Jump to content
Saturday 24 February 2024
StefanSl

Penta MD2B som tjuvnyper?

Recommended Posts

Hej,

 

Min öppna 7-meters eknsipa är bestyckad med en förhållandevis välskött MD2B.
 

Motorn startar fint och går i någon minut innan den stannar. Kylvatten kommer ut och avgaserna är inte vita. När den stannat går den inte längre att dra runt med startmotorn. Först efter några minuter går den att starta igen. Det känns som om kolvarna nyper. Den korta stund motorn går låter den inte annat än normalt. 
 

Till saken hör att det kom in vatten i oljan vid ett av sommarens skyfall. Oljan blev grå och jag har tömt och bytt ut vid två tillfällen. Tycker dock fortfarande att den är grå… 

 

Har lyft på topparna men ser inget onormalt eller trasiga packningar. 
 

Kan det lilla vatten som fortfarande verkar finnas kvar i motoroljan göra att den smörjer så dåligt att den nyper på detta vis?

 

Mycket tacksam för idéer om vad som bör göras!

/Stefan

IMG_4978.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev StefanSl:

Hej,

 

Min öppna 7-meters eknsipa är bestyckad med en förhållandevis välskött MD2B.
 

Motorn startar fint och går i någon minut innan den stannar. Kylvatten kommer ut och avgaserna är inte vita. När den stannat går den inte längre att dra runt med startmotorn. Först efter några minuter går den att starta igen. Det känns som om kolvarna nyper. Den korta stund motorn går låter den inte annat än normalt. 
 

Till saken hör att det kom in vatten i oljan vid ett av sommarens skyfall. Oljan blev grå och jag har tömt och bytt ut vid två tillfällen. Tycker dock fortfarande att den är grå… 

 

Har lyft på topparna men ser inget onormalt eller trasiga packningar. 
 

Kan det lilla vatten som fortfarande verkar finnas kvar i motoroljan göra att den smörjer så dåligt att den nyper på detta vis?

 

Mycket tacksam för idéer om vad som bör göras!

/Stefan

IMG_4978.jpeg

Vad har du för oljetryck?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessvärre ingen oljetrycksmätare (eller varvräknare som jag också gärna hade haft).
Så jag famlar i blindo vad gäller oljetrycket. Kanske idé att köpa och koppla in en sådan för att komma vidare.
Oljenivån är dock strax under översta strecket på stickan. Kan det vara så att oljepumpen inte funkar som den ska? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StefanSl:

Dessvärre ingen oljetrycksmätare (eller varvräknare som jag också gärna hade haft).
Så jag famlar i blindo vad gäller oljetrycket. Kanske idé att köpa och koppla in en sådan för att komma vidare.
Oljenivån är dock strax under översta strecket på stickan. Kan det vara så att oljepumpen inte funkar som den ska? 

Var kom vattnet in i motorn?  

Är oljestickan och oljesilens o-ringar täta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är oljan fortfarande grå så är det saker som inte stämmer. Jag köpte en 20 liters dunk på Granngården och bytte många gånger. Många varmkörningar blev det också. Det var ett väldigt tidsödande arbete och källan till vattenintrånget måste fastställas. 

 

Angående startmotorn så kanske den inte går tillbaka som den ska, men har man haft vatten i oljan så kan det vara ett av många andra problem. 

 

Ett förslag är att plocka loss startmotorn och göra ett funktionstest. Har du ett par startkablar underlättar det mycket. 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-09-05 vid 20:51 skrev StefanSl:

Dessvärre ingen oljetrycksmätare (eller varvräknare som jag också gärna hade haft).
Så jag famlar i blindo vad gäller oljetrycket. Kanske idé att köpa och koppla in en sådan för att komma vidare.
Oljenivån är dock strax under översta strecket på stickan. Kan det vara så att oljepumpen inte funkar som den ska? 

Har idag monterat ned oljepumpen och även hittat mer matnyttig information i ämnet via denna mycket informativa länk: http://www.parant25.se/artiklar/oljetryck/oljetryck.html

 

Jag har en kombinerad startmotor och generator på min MD2B som drar svänghjulet med två kilremmar. 

Har beställt ny oljetrycksgivare och oljetrycksmätare så att jag först får koll på om jag har något oljetryck överhuvudtaget. Kanske kan jag montera loss smörjröret till ventillyftarna under ventilkåpan och dra runt svänghjulet för hand och se om det kommer någon olja där? 

