Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
hakan61

Skadad betongköl

Rekommendera Poster

Tog upp båten nu i veckan och upptäckte blåsor på kölen. Knackade bort plasten ända in till betongen som jag såg var fuktig. Så frågan är nu hur man bäst åtgärdar detta. Har tagit bort det mesta av plasten där det lät ihåligt, måste jag ta bort allt?

Har sökt på nätet men det står väldigt lite just om inplastade betongkölar. Båten är en rock 20 från 1976.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara kunde knacka bort plasten så måste den varit i väldigt dåligt skick och fukten har nog varit där i ganska många år. 

 

Det jag tänker att du behöver göra för att torka upp betongen är att ta upp en hel del hål i plasten runtom på kölen för att försöka ventilera ut fukten, vilket förmodligen kommer ta ganska lång tid. Och efter det när fukten är borta plasta och spackla igen alla hål.

 

Sen vad som är värt att lägga ner på den båten vad gäller tid och pengar är ju bara du själv som kan avgöra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Var nog inte bara att knacka bort utan jag fick använda vinkelslip för att skära bort de partier som var lös och lät ihåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hakan61:

Tack för svar.

Var nog inte bara att knacka bort utan jag fick använda vinkelslip för att skära bort de partier som var lös och lät ihåligt.

Humm, fast löst och ihåligt; jag tänker att man har väl plastat båten och sedan hällt i betongen i skrovet som fungerar som en kvarsittande form? Dvs, du skall nog inte ta bort för mycket plast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör väl inget om betongen är fuktig? Eller?

 

Frågar för att jag inte har en aning men tänker att om den gjuten i plastformen så kommer ju materialet ingenstans utan stannar där det är, fuktigt eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Stormfocken:

Det gör väl inget om betongen är fuktig? Eller?

 

Frågar för att jag inte har en aning men tänker att om den gjuten i plastformen så kommer ju materialet ingenstans utan stannar där det är, fuktigt eller inte. 

Att ha inbyggd fukt är inget bra, efter som fukt (vatten) fryser när det är minusgrader, och när vatten fryser till is så expanderar det.

Och det är inte nyttigt vare sig för betongen som vittrar sönder, eller för plasten som delaminerar och då låter ihålig vilket du redan konstaterat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju det som hänt. Betongen har börjat vittra på vissa ställen. Vart fall är det nu frilagt och får torka under vintern så får jag prova att återställa fram emot våren när vädret tillåter 👍😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev hakan61:

Ja det är ju det som hänt. Betongen har börjat vittra på vissa ställen. Vart fall är det nu frilagt och får torka under vintern så får jag prova att återställa fram emot våren när vädret tillåter 👍😁

Om jag var du så skulle jag ta upp några minder hål så långt ner som möjligt på kölen för att drenera ev. vatten som står där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt att det skulle vara betongköl på Rock 20. Vi hade en sån när jag var yngre, var övertygad om att det var inplastat järn. Varierar kanske om det fanns självbyggda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...