Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Effe

Behöver massor av tips

Rekommendera Poster

Köpte en fiskebåt via blocket och inser när jag tar hem den och tvättar den ren kör ner till rampen lägger i han åker parkerar bilen och släpet kommer tillbaka då tar han in vatten på en av lagningar som dök upp efter en rejäl tvätt av båten dagen innan. Nu ska jag laga den och vet inte hur lång tid den ska ligga uppochner innan jag kan påbörja arbetet. Den är under tak och ingen risk för regn där inte. Nu så har den legat där i 3 dagar och ska åka dit för en kontroll på fuktighet. Lagningar som är gjorda är i golvet alltså under vattenlinjen. Ska jag såga bort den gamla och hålla mig någon centimeter utanför gamla lagningen eller ska jag bara slipa runt den och påbörja lagningen? Hur länge bör jag vänta med att börja lagningen med tanke på fukten i fibrer där? Hur länge ska jag vänta när jag lagt på glasfiberväv och polyester innan jag rollar övertopcoat? Ska jag slipa nya lagningen innantopcoat eller ska jag bara rolla över? Ha det bäst allesammans 

IMG_9425.jpeg

IMG_9426.jpeg

IMG_9427.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst om vi utgår från att båten är byggd av glasfiberarmerad plast så förstår jag att lagningen inte håller tätt eller ens sitter kvar, den är ju lagd ovanpå gelcoat och vad som ser ut som någon form av svart färg.

 

För att du ska få lagningen att sitta så måste du förs slipa rent ner till ren glasfiber över ett större område, säg 15cm utanför själva skadan, och sel lägga på några lager glasfiber och polyester eller ännu hellre epoxi då skadan är under vattenlinjen.

 

Här är en serie filmer som visar på ett bra sätt hur det går till:

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar. Slipa ner allt löst och all färg runt de skadade områdena. Fuktmätning är en bra idé men först efter borttag av allt som inte ska vara där. Vet inte vad det "ska" vara för fuktighet för att det ska gå att laga dock.

Eftersom du har båten under tak skulle jag vänta tills i vår med vidare lagningar. Då hinner båten torka så bra som möjligt.

Sen skulle jag använda sökfunktionen här på MG så hittar du en massa tips på hur du plastar och lagar gel-/topcoat.

Jag gissar att de gamla lagningarna har släppt för att underarbetet inte är korrekt gjort, tex avfettningen. Bara ett tips.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Kort svar. Slipa ner allt löst och all färg runt de skadade områdena. Fuktmätning är en bra idé men först efter borttag av allt som inte ska vara där. Vet inte vad det "ska" vara för fuktighet för att det ska gå att laga dock.

Eftersom du har båten under tak skulle jag vänta tills i vår med vidare lagningar. Då hinner båten torka så bra som möjligt.

Sen skulle jag använda sökfunktionen här på MG så hittar du en massa tips på hur du plastar och lagar gel-/topcoat.

Jag gissar att de gamla lagningarna har släppt för att underarbetet inte är korrekt gjort, tex avfettningen. Bara ett tips.

 

7 minuter sedan skrev ChristerN:

Kort svar. Slipa ner allt löst och all färg runt de skadade områdena. Fuktmätning är en bra idé men först efter borttag av allt som inte ska vara där. Vet inte vad det "ska" vara för fuktighet för att det ska gå att laga dock.

Eftersom du har båten under tak skulle jag vänta tills i vår med vidare lagningar. Då hinner båten torka så bra som möjligt.

Sen skulle jag använda sökfunktionen här på MG så hittar du en massa tips på hur du plastar och lagar gel-/topcoat.

Jag gissar att de gamla lagningarna har släppt för att underarbetet inte är korrekt gjort, tex avfettningen. Bara ett tips.