Men som Morning nämner så är ju orsaken till vattnet i oljan bekymmersamt och viktigt att hitta också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev StefanSl:

Har idag monterat ned oljepumpen och även hittat mer matnyttig information i ämnet via denna mycket informativa länk: http://www.parant25.se/artiklar/oljetryck/oljetryck.html

 

Jag har en kombinerad startmotor och generator på min MD2B som drar svänghjulet med två kilremmar. 

Har beställt ny oljetrycksgivare och oljetrycksmätare så att jag först får koll på om jag har något oljetryck överhuvudtaget. Kanske kan jag montera loss smörjröret till ventillyftarna under ventilkåpan och dra runt svänghjulet för hand och se om det kommer någon olja där? 

Men som Morning nämner så är ju orsaken till vattnet i oljan bekymmersamt och viktigt att hitta också. 

Undrar fortfarande om oljestickan och oljesilens o-ringar är hela och tätar? Om det inte är tätt där får du inget oljetryck !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det får inte vara en o-ring på oljesilen. Det ska vara en plan aluminiumpackning och silen ska dras med moment. På vissa motorer krävs ett specialverktyg.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev sanktanna:

Det får inte vara en o-ring på oljesilen. Det ska vara en plan aluminiumpackning och silen ska dras med moment. På vissa motorer krävs ett specialverktyg.

Ingemar

Vill helst inte säga emot dig Ingemar då jag vet att du är proffs, men i det här fallet gör jag ett undantag 🙏

På min MD-2b finns det ett spår för O-ring och där har det alltid suttit en O-ring. Min är troligen en av dom äldsta. Motornummer 10983 och den sitter i en båt tillverkad tidigt 1971 i Norge. Den har oljesilen med det fyrkantiga verktygsfästet. Senare motorer vet jag har alu-packning men det funkar inte på min. Eftersom  TS har Dynastart så är väl hans också ganska tidig. Han får kolla vilket som gäller. Men tätt måste det vara.

Penta byter ju ibland utförande på vissa delar mitt i en motorserie. Framgår i reservdelslistan där det står ett visst reservdelsnummer tom motornummer xxxxx och sedan en annan del för nästa nummer.

Edited by Rascal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är en aluminiumpackning på min sil och silen är åtdragen ordentligt. Får kolla det exakta momentet i helgen. Om silens täthet är så pass viktig bör det finnas fler ställen där oljetrycket kan påverkas av läckage tänker jag. T.ex. oljetrycksgivaren som på min motor varken har packning eller ser ut att vara särskilt djupt inskruvad. 

 

IMG_5036.HEIC

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StefanSl:

Det är en aluminiumpackning på min sil och silen är åtdragen ordentligt. Får kolla det exakta momentet i helgen. Om silens täthet är så pass viktig bör det finnas fler ställen där oljetrycket kan påverkas av läckage tänker jag. T.ex. oljetrycksgivaren som på min motor varken har packning eller ser ut att vara särskilt djupt inskruvad. 

 

IMG_5036.HEIC 1 MB · 1 download

Skillnaden är att vid silen och stickan är det sug i systemet och om det läcker där så suger oljepumpen luft istället för olja och oljetrycket uteblir.

Läcker det efter pumpen är det tryck och olja tränger ut och syns. Men det är klart att tillräckligt stor oljeläcka ger ju också oljebrist i systemet och sjunkande tryck.

Oljetrycksgivaren har ofta en konisk gänga och tätar tack vare det så det behövs ingen packning.

 

Edited by Rascal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu monterat en analog tryckmätare och inte ser det ut att vara för lågt oljetryck i alla fall. 3 bars tryck. Med nytt oljefilter steg trycket ytterligare, till 3,4 bar. Har ingen varvräknare men snabb tomgång skulle jag säga. 
Dock så varar inte lyckan så länge. Efter 45 sekunder stannar motorn. Det hörs att den kämpar på slutet och att motståndet ökar. Går inte att dra runt med startmotorn (även med dekompressionsanordningen öppen på båda cylindrarna). Efter 20 sekunder släpper motståndet och den går att starta igen men går då kortare innan den åter stannar. 
Tänker att det inte har med bränslet att göra utan att friktionen i cylindrarna ökar av någon anledning som jag inte förstår... ännu. 

