Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Bob1

Tohatsu 4hk 4takt problem

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag söker hjälp med min utombordare, en Tohatsu 4taktare 4 hästkrafter. Jag köpte motorn för en vecka sedan och vid köptillfället startade säljaren motorn i en tunna och den gick som en klocka. När jag sedan monterat motorfäste och skulle starta motorn i havet har den inte fungerat. Den har gått igång vid 2 tillfällen men snabbt dött igen. Nu de senaste dagarna har inget hänt vid upprepade drag. 

 

Vänligen, Bob1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bob1:

Hejsan,

 

Jag söker hjälp med min utombordare, en Tohatsu 4taktare 4 hästkrafter. Jag köpte motorn för en vecka sedan och vid köptillfället startade säljaren motorn i en tunna och den gick som en klocka. När jag sedan monterat motorfäste och skulle starta motorn i havet har den inte fungerat. Den har gått igång vid 2 tillfällen men snabbt dött igen. Nu de senaste dagarna har inget hänt vid upprepade drag. 

 

Vänligen, Bob1

Har den transporterats på rätt sätt? Det brukar rinna in olja i förgasaren om man lutar motorn åt fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Craycoat:

Har den transporterats på rätt sätt? Det brukar rinna in olja i förgasaren om man lutar motorn åt fel håll.

Där sa du något! Jag gjorde mitt bästa men det är mycket möjligt att det skett under transporten.

 

Räcker det isåfall med att tömma oljan och fylla på med ny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte oljan i vevhuset, som ska vara där, utan att det har fyllts på s a s uppåt i förgasare mm.

 

Hjälper alltså inte att byta olja...

 

Gissningsvis så rinner olja med i vevhuset om motorn får hänga upprätt.

Troligtvis behöver du tvätta ur tändstiftet med typ Break Clean några gånger efter startförsök.

Kommer säkert att ryka en hel del i början, när den startar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-14 vid 12:06 skrev Hybro:

Det är inte oljan i vevhuset, som ska vara där, utan att det har fyllts på s a s uppåt i förgasare mm.

 

Hjälper alltså inte att byta olja...

 

Gissningsvis så rinner olja med i vevhuset om motorn får hänga upprätt.

Troligtvis behöver du tvätta ur tändstiftet med typ Break Clean några gånger efter startförsök.

Kommer säkert att ryka en hel del i början, när den startar.

 

Allright!  

 

Den har hängt upprätt ett par dagar nu men det har inte gett med sig.. Däremot så har den startat ett par gånger men sedan dött igen efter bara ett par sekunder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bob1:

Allright!  

 

Den har hängt upprätt ett par dagar nu men det har inte gett med sig.. Däremot så har den startat ett par gånger men sedan dött igen efter bara ett par sekunder

Blårök den kraftigt de få sekunder den gick?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Bob1:

Allright!  

 

Den har hängt upprätt ett par dagar nu men det har inte gett med sig.. Däremot så har den startat ett par gånger men sedan dött igen efter bara ett par sekunder

Oljan kommer inte rinna tillbaka till vevhuset av sig självt. Du måste göra rent förgasaren för att bli av med oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Blårök den kraftigt de få sekunder den gick?

Njaa, det skulle jag inte säga direkt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Craycoat:

Oljan kommer inte rinna tillbaka till vevhuset av sig självt. Du måste göra rent förgasaren för att bli av med oljan.

Jag förstår! Hur borde jag gå till väga för att lösa det? (Kan inte så mycket om motorer)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bob1:

Jag förstår! Hur borde jag gå till väga för att lösa det? (Kan inte så mycket om motorer)

Sök på rengöring förgasare eller carb clean på youtube så kommer du få upp massor av  GDS videor på hur du ska gå tillväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns några filmer där rengöring av just denna förgasare är med

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Craycoat:

Finns några filmer där rengöring av just denna förgasare är med

 

Tur för gubben att inte nålventilen vid flottören var tät för den kollade han aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rascal:

Tur för gubben att inte nålventilen vid flottören var tät för den kollade han aldrig.

Ja det var kanske inte den mest erfarna mekanikern som spelade in den där filmen. Men det kanske är bättre med en virrig gubbe på videon med rätt förgasare. 😉  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att bränslekranen står rätt? En så liten motor brukar ofta ha såväl en inbyggd tank som möjlighet att ansluta en extern.

Det har hänt mig ett par gånger att bränslekranen stått den interna tanken efter service och då bara gått en kortare stund eftersom ajg alltid använder den externa tanken. 

Det som talar emot att det skulle kunna vara en felstäld bränslekran är att i min erfarenhet går motorn flera minuter med kranen i fel läge. Men tänkte jag skulle nämna det ändå eftersom jag första gången det hände mig gjorde en lång och fullständig onödig felsökning innan jag kom på vad felet går.

Redigerad av Nils_D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...