle kalla för att leva spartanskt "campingliv". Singeldiesel, roder/rakaxel/köl som går ljuvligt snålt i 6-7 knop (0,7l/nm) men ändå marschar 25 (2,6l/nm) och toppar 28 knop. 2m ståhöjd inne på toan, duschkabin med dörrar, fem fasta sovplatser och två U-soffor för umgänge. "Riktiga" hemarmaturer i kök, toa och dusch (Mora), inte båt/husvagnsdito.

Men även den gamla (31' l.ö.a., NB870) hade det mesta i bekvämlighetsväg, dock ingen dusch inne utan "bara" på badbryggan. Men rak axel även den med nästan samma fart- och ekonomipotential som den nuvarande.

 

Kan du tänka dig att gå ner lite från just 35' (om budgeten handlar om att köpa en begagnad), se utanför de nämnda fabrikaten och kanske tumma lite på toppfarten så finns ju många singelmotor med axel som är långt lyxigare än "campingliv". Saga har ju ett flertal modeller t ex.

 

Edit: Jämför man förbrukningen i planing (>15-18 knop) på en båt med drev och en med rak axel (ofta lite felaktigt kallad halvplanare även om de gör dessa farter) så är oftast drevbåten en minst aning snålare. Detta eftersom rak-axel-båten inte sällan har en liten köl och en del annat "skrot" som alltid kommer vara i vattnet och bromsa, jämfört med en renodlad drevbåt.

Sedan finns ju en gräns för vad ett ensamt drev i sig tål i vridmoment, därför blir det svårt att hitta en stor drevbåt med singelmotor, även om en tillräckligt kraftig motor inte är något problem.

Tack för utförliga svar i ämnet. Besvarar dina frågor nedan och mina tankar kring tilltänkt båt.

 

Vi kommer som mest vara 2 vuxna och 2 barn ombord. Med att undvika ”camping” avser jag att jag slipper stuva om / bygga etc mellan dag och natt, för att laga mat etc. Dvs det måste finns riktiga kojer till alla ombord, ståhöjd, nånstans att äta som inte även tjänar som sovplats. I övrigt en rejäl badbrygga och rejäla förvaringsutrymmet (helst garage) är ett plus.

 

Tidigare nämnda tillverkare erbjuder just detta när man kommer upp i 35 fot eller mer.

 

Dubbla motorer ser jag inte som ett problem sålänge det inne också innebär dubbla drev.  

 

Därmed är modeller med diesel och v-drive eller rak axel mest intressant.

 

När det kommer till budget så är det upp till ca 1Mkr. För det får man en båt som har 20-25 år på nacken. Det innebär att det är äldre maskiner och en del fix men det är inte nått som skrämmer mig. Jag skulle kunna tom tänka ett exemplar med uttjänta motor såvida det avspeglas i priset och sedan lägga den tid / pengar som krävs för att få den i ett bra skicka. Alltså renovera eller byta maskinerna.

 

Visst kan man få mkt finare båt med snålare drivlina om köper något betydligt nyare och dyrare. Men kapitalkostnaden nu när räntan är 4-5% blir långt större än vad man ev. sparar på en snålare drivlinan och lite fräschare utrustning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Vi kommer som mest vara 2 vuxna och 2 barn ombord. Med att undvika ”camping” avser jag att jag slipper stuva om / bygga etc mellan dag och natt, för att laga mat etc. Dvs det måste finns riktiga kojer till alla ombord, ståhöjd, nånstans att äta som inte även tjänar som sovplats. I övrigt en rejäl badbrygga och rejäla förvaringsutrymmet (helst garage) är ett plus.

Förstår precis vad du talar om !

Men för det antal kojer, ståhöjd, dedikerade sitt/soffplatser och matbord m.m. behöver du som sagt inte gå upp till 35', det klarar många modeller redan vid 30'. Likaså klarar du då budgeten på c:a 1 miljon utan att båten behöver vara över 20 år eller med uttjänt motor.

 

Exempel: Saga 29, Saga 315, Scand Atlantic 32/3500, Scand Baltic, Viknes 880, 900, ev. Viknes 1030 (dyrare), Riviera 925 (finns med axel och FB), Viksund 310 (finns med axel & FB). Kan du tänka dig singelmotor med drev finns ju ytterligare modeller som kvalar in.

 

Vad menar du med förvaringsutrymme "garage" i båten ?  Plats för en Jetski 😛 ?

 

Sedan är det alltid svårare att få gästplats för en båt ju större den är. Upp till 4m bredd mellan bommarna (=båtbredd upp till kanske 3,50) är ju vanligt, men med större bredd är platserna att välja på ofta färre. Vår 35' går fortfarande in på en 4m-plats, men det är inte med stor marginal då man ju även vill ha plats att fendra av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Förstår precis vad du talar om !

Men för det antal kojer, ståhöjd, dedikerade sitt/soffplatser och matbord m.m. behöver du som sagt inte gå upp till 35', det klarar många modeller redan vid 30'. Likaså klarar du då budgeten på c:a 1 miljon utan att båten behöver vara över 20 år eller med uttjänt motor.