 

Edited by StefanSl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyper den verkligen, eller får du in vatten i någon cylinder..?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är baserat på att den startar hur fint som helst bara 20 sekunder senare (för att återigen stanna) och att startmotorn inte, direkt efter att den stannat, orkar dra runt motorn. 

Vet inte om den skulle bete sig lika om det var vatten som kom in i någon cylinder? Skulle den starta igen då för vattnet ligger väl i så fall kvar tänker jag? 

Märkligt fel är det i alla fall (tills man hittar anledningen och då är det väl som vanligt hur självklart som helst... 😆

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev StefanSl:

Går inte att dra runt med startmotorn (även med dekompressionsanordningen öppen på båda cylindrarna).

Det där tycker jag tyder på att det inte handlar om vatten i cylindrarna, för då borde den gått att dra runt i detta läge, eftersom vattnet då skulle kunnat smita förbi de tvångsöppna ventilerna.

 

När du hade topparna av, hur såg loppen ut ?  Om den nyper/är nära nypning brukar det kunna synas efteråt på vertikala fulheter i cylinderväggen. Dock inte alltid, kanske....

 

Hur är det med backslaget ?  Tänker att det ju kan vara där som det nyper och lastar ner motorn. Inte för att jag skulle komma på hur (det sitter väl sannolikt ett RB ?), men de som har backslagsinnanmätet färskare än jag kanske har någon idé.

 

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har nu troligtvis lokaliserat att det är cylindern närmast backslaget som nyper. 
efter knappt 1 minuts körning stannar motorn och då är den ena cylindern lite lätt ljummen medans den andra är varm. 
 

Bifogat finns bild på den cylinder som blir varmast. Syns lite mönster i oljan men känns inte som några direkta repor eller ojämnheter tycker jag. 
 

Kan det vara så att kylningen inte är tillräcklig i den cylinder som nyper? Det har ju egentligen inte blivit någon riktig värme efter så kort tid tycker jag. 
 

Får plocka ner den igen och lyfta ur cylindern och kolla kolv och kolvringarna också denna gång. 
 

Lite trixigt att lyfta toppen när röret för smörjning av ventilvipporna behöver rätas ut och böjas varje gång. 

IMG_5068.jpeg

IMG_5071.jpeg

IMG_5069.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2023-09-11 vid 11:25 skrev Fogden:

Det kan vara en kolvring som gott av

Har lyft av toppar och cylindrar idag och konstaterar att allt ser helt normalt ut. 
Kan inte höra något skrap eller gnissel nerifrån vevaxel eller annat heller. 

Spolade ur topparna och cylindrarnas kylvattenkanaler som också redan innan verkade ha fritt flöde. 
Riktigt märkligt att det inte är något uppenbart fel som jag upptäckt hittills. 

Har till råga på allt lyckats böja ett av oljerören till ventilkåpan en gång för mycket så ny gick det av. Var hittar jag ett sådant nytt eller begagnat?

 

IMG_5112.HEIC IMG_5113.HEIC

Share this post


Link to post
Share on other sites

är kolvringarna lättrörliga i kolvspåren om inte kan kolven vara deformerad (av vatten) 

på annan motortyp sett krokig vevstake .

inte provstartat utan vatten tidigare? för att utesluta vatteninträngning ?säker att dekomp öppnat ventilerna?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev bemek:

är kolvringarna lättrörliga i kolvspåren om inte kan kolven vara deformerad (av vatten) 

på annan motortyp sett krokig vevstake .

inte provstartat utan vatten tidigare? för att utesluta vatteninträngning ?säker att dekomp öppnat ventilerna?  

 

Kolvringarna på båda kolvarna går lätt att rotera och verkar inte deformerade eller trasiga på något sätt. Nu behöver jag dock införskaffa ett nytt oljerör upp till ventilbryggan. 

Eftersom jag inte hittar något fel trots att jag i det närmaste plocket ner hela motorn så börjar jag återigen misstänka bränsletillförseln. Det kanske är för dåligt tryck och tillrinning. Kanske är det normalt att motorn är svår att dra runt precis efter att den stannat pga värmen? Det går ju trots allt bara några tiotals sekunder senare. Hmm...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack @sanktanna för oljeröret! Nu är det brutna bytt mot ett helt. Har även monterat tillbaka de båda cylindrarna, topparna, avgaslimpa (dragit bultarna i rätt ordning etc). Motorn spinner i gång direkt och går i 45 sekunder innan den åter (precis som innan) stannar av att belastningen blir för hög. Det går därefter inte att rubba svänghjulet. 

