Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mange249

Trailerköp Fogelsta 18750UBL vs TIKI BE750-R

Rekommendera Poster

Kikar på ny trailer till min styris på 480 och dryga 500kg. Denna gång lutar det åt 80km/h obromsat och dessa 2 ligger bra till. Fogelsta brukar ju vara stadiga och den har 13pol kontakt mm, men Tikin med exvis fast belysning och större vagga bak vilket är smidigt.

 

De ligger likvärdigt i pris, är det någon som testat någon av dem eller ännu bättre båda? Finns det någon annan man bör kika på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Fogelstavagnen ser bättre ut, bl.a att sidobalkarna gå längre fram,vilket gör det möjligt att montera ett par extra sidotöttor längre fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har trailat mycket med Tikin de senaste fem åren. Förmodligen över 100 sjösättningar/upptagningar. Enkel att dra upp på med rejäl vagga, utan att behöva backa ner naven i vattnet. Vagga och rullar styr båten bra och jag har aldrig lyckats få båten snett eller liknande utan det är bara att vinscha på.

 

Skönt att slippa mecka med ljusramper också.

 

Jag fick dock byta från 7- till 13-polig kontakt men det var snabbt gjort.

 

Så jag har bara positivt att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frippe68:

Jag har trailat mycket med Tikin de senaste fem åren. Förmodligen över 100 sjösättningar/upptagningar. Enkel att dra upp på med rejäl vagga, utan att behöva backa ner naven i vattnet. Vagga och rullar styr båten bra och jag har aldrig lyckats få båten snett eller liknande utan det är bara att vinscha på.

 

Skönt att slippa mecka med ljusramper också.

 

Jag fick dock byta från 7- till 13-polig kontakt men det var snabbt gjort.

 

Så jag har bara positivt att säga.

Varför var du tvungen att byta kontakt? Det finns ju övergångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev excel319:

Varför var du tvungen att byta kontakt? Det finns ju övergångar.

För att det är meckigt med adapter. Min glappade dessutom. Har 13-polig på alla bilar också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Frippe68:

För att det är meckigt med adapter. Min glappade dessutom. Har 13-polig på alla bilar också.

På min bil följde det med en adapter som nu sitter på min släpkärra. Inget glapp utan fungerar perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag bytte bil till en med 13-polig hona så bytte jag snart till dito hanar på mina släpkärror.
Jobbet kanske tog totalt en halvtimma och kostade kanske några hundralappar. Värt allt istälet för att springa runt och leta efter adaptern som aldrig låg där jag trodde jag lagt den.
/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vart en Fogelsta. Jag fick ett paketpris som gjorde den klart billigare och än så länge känns den bra och verkar stabil.

 

Prisbilden spretar ordentligt, så kan rekommendera de som letar trailer att kika ordentligt och jämföra erbjudanden.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-29 vid 21:18 skrev Mange249:

Det vart en Fogelsta. Jag fick ett paketpris som gjorde den klart billigare och än så länge känns den bra och verkar stabil.

 

Prisbilden spretar ordentligt, så kan rekommendera de som letar trailer att kika ordentligt och jämföra erbjudanden.

 

 

Nyfiken - Vad fick du ge? Jag stod i våras inför samma beslut, mitt val föll på Neptun Navy 750, enbart pga pris (Neptunen var då några tusingar billigare) 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...