Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonaslatt

Båten lutar lite justera trimplan

Rekommendera Poster

Min seloc lutar ofta lite åt höger (där jag sitter /står och kör) 

 

Kan man tex spänna så höger trimplan är lite hårdare jämfört med vänster? 

 

20230728_181030.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om dina trimplan i en annan tråd, för ett tag sedan. Jag hade då förmågan att inte kommentera, men nu kan jag inte hålla mig.

 

Jag förstår inte riktigt varför du valde denna typ av trimplan, ekonomin? okunskap?

Som jag ser det måste man ofta justera trimplanen löpande under gång, varför elektriska eller elektrohydrauliska trimplan är en nödvändighet.

 

Men svar på frågan, ja du kan justerat styrbords trimplan nedåt för att kompensera din egen vikt om du nu kör båten från styrbords sida.

 

Det är vara det att om du nu lastar båten med något tungt, har passagerare eller får in vinden från ena eller andra hållet så kommer båten återigen att få ett ogynnsamt gångläge.

 

Jag skulle kunna rekommendera dig att köpa Lencos elektriska trimplanscylindrar och en tillhörande manöverpanel då kan du justera trimplanen fortlöpande under gång, inte billigt, men väldigt bra. Jag tror att du kan behålla dina trimplan och bara byta ut cylindrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De satt på båten när jag köpte den.

Har aldrig provat köra utan dessa.

Varför monterar folk dessa om de inte funkar? 

 

Men tack. Nu planar båten bra så har inget behov att bättre för tillfället. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jonaslatt:

De satt på båten när jag köpte den.

Har aldrig provat köra utan dessa.

Varför monterar folk dessa om de inte funkar? 

 

Men tack. Nu planar båten bra så har inget behov att bättre för tillfället. 

 

Ja det undrar jag också, det är väl meningen att det skall vara en fjäder som skall sköta mottrycket mot vattnet, funkar säkert jättebra i teorin… 

 

Om du skall behålla båten så  byt ut skiten under nästa torrsättningssäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja det undrar jag också, det är väl meningen att det skall vara en fjäder som skall sköta mottrycket mot vattnet, funkar säkert jättebra i teorin… 

 

Om du skall behålla båten så  byt ut skiten under nästa torrsättningssäsong.

Om man köpet tex de du skicka. Hjälper de också till att justera om det "lutar"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Jonaslatt:

Om man köpet tex de du skicka. Hjälper de också till att justera om det "lutar"? 

Ja!

Då kan du justera gångläget både i roll- och pitchplan, dvs både lutning åt sidorna och fören uppåt/nedåt. Då måste då köpa två cylindrar och en manöverpanel, det kan ju tänkas att det blir billigare och bättre om du köper hela kitet där själva trimplanen också ingår.

 

Sedan finns det ett annat kit med automatik för bästa gångläge, men då blir det dyrt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där typen av trimplan sätter man på båten för att hjälpa den komma upp i plan om man har problem med det. De gör inget för att rätta till listning. För att komma åt det krävs som tidigare nämnts elektriska eller hydrauliska trimplan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alt kan man lägga en motvikt ex cementsäck/vattendunk el liknande på andra sidan för att motverka ex under förpiksoffan om det finns ngn sådan. 

 

Borde luta båten rätt och hjälpa den upp i plan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...