Jag kan inte begripa vad som är felet! Båda kolvarna inkl kolvringar löper fint i loppen. Inga repor eller deformerade delar någonstans som jag kan se. Hur kan det på så kort körtid bli så varmt att motorn inte går att dra runt? 

Det märklige är ju att den startar lika lätt igen efter 30 sekunder för att återigen dö av belastningen.

Fler tips från er lite mer erfarna på dessa motorer emottages tacksamt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen.

Har du kollat vevlagren. Kan vara ett lager som nyper. Går att lossa genom luckorna på SB-sidan.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej igen.

Har du kollat vevlagren. Kan vara ett lager som nyper. Går att lossa genom luckorna på SB-sidan.

Ingemar

Tack för tipset! Motorn sitter djupt så luckorna går i och för sig att lossa men jag får inte någon bra vinkel in för att kunna jobba eller ens se in i motorn den vägen. 
Behöver lyfta ur motorn för detta arbete tror jag. Börjar också bli ruggigt och mörkt ute under presenningen. 

Börjar misströsta en aning och kanske ska jag försöka hitta en fungerande begagnad MD2B och byta istället. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter_k tycker jag har en vettig teori.

Vatten läcker in och gör att cylindern blir stum.

När vattnet sedan läkt ner förbi kolvarna går det att åter dra runt motorn.

Förklarar vatten i oljan.

Dock borde dekompresionen göra att motorn borde snurra.

Men dekorationen kanske inte funkar helt.

Luft läcker förbi men inte vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det finns vatten i cylindern, och det tar stopp, ska det gå bra att dra runt motorn i motsatt riktning. På bilderna som visas det ser inte ut som att det varit vatten på kolvarna.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror inte att motorn nyper efter så kort tid.

I dragracing kör man ibland motorer helt utan kylvatten har jag hört/läst, nu kör de inte många sekunder men från star lite uppvärmning, burnout och race borde det vara minst 30 sekunder med en motor som producerar enorm värme.

De nyper inte.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev FIATX19:

Jag tror inte att motorn nyper efter så kort tid.

I dragracing kör man ibland motorer helt utan kylvatten har jag hört/läst, nu kör de inte många sekunder men från star lite uppvärmning, burnout och race borde det vara minst 30 sekunder med en motor som producerar enorm värme.

De nyper inte.

Jag tycker också att det är konstigt. Det hinner knappt bli varmt utanpå cylinderväggarna. Oljan är bytt flera gånger och det är inte längre några tecken på att nytt vatten kommer in i oljan. Men något är det som bromsar motorn så kraftigt att den inte går runt efter en kort tids körning. Propelleraxeln går helt fri och neutral/fram/back funkar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är du helt säker på att den - dvs motorn i sig -  inte går runt ? En diesel kan ju var extremt tung att dra runt.

Har du kopplat bort alla remmar vid testet ?  Tänker att det även kan vara generatorn som kan bromsa mekaniskt (intern kortslutning, skurna lager).

 

Att backslaget funkar (RB-backslag antar jag) vet du ju inte i det läget motorn känns låst, eller hur ?  Skulle väl också kunna vara det som låser motorn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enklaste sättet att kolla om teorin om vatten i cylindern stämmer eller ej borde ju vara att plocka av topplocket direkt efter att den dött nästa gång, då skall du ju finna vatten i cylindern. 

 

Om vi utgår från att det är vatten i cylindern så är ju frågan hur det hamnat där. Mina tankar går till läckande ventil i topplocket: 

Lossa topplocket, vänd det uppochner och häll t-röd på ventilerna, det skall vara tätt och inte rinna igenom. 

 

Alternativt misstänker jag avgaskröken/ avgaslimpa, kanske börjar den bli igensatt så att vattnet har svårt att ta sig ut. Prova att köra motorn utan avgaskrök och se om den fortfarande dör. 

 

Jag hade nämligen själv ett liknande problem med att vatten i cylindern varje gång efter att jag dödad motorn, det visade sig vara vaccumventilen som inte funkade så ett vaccum bildades som drog vatten tillbaka till cylindern. 

Löstes då genom att ta bort packningen i vaccventilen så vatten alltid far ut som skvallerstråle 

 

Bränslesystemet kan du felsöka genom att spraya startspray på alla slangkopplingar, börjar motorn rusa så har du en läcka där. 

Edited by hallonBoat
  • Like 1
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...