Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
50sman

Kan ett "dåligt" batteri ge "orolig" motor på lågá varv

Rekommendera Poster

Som över skriften - kan ett dåligt batteri ge en utombordare lite "orolig" gång på låga varv.

Att själva starten blir påverkad har jag märkt då när jag skall starta så får jag en typ "kick back" på startmotorn (ibland).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ganska många olika utombordare som stämmer på din beskrivningen av motorn, vissa kan vara mer känsliga än andra. Men, i de flesta fall är svaret nej. Laddar den batteriet och går att starta så är batteriet tillräckligt bra för att inte få driftstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte vad för motor du åsyftar, men jag har läst om att elektronikboxen på Tohatsu direktinsprutad tvåtakt kunnat få sådana problem med svagt batteri. Googla ”Tohatsu TLDI ECU low battery”

Redigerad av farn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste svaret på TS fråga är väl att låna och lyfta i ett fulladdat batteri och testa.

Fulladdade passande batterier finns i mängd, i varje bil som inte är eldriven. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Hybro:

Enklaste svaret på TS fråga är väl att låna och lyfta i ett fulladdat batteri och testa.

Fulladdade passande batterier finns i mängd, i varje bil som inte är eldriven. 

 

Beror väl på, för att komplicera det hela kan utombordare ha krav på batterikapacitet. Från tohatsu.com :

 

Do I need a special battery to start a TLDI®?

Because of the additional power requirements needed for a direct injection system, TLDI®motors require you to use a marine battery with the following rating: 850 Cold Cranking Amps (CCA).

For users in colder climates, you should use a battery with a rating of: 1000 Cold Cranking Amps (CCA).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, ja.... Behöver inte alls bli komplisert, om man nu inte vill.

 

Lyft i två bilbatterier.

Det ena ordentligt anslutet som nuvarande. Det andra ansluter du parallellt med startkablar... Plus till plus och minus till minus. (Direkt farlig att koppla in fel!)

Då får Du tillgång till tillräckligt med CCA för att rycka igång motorn.

 

Och det är bara just när den energikrävande startmotorn jobbar som högt värde på CCA ev krävs. Ett eller fler välladdade batteri (från bil som nyss varit körd t ex) kommer att ge tillräckligt hög spänning.

Men motorn startar ju.

 

- Mät vilken polspänning du har på befintligt batteri när motorn är igång och problemen visar sig, innan Du lyfter in något annat!

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade mitt batteri idag med en "testare" och resultatet var 98% laddat, 12,75 v men bara 28% i kondition.

Förklarar nog varför jag får "kick back" ibland när jag försöker starta.

Blir ett nytt batteri i morgon.

Motorn är en Merca 75 HP från 1998.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har satt i ett nytt batteri - "problem" solved :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev 50sman:

Har satt i ett nytt batteri - "problem" solved :)

Är det möjligen en optimax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...