Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mackey

Väjningsregler för brädor!?

Rekommendera Poster

Nära hemmahamnen framförs det brädor med diverse olika framdrivning så jag har då och då funderat på vilka väjningsregler som gäller.

 

Brädseglare förutsätter jag har samma regler som alla seglande båtar, dvs.

Babords halsar väjer för styrbords halsar, bomens läge gäller.

Lovart väjer för lä.

Motorbåt väjer för segelbåt.

 

Sedan blir det svårare även om det är seglande brädor.

Kitesurfare är lite svåra och samma med vingsurfare.

Hur avgör man enklast om man är väjningsskylldig när man seglar och möter/korsar dessa farkosters väg?

Vinden in i höger öra, då är det bara att tuta och köra?

De brukar hålla sig undan när de kommer farande i +20 knop och kör i cirklar runt vår segelbåt, så det är mest en fråga för att stilla min nyfikenhet.

 

När inte "seglarna" är ute så är istället elfoilarna ute och dessa räknar jag som motorbåtar. Rätt eller fel? Vad vet jag.

 

Jag tror allt faller på plats när man skriver om det istället för att segla igenom stim med brädor med olika framdrivning.

Hittills har jag tänkt att de är vanliga segelbåtar och utifrån färdriktningen bestämt om de seglar för styrbords eller babords halsar.

Just det funkar dåligt när det är läns.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Störst går först.

Nej så är det inte  men när jag vindsurfade för länge sedan så gav man vika för båtar dels för att man så lätt kunde byts riktning och dels för att om man krockade så skulle det göra ont.

Därför höll nan rejält avstånd och undvek farleder och trafikerade områden.

Vad som gäller juridiskt vet jag inte även om jag tror du har rätt i vad du skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting som drivs av vinden räknas som segelbåt, som jag har förstått det. Även om det som du skriver blir lite annorlunda med t.ex. kite, och inte lika tydligt att avgöra var de har vinden.

 

De flesta brädor med motor borde klassas som vattenskoter i Sverige. Dvs. de är kortare än fyra meter och har en vattenjet. Det blir lite komplicerat med vissa foilande elbrädor, som har en propeller istället. De borde falla ur definitionen för vattenskoter och bli rena motorbåtar från lagens ståndpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Abbe2:

Allting som drivs av vinden räknas som segelbåt, som jag har förstått det. Även om det som du skriver blir lite annorlunda med t.ex. kite, och inte lika tydligt att avgöra var de har vinden.

 

De flesta brädor med motor borde klassas som vattenskoter i Sverige. Dvs. de är kortare än fyra meter och har en vattenjet. Det blir lite komplicerat med vissa foilande elbrädor, som har en propeller istället. De borde falla ur definitionen för vattenskoter och bli rena motorbåtar från lagens ståndpunkt.

Gäller inte samma väjningsregler för vattenskoter som för vilken motorbåt som helst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, No_jah said:

Gäller inte samma väjningsregler för vattenskoter som för vilken motorbåt som helst?

Det stämmer, vattenskoter är en underklass till motorbåtar som utöver de vanliga reglerna kräver ett speciellt körkort.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Abbe2:

Absolut, vattenskoter är en underklass till motorbåtar som utöver de vanliga reglerna kräver ett speciellt körkort.

Då är det väl inte komplicerat? Om båten framförs av en motor så är de en motorbåt.

Det enda jag kan tänka mig kan vara lite svårt att att avgöra skulle vara om man man kommer i kollisionskurs med en trampbåt just för att det är svårt att se att den inte går för motor, dock antar jag det räknas som roddbåt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minutes ago, No_jah said:

Då är det väl inte komplicerat? Om båten framförs av en motor så är de en motorbåt.

Det enda jag kan tänka mig kan vara lite svårt att att avgöra skulle vara om man man kommer i kollisionskurs med en trampbåt just för att det är svårt att se att den inte går för motor, dock antar jag det räknas som roddbåt.

Inte från reglerna runt vem som skall väja, då är allt med en motor en motorbåt.

Blir lite komplicerat för KBV om de måste vända på brädorna för att se om de behöver kolla körkort eller inte, men än så länge kanske det är en akademisk fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Abbe2:

Inte från reglerna runt vem som skall väja, då är allt med en motor en motorbåt.

Blir lite komplicerat för KBV om de måste vända på brädorna för att se om de behöver kolla körkort eller inte, men än så länge kanske det är en akademisk fråga.

Så kan det ju vara, men det är ju väjningsregler denna  tråden handlar om 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Så kan det ju vara, men det är ju väjningsregler denna  tråden handlar om 

Häromdagen mötte vi några barn som kom paddlande mellan två öar på någonting som såg ut som en ”modifierad lastpall”… Enligt sjövägsreglerna tolkade jag detta som ”roddbåt” och väjde genom att ligga stilla och avvakta tills detta flytetyg hade passerat.

Likaså lyder ju en SUP under samma kategori, klart om man blir omkörd av en SUP blir man ju naturligtvis väldigt misstänksam.

Väjning för vattenskotrar har denna säsongen inte behövt göras, jag har nog inte sett fler under gång som inte kan räknas in på ena handens fingrar. 
Men jag har sett något dussin upplagda på land…. 
 

34127320-702C-4A21-B47F-252018216E21.jpeg.9ff26b8812da308b89b9b71aaf51acb8.jpeg

 

Tja vad gäller då här? ”Högerregeln”?
 

45B022EF-28F8-4E99-BC4F-63BC32495C86.jpeg.838fcdcf3991155e34d4e03ffdd7d7d0.jpeg

 

Och här? Definitivt högerregeln!

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här ännu en motorbåt. Tror inte den föraren kommer att väja eller ens kan väja för speciellt mycket. Kanske kan gå under kategorin "svårmanövrerat fartyg"?

 

1893665592_bt-tunna.jpg.6a9dff86006bcb720bbd00acba0824d6.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ABC:

Och här ännu en motorbåt. Tror inte den föraren kommer att väja eller ens kan väja för speciellt mycket. Kanske kan gå under kategorin "svårmanövrerat fartyg"?

 

1893665592_bt-tunna.jpg.6a9dff86006bcb720bbd00acba0824d6.jpg

Regelverket är nog rätt så tunnt formulerat när det gäller den här typen av fartyg.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Regelverket är nog rätt så tunnt formulerat när det gäller den här typen av fartyg.

Snarare så är regelverket generöst, så tunnan med utombordare är utan tvekan en motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Abbe2:

Snarare så är regelverket generöst, så tunnan med utombordare är utan tvekan en motorbåt.

Dessvärre kunde jag inte komma på någon bättre ordvits….

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...