Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Alanningen

Miljöbensin i äldre 2-takt ?

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenhet av att köra äldre (2003) 2-taktare på Aspen miljöbensin? Vi har en Johnson 15hk som vi nu kör på 98:an med 2% oljeblandning. Dock så körs den inte så mycket och jag funderar på att övergå till Aspen 2-t bensin istället. Syftet är att den Aspen åldras på samma sätt som vanlig 98:an plus att risken för att förgasare klibbar igen är betydligt  mindre. Det högre priset på Aspen spelar mindre roll då förbrukningen är så pass låg. Jag är bara mån om att inte skada motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att du använder 2-t bensin avsedd för vattenkylda båtmotorer och inte 2-t bensin avsedd för luftkylda motorsågar. Eller så använder du 4-t bensin och vanlig 2-t olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input! Då får det bli att testa med Aspen 4t och blanda i 2% 2t-olja för utombordare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Bra input! Då får det bli att testa med Aspen 4t och blanda i 2% 2t-olja för utombordare.

Detta gjorde jag när jag hade en gammal (80-tal) tvåtaktare, funkade helt utan problem. En förhoppning jag hade var även att det skulle lukta mindre, men där märkte jag ingen direkt skillnad. Men som sagt, skönt att slippa oroa sig lika mycket för att bensinen skulle åldras över vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...