 

Exempel: Saga 29, Saga 315, Scand Atlantic 32/3500, Scand Baltic, Viknes 880, 900, ev. Viknes 1030 (dyrare), Riviera 925 (finns med axel och FB), Viksund 310 (finns med axel & FB). Kan du tänka dig singelmotor med drev finns ju ytterligare modeller som kvalar in.

 

Vad menar du med förvaringsutrymme "garage" i båten ?  Plats för en Jetski 😛 ?

 

Sedan är det alltid svårare att få gästplats för en båt ju större den är. Upp till 4m bredd mellan bommarna (=båtbredd upp till kanske 3,50) är ju vanligt, men med större bredd är platserna att välja på ofta färre. Vår 35' går fortfarande in på en 4m-plats, men det är inte med stor marginal då man ju även vill ha plats att fendra av.


Ja, ”garage” är kanske att önska lite för mycket av en 35a. Jag talar om större lucka som nås från badbryggan som rymmer otympliga saker såsom fendrar, landströmskablar eller t.o.m en mindre uppblåsbar jolle. Jag har noterat att flera båtar i denna storleksklass har detta i varierande grad pga just storleken. 
 

Det där med 4 meter i bredd är nog klokt om man enkelt skall kunna hitta en båtplats som passar. 3.90 sådär vore kanske optimalt med tanke på detta. 
 

Funderar vidare och skall såklart även kika på fler märken. Kan jag få liknade layout och byggkvalitet som en tex en princess så är det helt ok för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Det där med 4 meter i bredd är nog klokt om man enkelt skall kunna hitta en båtplats som passar. 3.90 sådär vore kanske optimalt med tanke på detta.

Tänk på att du skall ha plats för fendrarna också. Och är det bommar mäts ofta platsens bredd som cc mellan bommarna, och då ryker en decimeter till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid 7-8 knop så är det ingen skillnad i bränsleförbrukning att tala om axeldrift kontra drev utan det är först i planingsfart du märker skillnad och den besparingen är svår att köra in med tanke på merkostnaden på drev

35 fot och axlar så får du gå på äldre båtar från Princess tex Riviera 36 eller båtar med fly,  Fairline och Sealine blir också äldre båtar med fly. Sea Ray med dieslar kryllar det inte av men dyker upp någon då och då

 

Blir nyfiken på hur er semester ser ut. 400 distans på tio dagar i 7-8 knop blir ju puttra runt minst fem timmar om dagen

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kanske inte exakt vad du frågar efter då det är ett nytt märke men kanske kan vara intressant ändå.
På vår marina finns det två Azimut (35 eller 36 fot) med diesel och raka axlar, det kan kanske vara något att kolla på?
Jag har varit ombord på den ena och den bör rimligtvis uppfylla de flesta av dina önskemål.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

 

Blir nyfiken på hur er semester ser ut. 400 distans på tio dagar i 7-8 knop blir ju puttra runt minst fem timmar om dagen

Jag får inte heller ihop den ekvationen.

I år har vi gjort 275 M på ungefär 45-50 dagar (övernattningar) varav 110 M på långturen Göteborg Syd-Koster ToR.

Då har det merendels gått i 15-17 knop.


I min värld finns det båtar byggda i Skandinavien och…. tja det är väl bara det… ok, kanske nån brittisk prinsessa också. Båtar som är välbyggda och tilltänkta för vårt klimat. 

Du har tipsats om en och annan norskbyggd båt, där finns det många fabrikat och olika modeller att välja på. Jag brukar rekommendera Sandvik 945, som är en ”falsk snipa” alltså med rak axel och generösa innerutrymmen. Men dessa är ju till åren komma, men brukar vara välhållna.

Sedan finns det ju svenskbyggda båtar, det finns ju flertalet Nimbusar som säkert ryms inom din specifikation. Nu vet jag inte vad du tänkt dig för budget, eller hur gammal båten får vara… men Nimbusarna är väl i snitt 200-300.000 kronor dyrare än motsvarande andra skandinaviska kvalitetsbåtar.

Sedan finns det ju en och annan finskbyggd båt, äldre Minor kunde ha rak axel, men dessa kanske rimmar dåligt i övrigts med hur du tänkt dig hur båten skall se ut och vara beskaffad.

 

I min värld finns det bara två olika sorters motorer som man kan ha i en motorbåt. Dieselmotorer och dieselmotorer, möjligen kan också elmotorer vara bra när batteriutvecklingen kommit ytterligare några steg framåt. De dieselmotorer som suttit i mina senaste båtar har varit gröna och jag tror att dom har tillverkats i Skövde. Det finns gråa japanska dieselmotorer som sägs vara väldigt bra eller bättre, men jag har ingen egen erfarenhet av sådana. Moderna gröna dieselmotorer har common-rail och en massa elektronik, det går många dåliga rykten om dessa motorers tillförlitlighet, det har diskuterats här i andra trådar. 

 

Ja det är arbetskrävande och kan bli väldigt dyrt med drev, bör undvikas i gärna flera exemplar.

