Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
gudden

Lockskydd föll ner i fast tank

Rekommendera Poster

Hej,
Jag håller på att förbereda båten inför upptagningen. Jag skulle fylla på med STA-BIL 360 Marin. Tyvärr såg jag inte att skyddet i locket (tror det är ngn typ av plastat papper) hade lossnat och när jag började fylla på i bensintanken såg jag att det följde med. Jag har fast tank och har drygt  150 liter i tanken. Båten tas upp i morgon.

Kan detta ställa till problem framöver? Jag har en sjömil till upptagningsplatsen. Sen kommer båten stå på land fram till maj.

Tacksam för råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev gudden:

Kan detta ställa till problem framöver?

Ja. Risken finns såklart att locket/skyddet lägger sig över hålet där bensinen skall kunna ta sig ut ur tanken och fram till motorn. Det är o-bra, för då stannar motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Högst troligt har den här lilla flärpen lägre eller högre densitet än bränslet, och kommer alltså antingen sjunka eller flyta. Jag tror inte risken är särskilt stor att sugröret i tanken ska täppas till om det inte är svår sjögång den där sjömilen till upptagningsplatsen.

Sen får du väl komma på nåt bra sätt att fiska upp den. Om tanken har nån inspektionslucka kanske du kan kika in där och försöka fånga den med en träpinne eller liknande.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Ja. Risken finns såklart att locket/skyddet lägger sig över hålet där bensinen skall kunna ta sig ut ur tanken och fram till motorn. Det är o-bra, för då stannar motorn. 

Ok, så jag behöver tömma tanken innan jag sjösätter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Högst troligt har den här lilla flärpen lägre eller högre densitet än bränslet, och kommer alltså antingen sjunka eller flyta. Jag tror inte risken är särskilt stor att sugröret i tanken ska täppas till om det inte är svår sjögång den där sjömilen till upptagningsplatsen.

Sen får du väl komma på nåt bra sätt att fiska upp den. Om tanken har nån inspektionslucka kanske du kan kika in där och försöka fånga den med en träpinne eller liknande.

 

Nej jag oroar mig inte för sista sjömilen även om det ska blåsa en del imorgon.

Tyvärr har jag ingen inspektionlucka till tanken. Är enda alternativet att tömma tanken?  Kan man göra det själv? Har båten på en ö utan landförbindelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev gudden:

Ok, så jag behöver tömma tanken innan jag sjösätter?

Du behöver få upp skräpet innan du startar motorn, skulle jag säga. Risken finns att du stannar mitt ute på sjön imorgon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur tankmätaren så har du en liten chans att se ner i tanken. Med lite tur kan det gå att fuska upp plastbitar den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat i instruktionsboken och det ser faktiskt ut som att det finns något som heter Fuel tank service hatch

 

IMG_0249.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en liten papperspackning ska kunna placera sig så exakt över sugröret att den fullständigt stoppar bränsleflödet är väldigt osannolikt (ungefär som jackpot i ett lotteri). Om det dessutom är lite sjögång (det är vid ruffigare väder som det kan bli ett sjösäkerhetsproblem) så skvalpar bränslet runt rätt bra i tanken. Att papperspackningen då ska bli hängande kvar över sugröret är ännu mer osannolikt. Jag vill hävda att det är totalt riskfritt att köra till uppläggningsplatsen.

 

Det är ju inte bra att åka runt med en teoretisk möjlighet att få stopp i bränsletillförseln så du bör anstränga dig för att fiska upp packningen. Nu eller efter att ha kört upp bränslet nästa säsong.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...