Måste jag vänta så länge för att få den torr? Den har varit i vattnet förra fredagen och sen dess ute på släpet sen åkte den ner i sjön i Lördags men där var den bara 15 minuter då jag i insåg att den tog in vattnet då drog jag upp den igen. Sedan dess har den varit uppochnervänd så jag kan väl börja med slipningen runt skadorna eller ska jag såga runt och lägga på ny matta helt och hållet? Vad bör jag använda av roller och andningsmask till det som är godkänd för dem ändamål? Ska jag byta ut polyester mot laminerings epoxy från biltema då det är under vattenlinjen? 

IMG_9429.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste jag vänta så länge för att få den torr? Den har varit i vattnet förra fredagen och sen dess ute på släpet sen åkte den ner i sjön i Lördags men där var den bara 15 minuter då jag i insåg att den tog in vattnet då drog jag upp den igen. Sedan dess har den varit uppochnervänd så jag kan väl börja med slipningen runt skadorna eller ska jag såga runt och lägga på ny matta helt och hållet? Vad bör jag använda av roller och andningsmask till det som är godkänd för dem ändamål? Ska jag byta ut polyester mot laminerings epoxy från biltema då det är under vattenlinjen? 

IMG_9429.jpeg

IMG_9427.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Effe:

Måste jag vänta så länge för att få den torr? Den har varit i vattnet förra fredagen och sen dess ute på släpet sen åkte den ner i sjön i Lördags men där var den bara 15 minuter ...

Försökte beskriva det men lyckades förmodligen inte så bra ;)

Du ska ta bort allt löst/skadat och, enligt videon @No_jah länkade en bra bit utanför, innan du kan börja tänka på torkningen. Hur blött materialet är, är omöjligt för oss att säga. Vet bara av egen erfarenhet att man gärna springer vidare och lagar innan materialet är redo. Sen beror det förstås på hur noga du är med båten. Lite bra tejp skulle kanske kunna göra den tät tillfälligt, om du förstår vad jag menar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge ska jag vänta efter jag lagt på polyester eller epoxy innan jag kan lägga på topcoat? Polyester eller Epoxy?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Effe:

Hur länge ska jag vänta efter jag lagt på polyester eller epoxy innan jag kan lägga på topcoat? Polyester eller Epoxy?

Du har väl inte missat att det finns en sökfunktion här på Maringuiden? Testa tex. att skriva: härdtid polyester topcoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev No_jah:

Du har väl inte missat att det finns en sökfunktion här på Maringuiden? Testa tex. att skriva: härdtid polyester topcoat

Jag registrerade mig idag här så jag har noll koll vad som finns. Tack ska kolla upp det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så har jag varit och slipad den rent ner till glasfibret och rengjort med industri aceton runt om och väntat tills det avdunstat. Efter par minuter så blandar jag Epoxy och härdare och smetar på första lager innan jag lägger på första mattan, därefter så dränker jag den som jag lägger på ytterligare två till laget och sist rollar ut bubblor. Det som blev över drog jag över kölen med pensel som extra skydd. Bättre än inget. Lägger upp lite bilder så kan ni som är proffs bedöma vad ni tycker om. Jag började med minsta mattan och avslutade med största över dem två. Härdningstiden är 7 timmar enligt burken från biltema. Så imorgon blir det rolla ut topcoat och låta härda. Men på söndag ger jag på lagningen från insidan men där blir det polyester med tanke på att det är från insidan. Vad tycks???

IMG_9451.jpeg

IMG_9452.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara svårt att få gelcoat/topcoat samt polyester att fästa på epoxi.

Dessutom ser det inte ut som om du har fått mattan att fästa riktigt på skrovet, men det kan vara en synvilla.

Det du strukit på kölen kommer ramla bort ganska snart och gör ingen nytta där, om du inte har ruggat upp ytan och tvättat den ordentligt, men det ser inte ut så.

Ledsen om jag låter negativ men planeringen är viktig, och kanske lyckas du ändå?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ChristerN:

Det brukar vara svårt att få gelcoat/topcoat samt polyester att fästa på epoxi.

Dessutom ser det inte ut som om du har fått mattan att fästa riktigt på skrovet, men det kan vara en synvilla.