Nu har min båt drev med dubbelpropeller, visst båten går bra och den lyder ”roder” när man backar, men det är mycket pyssel med drev. Rak axel är ingalunda underhållsfri, men enklare att sköta om.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-17 vid 21:43 skrev Capitan:

Vid 7-8 knop så är det ingen skillnad i bränsleförbrukning att tala om axeldrift kontra drev utan det är först i planingsfart du märker skillnad och den besparingen är svår att köra in med tanke på merkostnaden på drev

35 fot och axlar så får du gå på äldre båtar från Princess tex Riviera 36 eller båtar med fly,  Fairline och Sealine blir också äldre båtar med fly. Sea Ray med dieslar kryllar det inte av men dyker upp någon då och då

 

Blir nyfiken på hur er semester ser ut. 400 distans på tio dagar i 7-8 knop blir ju puttra runt minst fem timmar om dagen

Hmm, svårt att svara på om ekvationen går ihop så jag inte riktigt provar denna typ av båtsemester tidigare. Jag tog helt enkelt ut en rundturer där jag avverkar stora delar av Sthlm skärgård under dessa 10 dagar. Det blir aldrig med än natt i varje hamn. Längre transporter över större fjärdar kanske avverkas i lite högre fart men korta hopp mellan öarna troligen i krypfart om vädret är fint etc.

 

Blir det mindre än 400 nm så sparar jag en massa soppa så det är väl bara bonus. 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Hmm, svårt att svara på om ekvationen går ihop så jag inte riktigt provar denna typ av båtsemester tidigare. Jag tog helt enkelt ut en rundturer där jag avverkar stora delar av Sthlm skärgård under dessa 10 dagar. Det blir aldrig med än natt i varje hamn. Längre transporter över större fjärdar kanske avverkas i lite högre fart men korta hopp mellan öarna troligen i krypfart om vädret är fint etc.

 

Blir det mindre än 400 nm så sparar jag en massa soppa så det är väl bara bonus. 

Litet vid sidan om…

Men man räknar med att en motor i en motorbåt i snitt har 50 gångtimmar per säsong.

Enligt uppgift är det 450 nm mellan Furusund och Luleå.

Det är enligt samma uppgift ”bara” ca 310 nm mellan Nacka och Göta älvs mynning.

Jag vet att det är ungefär 99 nm mellan Göteborg och Syd-Koster, uppskattningsvis är det nånstans mellan 105 nm och 110 nm mellan Göta älvs mynning Idefjorden, det är längden på Bohuslän sjövägen. (Det är längre om kan åker med bil på E6).

 

Med dom jämförelserna får jag inte ihop ekvationen om du skall tuffa runt i maklig hastighet under tio dagar. Men klart om du avverkar 40 nm om dagen så funkar det, om du håller i genomsnitt 10 knop tar det fyra timmar, om du i genomsnitt tuffar runt i fem knop tar det åtta timmar, en hel arbetsdag.

(Jag vill minnas att det är 33 nm mellan Vinga och Skagens angöringsboj, kanske några nm mer, iallafall jag är ganska trött i kroppen och huvudet efter den trippen, då det sällan är bleke eller spegelblankt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-10-20 vid 12:31 skrev Georg_Ohm:

Litet vid sidan om…

Men man räknar med att en motor i en motorbåt i snitt har 50 gångtimmar per säsong.

Enligt uppgift är det 450 nm mellan Furusund och Luleå.

Det är enligt samma uppgift ”bara” ca 310 nm mellan Nacka och Göta älvs mynning.

Jag vet att det är ungefär 99 nm mellan Göteborg och Syd-Koster, uppskattningsvis är det nånstans mellan 105 nm och 110 nm mellan Göta älvs mynning Idefjorden, det är längden på Bohuslän sjövägen. (Det är längre om kan åker med bil på E6).

 

Med dom jämförelserna får jag inte ihop ekvationen om du skall tuffa runt i maklig hastighet under tio dagar. Men klart om du avverkar 40 nm om dagen så funkar det, om du håller i genomsnitt 10 knop tar det fyra timmar, om du i genomsnitt tuffar runt i fem knop tar det åtta timmar, en hel arbetsdag.

(Jag vill minnas att det är 33 nm mellan Vinga och Skagens angöringsboj, kanske några nm mer, iallafall jag är ganska trött i kroppen och huvudet efter den trippen, då det sällan är bleke eller spegelblankt).

Ja det blir nog inga 400nm kanske. 
 

Idag har jag en transportbåt typ, en vanlig sträcka jag kör är 60nm t&r. 4 såna resor på en säsong så har jag 240nm redan där, därtill kommer andra nöjesturer där jag kanske snittar. 30-40 nm per tillfälle, låt säga att det blir 3 såna turer på en säsong. Då har vi ca 100nm till. Jag har nog utgått ifrån detta.

 

Men med den bobara båten blir det troligen andra typer av resor jag kommer göra så jag kanske kan klara mig på 200nm i bästa fall. Det räcker till 2 längre rundturer under säsongen.

 

Får jag gör mig att ta en tur över till Gotland, då blir det såklart andra bullar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

 

 

Får jag gör mig att ta en tur över till Gotland, då blir det såklart andra bullar.

Ja det finns väl något trevligt bageri i Visby eller så.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...