Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
henke-arvidsson

Montera likriktare Yamaha F9,9 2016

Rekommendera Poster

Skall montera likriktare på min Yamaha F9,9 -16. Hittade detta kopplingsschema, dock saknar min motor startmotor, startrelä m,m. Laddspole finns under svänghjul. Röd kabel på likriktare antar jag kopplas till + på batteri och - på batteri jordar jag i motorn? På kopplinsschemat är likriktaren kopplad på lighting coil, vore inte charge coil mer logiskt, felmärkt eller jag som tänker fel :-) ?

 

Kopplingsschema yamaha.webp

Redigerad av henke-arvidsson
Bytt bifogad fil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev henke-arvidsson:

Skall montera likriktare på min Yamaha F9,9 -16. Hittade detta kopplingsschema, dock saknar min motor startmotor, startrelä m,m. Laddspole finns under svänghjul. Röd kabel på likriktare antar jag kopplas till + på batteri och - på batteri jordar jag i motorn? På kopplinsschemat är likriktaren kopplad på lighting coil, vore inte charge coil mer logiskt, felmärkt eller jag som tänker fel 🙂 ?

 

Kopplingsschema yamaha.webp 33 kB · 1 download

Charge coil verkar vara ström till tändspolarna. Light coil ser ut att via en likriktare vara kopplad till batteriet som ju förutom att ge ström till startmotorn (om den finns) kan användas till lanternor mm. Därav troligen "light coil".

 

Det finns fyra anslutningar på en likriktare. De två ingångarna ansluts till "light coil", det kommer växelström ur spolen så placering av kablarna kvittar. Utgångarna ansluts som du tror med plus till plus på batteriet och minus till minus på batteriet.

Du kan nog hitta valfri likriktare (du behöver inte köpa från Yanmar). Se bara till att likriktaren klarar strömstyrkan från spolen. Det finns en 20A säkring i kretsen så den effekten bör likriktaren klara. Strömstyrkan från spolen är nog så låg att regulator inte kommer att behövas.

Jag har haft en tvåtakts inombordare med laddningsspole och där fanns ingen regulator, det fungerade bra ändå.

Men förvänta dig ingen superladdning från laddningsspolen på en utombordare.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Lintott:

Du kan nog hitta valfri likriktare (du behöver inte köpa från Yanmar). Se bara till att likriktaren klarar strömstyrkan från spolen. Det finns en 20A säkring i kretsen så den effekten bör likriktaren klara. Strömstyrkan från spolen är nog så låg att regulator inte kommer att behövas.

20A säkringen är dimensionerad för att klara strömmen till startreläspolen. Belysningsspolen lämnar säkert betydligt mindre än 20A laddström. 4 - 8 A  är mer realistiskt. 

 

Vid överladdning av batterier är strömmen typiskt låg. Vid låg ström är spänningen ut från en belysningsspole typiskt för hög för batteriladdning, så det faktum att generatorn lämnar låg ström är inget skydd mot överladdning. Men, det behöver inte vara ett problem om man har ett vått batteri med öppna celler. Har man koll på spänningen och slår på lite last om den skulle sticka iväg så är behöver man inte oroa sig alls.

. . 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev henke-arvidsson:

Skall montera likriktare på min Yamaha F9,9 -16. Hittade detta kopplingsschema, dock saknar min motor startmotor, startrelä m,m. Laddspole finns under svänghjul. Röd kabel på likriktare antar jag kopplas till + på batteri och - på batteri jordar jag i motorn? På kopplinsschemat är likriktaren kopplad på lighting coil, vore inte charge coil mer logiskt, felmärkt eller jag som tänker fel 🙂 ?

 

Kopplingsschema yamaha.webp 33 kB · 6 downloads

När man likriktar en sinusvåg blir spänningen 1,4 x spänningen på sinusvågen. Så det kan bli för hög spänning till batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev 2715e:

När man likriktar en sinusvåg blir spänningen 1,4 x spänningen på sinusvågen. Så det kan bli för hög spänning till batteriet. 