Det du strukit på kölen kommer ramla bort ganska snart och gör ingen nytta där, om du inte har ruggat upp ytan och tvättat den ordentligt, men det ser inte ut så.

Ledsen om jag låter negativ men planeringen är viktig, och kanske lyckas du ändå?

Utan är rengjord med aceton så den var torr. Den andra är nog synvilla skulle jag säga. Den är bra dränkt och härdar, fick ett sms av kompisen att den börjar stelna bra nu. Blev färdig 13:00 så ikväll 19:00 bör den vara härdad men jag ska ändå vänta 24 timmar innan jag stryker på topcoat. Har sett på youtube att folk gjort så här exakt därför gör jag det. Dem som har gjort det har inte klagat och det håller enligt 6 månaders användning av båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns fan så mycket bättre gjort och slipat och rengjort än vad det såg ut hur förra ägarna gjort det och fuskat med detta. Det kommer hålla tätt är väl ändå poängen eller hur. Funderar på att rolla hela båten med svart topcoat på nytt så man får en ny fräsch färg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Effe:

Utan är rengjord med aceton så den var torr.

Jag menar inte att ytan inte var torr. Jag menar att vissa produkter fäster inte mot varandra och det sägs att polyester inte fäster på en yta av epoxi. Visserligen lär det gå i vissa kombinationer, sägs det, men jag hade själv aldrig vågat mig på att lägga polyester och gelcoat (som fungerar på samma sätt som polyester) på baksidan utan fortsatt med epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag lagt på idag är Epoxy och imorgon ska den slipas grovt och därefter rollas eller penslas på topcoat. Menar du att det är fel det jag gör? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle vilja flagga för att biltemas matta INTE är kompatibel med epoxi. Den mattan är bunden med en emulsion som behöver lösas upp av styren som finns i polyester. 

 

Det finns pulverbunden matta som fungerar med epoxi men inte på biltema och inte i de vanliga båtbutikerna. 

 

På din lagning ser det just ut som att epoxin inte kunnat väta ut mattan, när allt går rätt till blir mattan mer eller mindre helt genomskinlig vilket din helt klart inte är. 

 

Bara en varning. Ta gärna fram en hammare och något att bända med och se till så att lagningen verkligen sitter. Var inte rädd att använda våld, bättre att det släpper nu än i sjön ifall det inte blev helt bra. 

Redigerad av adeseaso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Effe said:

Det jag lagt på idag är Epoxy och imorgon ska den slipas grovt och därefter rollas eller penslas på topcoat. Menar du att det är fel det jag gör? 

Ja, topcoaten lär inte härda över epoxin.

 

Epoxin är sluthärdad om 3-4 veckor, innan dess är fortfarande härdaren kemiskt aktiv och stör härdningen hos polyester/gelcoat/topcoat. 

 

Vänta om du kan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev adeseaso:

Hej!

 

Jag skulle vilja flagga för att biltemas matta INTE är kompatibel med epoxi. Den mattan är bunden med en emulsion som behöver lösas upp av styren som finns i polyester. 

 

Det finns pulverbunden matta som fungerar med epoxi men inte på biltema och inte i de vanliga båtbutikerna. 

 

På din lagning ser det just ut som att epoxin inte kunnat väta ut mattan, när allt går rätt till blir mattan mer eller mindre helt genomskinlig vilket din helt klart inte är. 

 

Bara en varning. Ta gärna fram en hammare och något att bända med och se till så att lagningen verkligen sitter. Var inte rädd att använda våld, bättre att det släpper nu än i sjön ifall det inte blev helt bra. 

Mattan är från ett företag som jobbar med dem dagligen, mer än så kan jag inte avslöja pga dem jag fått den av. Annars blir det för mycket spring där och det vill dem inte. Den såg bra mättat när jag duttade på med penseln och har fått info för några minuter sedan att den börjar bli bra hård. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev adeseaso:

Ja, topcoaten lär inte härda över epoxin.

