Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
tomeriksen

Hur ofta skall man byta bränsleslang på inombordare?

Rekommendera Poster

Jag har en Storebro med två Volvo Penna AQ131D från 1987. Bensinslangarna är gjorda i metall fram till bränslefiltret varefter den sista metern är pressade gummislangar. Inget är fel på dem men varför vänta till båten exploderar? Så är det någon kunnig person som kan informera oss okunniga om hur ofta dessa skall bytas?

 

Tack på förhand!

Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det korta svaret är "när gummit börjar se torrt, gammalt och sprucket ut".

Böj på slangen och se så det inte syns sprickor i höljet på ytterböjen. Till skillnad från en bil så sitter ju ofta slangen väldigt skyddat och kan leva länge.

 

10 minuter sedan skrev tomeriksen:

....men varför vänta till båten exploderar?

Är det detta du är orolig för skulle jag byta vart femte år eller så, för att sova gott.

Men det finns nog ett stor antal andra och minst lika sannolika (eller rättare sagt osannolika) anledningar till att båten skulle komma att explodera....:unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev tomeriksen:

Jag har en Storebro med två Volvo Penna AQ131D från 1987. Bensinslangarna är gjorda i metall fram till bränslefiltret varefter den sista metern är pressade gummislangar. Inget är fel på dem men varför vänta till båten exploderar? Så är det någon kunnig person som kan informera oss okunniga om hur ofta dessa skall bytas?

 

Tack på förhand!

Tom

Precis som Ingemar skriver när de börjar se torra ut. Och kosta inte på att pressa anslutningarna igen. Blir Precis lika bra med slangklämma, och det blir då betydligt lättare byta ut dem nästa gång. 

Köp sedan kvalitet slang på en butik som håller på med bränsle slang. Typ swedol eller hydro scand etc. Undvik billiga produkter typ biltema. Nu kommer många skriva att biltema funkar lika bra. Och det kan jag av egen erfarenhet säga att det gör de inte. Mycket sämre kvalitet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Nu kommer många skriva att biltema funkar lika bra. Och det kan jag av egen erfarenhet säga att det gör de inte. Mycket sämre kvalitet. 

Jag håller med, köp slang på något av nämnda ställen (med Hydroscand som favorit).

 

Biltema kan vara ok, men då de byter leverantör från tid till annan kan man inte veta säkert. Hade en slang från BT (JULA sålde f.ö. exakt samma sak) märkt "ILO" som började självspricka redan efter ett (!) år. Swedol är snäppet bättre här, men även de har artikelnummer bakom vilka högst varierande leverantörer kan dölja sig.

Och kosta inte på dig något stålomspunnet. Dels för att du då inte kan inspektera slangens skick, dels för att du (numera) sällan får vad du betalar för. Köpte just sådana till sommarbilen för 4-5 år sedan från ett inte okänt "biltuningföretag" på nätet för att de var just snygga. Förra våren kom bara bilen ut ur vinterförvaringshallen, sedan vågade jag inte köra den mer: Det formligen dröp bensin i motorrummet. Skulle visa sig att varenda en av dessa stålomspunna slangar från "finföretaget" redan var helt uppmurkna inuti i gummit. Men såg fortfarande jättefina ut utanpå.

 

Så som @kossor skriver - köp enkelt men rejält - den dagen du tycker det behöver bytas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg olika lägsta kvalitetskrav var slangen går, i motorrum eller utanför.

Mitt egna exempel

slang 1 - från tank i kölsvin till grovfilter utanför motorrum

slang 2 - från grovfilter till motorns finfilter i motorrum

 

Skall du byta så ta reda på lägsta kraven som jag inte minns direkt från det gamla minnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...