Spolen är anpassad med en utspänning för att via en likriktare ladda batterier så spänningen till batteriet blir nog rätt ok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att nu när jag monterar likriktare så måste batteri alltid vara påkopplat vid drift, annars ryker likriktaren direkt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, det kanske beror på motorn?

 

Jag har en 20 hk Honda utombordare med elstart som har en 12 A laddkrets. Den måste alltid ha ett batteri inkopplat för annars går motorn sönder. Den motorn finns också i utförandet utan elstart som då har en 6 A laddkrets. Den handstartade modellen går att använda utan att det finns något batteri eller annan last inkopplad.

 

Jag vet inte vad som skiljer rent tekniskt mellan de olika utförandena, men det är i alla fall inte självklart ifall man måste ha något batteri inkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev henke-arvidsson:

Visst är det så att nu när jag monterar likriktare så måste batteri alltid vara påkopplat vid drift, annars ryker likriktaren direkt? 

Du måste skilja på hur en generator och en laddningsspole fungerar avseende dioderna.

 

En generator som laddar för fullt och du kopplar bort lasten så har energin ingen väg att ta utan blir värme i dioderna som pajar.

 

En laddningsspole har först o främst mycket lägre effekt. Sen bryr sig spolen inte om ifall lasten kopplas bort. Idag när du inte har någon likriktare så finns spolen i alla fall med i motorn. Om du inte har någon last (batteri) kopplat till likriktaren så finns det ingen sluten krets ut från likriktaren och då kan det inte hända något med den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått hem min likriktare och skulle idag montera den. Blir dock väldigt förvånad när jag märker att likriktarens  "metallchassi" har kontakt med den röda +kabeln som går in i likriktaren. När jag då skall montera likriktaren på motorblocket blir det kortis då blocket är jordat. Det måste ju vara fel på likriktaren eller tänker jag helt fel? Bifogar en bild där jag kopplat röd kabel till + på batteri, mäter jag sedan mellan en fläns på likriktaren och - på batteriet får jag 13V.

20231014_152110.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite krångligt sätt att mäta på tycker jag.

Jag skulle ohmmäta mellan gods och minus resp. plusanslutningen båda polariteterna, dvs skifta mätledningarna för att se om det blir ngn skillnad. Fyra mätningar. Efter det bör du ha bättre insikt i om gods är anslutet till plus eller minus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev guestsson:

Lite krångligt sätt att mäta på tycker jag.

Jag skulle ohmmäta mellan gods och minus resp. plusanslutningen båda polariteterna, dvs skifta mätledningarna för att se om det blir ngn skillnad. Fyra mätningar. Efter det bör du ha bättre insikt i om gods är anslutet till plus eller minus.

Det har jag gjort också, inget motstånd vid mätning av +, betydligt mer när jag mäter -

20231014_141555.jpg

20231014_141858.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev henke-arvidsson:

Det har jag gjort också, inget motstånd vid mätning av +, betydligt mer när jag mäter -

 

 

Sumrar jag röd kabel och likriktarens hölje får jag signal, med svart kabel och höljet ingen signal

Redigerad av henke-arvidsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är märkligt, men om du inte har någon startmotor etc. så spelar det inte så stor roll. Motorn kommer bli plusjordad. Kan ev. öka risken för korrosion, så koppla in en huvudbrytare.

 

BTW så är det antagligen en likriktare + regulator du köpt.

https://www.amazon.co.uk/BIEDONGDA-Accessories-664-81970-61-62-32800-95D10-Performance/dp/B09YQ5NF5N

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev guestsson:

Håller med om att det är märkligt, men om du inte har någon startmotor etc. så spelar det inte så stor roll. Motorn kommer bli plusjordad. Kan ev. öka risken för korrosion, så koppla in en huvudbrytare.

 

BTW så är det antagligen en likriktare + regulator du köpt.

https://www.amazon.co.uk/BIEDONGDA-Accessories-664-81970-61-62-32800-95D10-Performance/dp/B09YQ5NF5N

 

 

 

Tack för svar.

Angående länken, är det en annan likriktare du tror skulle funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står 2053.1 på kartongen till den du köpt. Googla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...