Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sterneborn

Vintersegling nybörjare

Rekommendera Poster

Jag vill lära mig segla. Jag har hittills läst några böcker, gått en segelskola på den lokala segelklubben (små kölbåtar) och påbörjat en förar och kustskeppar kurs. Nästa steg skulle vara att köpa en egen segelbåt som man kan ta ut på mindre turer när vädret är bra. 

 

Då till frågan, ska jag köpa en båt till "höstpris" och ta vara på de fina dagarna som blir nu under höst o vinter eller ska man vänta tills våren. Förstår att det kommer bli kallt och att det krävs lite mer förberedelser i båten med frostvakt osv. Jag bor i Halland så det är inte vanligt med långvarig isläggning. Vad jag förstått är vädret en faktor men tar man korta turer och planerar bra så kanske det inte behöver bli ett problem.

 

Vad säger ni andra? Nu eller sen? 

 

 

mvh Christian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beror väl på om du har någon bryggplats. För idag är att skaffa båt (i synnerhet en äldre segelbåt) ofta den enkla biten, betydligt svårare att få någonstans att göra av den.

 

Eller du kanske redan har löst den biten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

Mycket beror väl på om du har någon bryggplats. För idag är att skaffa båt (i synnerhet en äldre segelbåt) ofta den enkla biten, betydligt svårare att få någonstans att göra av den.

 

Eller du kanske redan har löst den biten ?

Jag har slängt ut lite krokar så får jag se. Men självklart är det så, hittar jag ingen så blir valet enkelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sterneborn:

ska jag köpa en båt till "höstpris" och ta vara på de fina dagarna som blir nu under höst o vinter eller ska man vänta tills våren

 

48 minuter sedan skrev IngemarE:

Mycket beror väl på om du har någon bryggplats.

Skulle säga att det inte bara handlar om en plats vid en brygga utan även en plats för vinterförvaring, även om du bor där det inte brukar vara någon större isläggning. En ”vanlig” bryggplats kanske man inte får ha frostvakter inkopplade dygnet runt utan det kanske krävs upptagning i slutändan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Skulle säga att det inte bara handlar om en plats vid en brygga utan även en plats för vinterförvaring, även om du bor där det inte brukar vara någon större isläggning. En ”vanlig” bryggplats kanske man inte får ha frostvakter inkopplade dygnet runt utan det kanske krävs upptagning i slutändan.

Tack för påpekandet. Men mina "krokar" handlar om bryggplats med permanet el. Då jag har varit tydlig med att jag ska ha i båten hela året. 

Jag tänkte nog mer om själva seglingen kommer bli svårare på offseason så att säga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sterneborn:

Tack för påpekandet. Men mina "krokar" handlar om bryggplats med permanet el. Då jag har varit tydlig med att jag ska ha i båten hela året. 

Jag tänkte nog mer om själva seglingen kommer bli svårare på offseason så att säga. 

Själva seglingen kan vara lite mer krävande då vindarna ofta är lite mer nyckfulla. Sen blir man ju oftast lite segare i kroppen när det är kallt vilket kan göra det lite krångligare.

Men när vi har dagar som nu (i Stockholmstrakten iaf) med varmt väder och lite vind så är det nog inga större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden heter "Vintersegling nybörjare" så tänker jag mig att du funderar på att segla just vintertid.

Då kan det ju bli komplicerat att bara komma ut från kajen om det tex. regnat dagen innan för att sedan slå om till 10 minusgrader så att förtöjningstamparna fryst fast till en isklump på knaparna, och likaså skoten mm.

För att inte tala om att det är mer eller mindre livsfarligt att gå på på det isiga däcket. 

Men det löser du lätt med blåslampa och broddar 😜 .

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-11 vid 07:41 skrev sterneborn:

Jag vill lära mig segla. Jag har hittills läst några böcker, gått en segelskola på den lokala segelklubben (små kölbåtar) och påbörjat en förar och kustskeppar kurs. Nästa steg skulle vara att köpa en egen segelbåt som man kan ta ut på mindre turer när vädret är bra. 

 

Då till frågan, ska jag köpa en båt till "höstpris" och ta vara på de fina dagarna som blir nu under höst o vinter eller ska man vänta tills våren. Förstår att det kommer bli kallt och att det krävs lite mer förberedelser i båten med frostvakt osv. Jag bor i Halland så det är inte vanligt med långvarig isläggning. Vad jag förstått är vädret en faktor men tar man korta turer och planerar bra så kanske det inte behöver bli ett problem.

 

Vad säger ni andra? Nu eller sen? 

 

 

mvh Christian 

Att köpa båt

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-11 vid 07:41 skrev sterneborn:

Jag vill lära mig segla. Jag har hittills läst några böcker, gått en segelskola på den lokala segelklubben (små kölbåtar) och påbörjat en förar och kustskeppar kurs. Nästa steg skulle vara att köpa en egen segelbåt som man kan ta ut på mindre turer när vädret är bra. 

 

Då till frågan, ska jag köpa en båt till "höstpris" och ta vara på de fina dagarna som blir nu under höst o vinter eller ska man vänta tills våren. Förstår att det kommer bli kallt och att det krävs lite mer förberedelser i båten med frostvakt osv. Jag bor i Halland så det är inte vanligt med långvarig isläggning. Vad jag förstått är vädret en faktor men tar man korta turer och planerar bra så kanske det inte behöver bli ett problem.

 

Vad säger ni andra? Nu eller sen? 

 

 

mvh Christian 

Lågsäsong är det ju väldigt lugn i hamnar vilket åtminstone jag tycker är en stor fördel när man bl a ska klura ut hur man enklast lägger ut o till. Mer svängrum och plats plus mindre folk o båtar tar bort en hel del stress när man är grön.

 

Planerar man efter vädret tror jag inte seglingen är något problem. 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är beredd på lite extra bekymmer så är vintersegling underbart.

Varma kläder, en termos kaffe och värmare i båten gör det riktigt njutningsfullt.

 

Och så slipper man trängseln som finns på sommaren.

 

Stenhårda linor, meck för att motorn inte ska frysa och is i hamnen.. det är värt det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...