Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Brandten

Skippo vs ActiveCaptain vs annat

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

 

Börjar bli less på Skippo som ständigt har problem att skapa autorutt trots att inställningarna för min båt borde ge mig fri rutt (djup / höjd) hela vägen. Att dom dessutom tog bort en massa funktioner ur Pro som jag betalar för och la in detta i en ny modul som kostar ännu mer per år så ser jag nu på alternativ. 

 

Jag förstår dock inte varför Garmin har två olika och vad skillnaden är: ActiveCaptain och Navionics Boating? 

 

Finns det andra appar också? 

 

Har en Samsung mobil och Samsung platta i båten. Uppskattar funktionen att sitta på datorn och planera rutt, spara och plocka upp den i mobilen. Tycker också spårningsplotter är nice så jag får distans och körtid "loggat". Håller till i Mälaren om det spelar någon roll för tillgängliga appar och kort. 

 

Kan med tiden även tänka mig att byta ut plattan i båten mot en riktig plotter 10" för bättre vy i solljus. 

 

Tar gärna emot tips! 🙏

 

Screenshot_20230729_211622_P Sjn.jpg

Redigerad av Brandten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navionics boating är en fristående app som Garmin köpte upp för att komma åt sjökorten.

Active captain tror jag ingår i abonnemanget för plottern som du betalar årsvis. Men kan ha fel.

 

Personligen använder jag appen Seapilot som komplement till min plotter. Men jag tror inte autorutt ingår i basabonnemanget för 95 kr/år utan tillkommer en kostnad på 400 kr antar jag. Aldrig behövt den funktionen.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jernhand:

Active captain tror jag ingår i abonnemanget för plottern som du betalar årsvis. Men kan ha fel.

Active Captain är en gratisapp med vilken man kan se och navigera i de sjökort man har köpt. Via appen kan man uppdatera sin Garmin-plotter med både nya programvara och nya sjökort. Uppdateringen av nya sjökort gäller ett år efter sjökortets inköpsdatum, programvaran (fw) så länge den stöds.

Baksidan, förutom priset för sjökorten, är att man max får ha två enheter ”reggade” per sjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Active Captain är en gratisapp med vilken man kan se och navigera i de sjökort man har köpt. Via appen kan man uppdatera sin Garmin-plotter med både nya programvara och nya sjökort. Uppdateringen av nya sjökort gäller ett år efter sjökortets inköpsdatum, programvaran (fw) så länge den stöds.

Baksidan, förutom priset för sjökorten, är att man max får ha två enheter ”reggade” per sjökort.

OK.

Tror dock det är så att om man väljer Navionics kort i en Garmin-plotter så måste man ha licens årsvis för att kunna ha autrutt mm annars får man "basutbudet" efteråt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...