 

Epoxin är sluthärdad om 3-4 veckor, innan dess är fortfarande härdaren kemiskt aktiv och stör härdningen hos polyester/gelcoat/topcoat. 

 

Vänta om du kan. 

Enligt info på burken är härdningstiden 7H men tills imorgon är den klar för topcoat. Har ringt par företag som just gör så när dem lagar och dem sa det är rätt ordning och inget att oroa sig över. Vänta 24 timmar och topcoata men glöm inte slipa med grom sandpapper lite lätt på ytan så att den lägger sig över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Effe:

Det jag lagt på idag är Epoxy och imorgon ska den slipas grovt och därefter rollas eller penslas på topcoat. Menar du att det är fel det jag gör? 

Antar att du frågar mig. Ja!

Tycker jag har skrivit väldigt tydligt.

Du skriver inledningsvis att du behöver massor av råd men som jag uppfattar det så lyssnar du inte utan springer på och gör som du eller något företag/någon person på YT säger.

Jag lägger nu ner mina försök att få dig att förstå vad jag med min erfarenhet säger, och önskar dig lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Antar att du frågar mig. Ja!

Tycker jag har skrivit väldigt tydligt.

Du skriver inledningsvis att du behöver massor av råd men som jag uppfattar det så lyssnar du inte utan springer på och gör som du eller något företag/någon person på YT säger.

Jag lägger nu ner mina försök att få dig att förstå vad jag med min erfarenhet säger, och önskar dig lycka till!

Jag säger inte att jag kan gör bara som jag fått tips om men har inte fått tillräcklig om allt detta vad det nu rör saken. Har dem sagt fel så är det väl fel. Jag har aldrig jobbat med detta och kan det verkligen inte. Vill bara få rättning om något är fel. Men då har jag förstört allt detta nu och måste riva dagens jobb och påbörja på nytt eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så har det härdat riktigt bra på 24 timmas. Slipade lite lätt med grov papper och la på topcoat. Så nu får den ligga till i morgon så får jag ge mig på slipandet från insidan och lägga på polyester på insidan. 

IMG_9477.jpeg

IMG_9476.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som @ChristerN redan nämnt så kan man lägga epoxi på polyester men att lägga polyesterprodukter på epoxi är vanligen inte lyckat.

 

Sedan räcker det att du postar dina bilder i denna tråd, du behöver inte leta och liva upp äldre i vissa fall liknande trådar och förse dem med dublettinlägg av dina bilder och reparationer. Det blir väldigt lätt förvirrande då.

 

Får känslan av att du mer är ute efter en dunk i ryggen än de tips och synpunkter du skrev att du ville ha. Men vi lär oss på olika sätt 😉

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Som @ChristerN redan nämnt så kan man lägga epoxi på polyester men att lägga polyesterprodukter på epoxi är vanligen inte lyckat.

 

Sedan räcker det att du postar dina bilder i denna tråd, du behöver inte leta och liva upp äldre i vissa fall liknande trådar och förse dem med dublettinlägg av dina bilder och reparationer. Det blir väldigt lätt förvirrande då.

 

Får känslan av att du mer är ute efter en dunk i ryggen än de tips och synpunkter du skrev att du ville ha. Men vi lär oss på olika sätt 😉

 

Är det fel jag gjort? Kommer det inte hålla tätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Effe:

Är det fel jag gjort? Kommer det inte hålla tätt?

Du har ju redan fått en mängd svar och tips ovan i tråden baserat på olika skribenters erfarenhet. Men tar ingen större hänsyn till dem utan hänvisar det du har gjort till tips från ett företag "som jobbar med dem dagligen". En firma du dock inte vill nämna vid namn.

 

Föreslår därför att du även fortsätter fråga dem, t ex om dina lagningar är ok.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag så har jag gett mig på insidan av båten. Då slipade jag rent hela vägen ner till glasfibret och rengjorde med aceton ordentligt väntade en stund för att säkerställa att det verkligen avdunstat och är torrt. Därefter så la jag på 4 lager med glasfibret bitar. Den första blev den varianten som är korsad i fin ordning sen därefter blev det den vanliga duken. Jag har stänkt in dem bra hoppas jag. Kan jag lägga på topcoat på insidan av båten när detta härdat? Insidan är plastad med polyester. 

