Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Zelda320C

Tvåtaktsmotor 10 till 15hk

Rekommendera Poster

Jag vet att det inte får säljas några Två takts utombordare i Sverige längre. Men nu är det så att de går att köpa helt nya i Karibien. Vår son och hans familj är och seglar i Karibien ( just nu ligger dom söder om Grenada ) och den motorn som han har, en 6hk 4 takt på en gummi jolle orkar inte upp till planing när alla 4st är med så han och undrar Hur attraktiva är en 10 eller 15 hästars två taktare årsmodell 2023 i Sverge ? Om han skulle vilja sälja den när dom kommer hem till våren 2024.

10hk och 15hk har lika stor motorer bara att 10 hästarna är strypta.

En helt ny Zuzuki 15 hk årsmodell 2023 kostar 27000kr i Karibien.

Att dom inte vill ha en 15hk 4 takt är för den väger förmycket och en större gummibåt är inteaktuelt.

Så är det någon här som har ett hum om vad marknaden säger om en 2023 år modell 2 takts 15hk  Zuzuki ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10000 kr om någon vill köpa den.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det finns en marknad. Tvåtaktare är lättare och smidigare att hantera jämfört med jämnstarka fyrtaktare, och det finns så klart ett mervärde i att få tag i en nästan ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ut en annons på Blocket på den motorn ni inte har, tex 2 takts 15 hk Suzuki årsmodell 2022 och sätt ett pris ni är nöjda med, förslagsvis 25000:-. Marknaden kommer då att ge ett svar, eller flera. En sak jag skulle fundera kring om jag vore spekulant, är hur det ligger till med reservdelar på en motor som enbart säljs i utvalda delar av världen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Zelda320C:

undrar Hur attraktiva är en 10 eller 15 hästars två taktare årsmodell 2023 i Sverge ? Om han skulle vilja sälja den när dom kommer hem till våren 2024.

Inte speciellt attraktiv. Måste han verkligen byta nu kanske han kan göra det om han tänker behålla motorn själv en längre period. Jag tror inte han får igen 27 ksek på långa vägar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det är bättre att han byter in mot en 4taktare med mer effekt trotts allt. Jag skulle inte välja en tvåtakt före en fyrtakt om inte prisskillnaden är väldigt stor. Troligen spelar det ingen roll , skulle nog ta fyrtakt ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev klusa:

Lägg ut en annons på Blocket på den motorn ni inte har, tex 2 takts 15 hk Suzuki årsmodell 2022 och sätt ett pris ni är nöjda med, förslagsvis 25000:-. Marknaden kommer då att ge ett svar, eller flera. En sak jag skulle fundera kring om jag vore spekulant, är hur det ligger till med reservdelar på en motor som enbart säljs i utvalda delar av världen?

Jag tar mig friheten att revidera min uppfattning. Ser nu att en ny 4-takt kostar 33900:- och om man anstränger sig, går den att köpa billigare som "gråimport". Prisskillnaden är för liten för mig, så jag hade inte köpt en 2-taktare (om ni räknar med att få igen merparten av de 27000:- motorn kostar), och stämmer därför in i kören "...10000:- om någon vill köpa den..."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...