Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
StefanSl

Penta MD2B som tjuvnyper?

Rekommendera Poster

15 minuter sedan skrev hallonBoat:

Om vi utgår från att det är vatten i cylindern så är ju frågan hur det hamnat där. Mina tankar går till läckande ventil i topplocket

Nja...

Det kommer knappast in vatten via en läckande ventil, om det inte är något annat som är riktigt, riktigt fel. Det är ju normalt inte vatten på andra sidan ventilen, och vore det så skulle antagligen det vattnet kunna komma in när ventilen öppnar nästa gång. Helt utan att det är något fel på ventilen i sig.

 

Och märkligt också om det vore vatten att motorn inte går runt på 30s även med dekompressionshandtagen aktiva.

 

13 minuter sedan skrev hallonBoat:

Efter en närmare titt på dina bilder så tycker jag inte din kolv ser helt hundra ut, den har ju repor på sidan vilket tyder på att något inte står rätt till

Var ser du bilder på TS kolv ?  Är det de bilder i HEIC-format (=ladda alltid upp bilder i JPG) som inte går att öppna på många plattformar, inklusive mina datorer ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är fortfarande nyfiken på om nypet består om man utesluter motorns vatten . 

töm motorn på vatten prova..   eller ta isär mkt igen  .....igen B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev IngemarE:

Är du helt säker på att den - dvs motorn i sig -  inte går runt ? En diesel kan ju var extremt tung att dra runt.

Har du kopplat bort alla remmar vid testet ?  Tänker att det även kan vara generatorn som kan bromsa mekaniskt (intern kortslutning, skurna lager).

 

Att backslaget funkar (RB-backslag antar jag) vet du ju inte i det läget motorn känns låst, eller hur ?  Skulle väl också kunna vara det som låser motorn.

Nej helt säker är jag förstås inte... Det sitter en Dynastart på motorn och den har jag provkört tidigare utan remmar. Den spinner som en katt. Ett dåligt lager där hade jag nog märkt av tänker jag. Borde gå trögt och skapa missljud då. 

Backslaget däremot skulle kanske kunna vara en källa till felet. Men finns det verkligen något i backslaget som kan bromsa så hårt att motorn dör? Propelleraxeln kan jag rotera med handkraft i friläget. 

 

Att dra runt svänghjulet utan att öppna dekompressionsarmarna går knappt. Dynastarten orkar ett halvt varv och för hand får man ta i ordentligt med båda händerna för att långsamt dra runt det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-09-18 vid 21:37 skrev bemek:

är kolvringarna lättrörliga i kolvspåren om inte kan kolven vara deformerad (av vatten) 

på annan motortyp sett krokig vevstake .

inte provstartat utan vatten tidigare? för att utesluta vatteninträngning ?säker att dekomp öppnat ventilerna?  

 

Kolvringarna löper fritt på båda kolvarna. De små tendenser till ränder som syns på kolv och i loppet känns inte med fingrarna. Verkar bara vara olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev FIATX19:

Jag tror inte att motorn nyper efter så kort tid.

I dragracing kör man ibland motorer helt utan kylvatten har jag hört/läst, nu kör de inte många sekunder men från star lite uppvärmning, burnout och race borde det vara minst 30 sekunder med en motor som producerar enorm värme.

De nyper inte.

Enig, tror inte heller (längre) att det är kolvarna som nyper. Det skulle ha synts något då tycker jag på kolvringar och i cylindern tycker jag. Har ju kört den ett flertal gånger i hopp om att felet rättat till sig självt. Men något lastar fortfarande ner motorn så pass mycket efter 45 sekunder att den dör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev hallonBoat:

Alternativt misstänker jag avgaskröken/ avgaslimpa, kanske börjar den bli igensatt så att vattnet har svårt att ta sig ut. Prova att köra motorn utan avgaskrök och se om den fortfarande dör. 

Det här är inte en dum tanke. 
Demontera och kolla om den är igensatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev IngemarE:

Var ser du bilder på TS kolv ?  Är det de bilder i HEIC-format (=ladda alltid upp bilder i JPG) som inte går att öppna på många plattformar, inklusive mina datorer ?

Bilderna är från inlägget 17 sept, gick att öppna med min android telefon. 

Delar dom som print screen: 

Screenshot_20231003-233534_Gallery.thumb.jpg.54574c8fc664af8b005024dd00ed9764.jpg

Screenshot_20231003-233441_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...