IMG_9494.jpeg

IMG_9493.jpeg

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din slipning var inge vidare här på insidan. Du vill ha runda former, inte kantiga hörn, och så vill du inte ha dessa oregelbundna löst sittande kanter av gelcoat kvar. Du får brottsanvisningar i kanterna när det ser ut så här, risken är att det spricker på sikt. På utsidan såg slipningen bättre ut. 

 

Du ser också nu att lagningen blev mer genomskinlig när du använde polyester. Det är för att styrenet i polyestern behövs för att lösa upp emulsionen i mattan du använt. Att använda den mattan med epoxi som du gjorde på utsidan är fel. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu har du alltså fortsatt även med insidan utan att lyssna på tipsen....:unsure:

 

Som @adeseaso skriver har du ju inte slipat bort gelcoaten och ner i polyestern hela vägen ut där du tänkte lägga ny väv innan du började plasta. Så nu har du väv utanpå gammal gelcoat i kanterna och nästan utanpå färgen också. Garanterat dålig vidhäftning och risk att det spricker upp och kan fläkas där. Hoppas du ruggade upp den skadade glasfiberytan rejält innan, t ex med en rasprondell....

 

Kan kanske räddas genom att slipa ner lagningen rejält, vilket du skulle gjort alldeles oavsett, innan en toppbehandling. Då ser du också om den s.a.s. "blivit ett" med materialet runtomkring. Nu verkar du ju inte ha slipat alls innan du tänker rusa iväg och lägga på topcoat. Bråttom, bråttom. Precis som på utsidan....

Hur gör du när du spacklar skador på en bil t ex ?  Spacklar du ovanpå färgen och spraymålar sedan med täckfärg utan att ha slipat det absolut jämnt och utan synlig kant/skarv till omgivande material ?

 

Samma fel som du gjorde på utsidan - inte slipat ner och gjort jämnt efter plastningen, framförallt slipat bort det som hamnat ovanpå/utanpå både gelcoat och troligen också färg. Nu ser det ut som ett "plåster" med kanter, och kanter på en lagning kommer vara föremål för fläkning. Dessutom syns det tydligt att topcoaten inte gillar underlaget, det drar sig bort från ojämnheter (lyser ju vitt i kanterna på lagningen):

image.png.75d012e75ffd9d259c3c4120594ce1f9.png

 

Tror det är lämpligt att du drar lite i bromsen och lägger krutet på att lyssna på tips, försöka förstå dem och analysera jobbet, istället för att rusa på och minsann måste visa vad du gjort, samtidigt som du avfärdar alla välmenande påpekanden med motivering vad som faktiskt står på burken, vad en (okänd) firma som "hjälper dig" säger, att så här gör de minsann på Youtube o.s.v.

 

Tycker ärligt talat inte du verkar vara ett dugg intresserad av tips härifrån - så länge de inte säger samma sak som du redan "vet". Och du har ju redan en massa andra källor som du hellre förlitar dig på. Så jag tycker du kan fortsätta med det.

 

Ja, det kanske kommer hålla. Ett tag. Eller kanske längre. Men lagningarna ser väldigt illa ut, och med bara lite extra jobb och eftertänksamhet skulle du kunnat fått dem professionella och nästan osynliga. Och inte minst lärt dig, tills du behöver göra det ovan vattenlinjen, på en finare båt där det verkligen spelar roll att få det snyggt.

 

Edit: Här är en hint om hur mycket lagningen skall slipas/se ut innan du går vidare till nästa steg. Här ser man nu också tydligt om lagningen är "homogen" och fin. Inte ett "plåster" som ligger ovanpå (bilden nedan är snodd från Internet):
image.png.052ae81b3b15b2bb1a5ab6a63c7585ae.png

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...