Jump to content
Friday 08 December 2023
Cobran99

Örnvik 530Planar långsamt.

Recommended Posts

Posted (edited)

Örnvik 530 med Johnson V4 115 hk, tar en bra stund innan den vill gå i plan, intrimmad motor så långt det går.
Om man sätter ca 50 kg i fören, ex bilbatterier, kommer det att hjälpa eller stjälpa !?
Sitter Propulse 4-bladig som borde få den att plana fortare!?

Edited by Cobran99

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en fullt fungerande motor och rätt stigning på propellern skall den båten hoppa upp ur sjön utan barlast fram.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja den borde hoppa upp i plan direkt. Glöm batterierna. Vad är "bra stund?" Trimmar du in för mkt?

 

Hur är det med de där propulse-propellrarna egentligen? Aldrig haft, de verkar skumma. Men oavsett, 4 blad ska ge kvickare acceleration än färre blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar.
I motvind tar det längre tid.
Den går med fören upp under den tiden.
Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!?
Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex.


Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den.

Edited by Cobran99

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kolla stigningen på propellern, du kan inte ha samma stigning på fyra blad som du hade på tre.

Propulse är inget vidare, bladen sviktar när du drar på.

De propellrarna duger som reserv.

Om jag inte minns fel så kan man ändra stigningen på en Propulse.

Edited by Jorgen01
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm...
Då jag är både novis och inkapabel att meka, så har jag lyssnat på "råden", nu är Propulseförespråkaren 25 mil ifrån mig, så det där med stigning får jag försöka googla mig fram till hur man gör och vad man ev ska införskaffa.
Proppen är helt ny och ihopsatt enligt manual.

Men, då båten trots allt planar till slut, borde den inte ha en lite högre topphastighet än 27 knop, vad felar månne...!??

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Förr när jag ägde en Propulse så lossade man fyra skruvar i centrum och vred bladen.

De du tappar i fart vinner du i acceleration.

Edited by Jorgen01
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Edited by Cobran99

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Cobran99:

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Du får pröva dig fram, men var har du för varvtal på motorn och går den på alla cylindrar?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev Cobran99:

OK.
Då gäller det att vrida alla 4 bladen lika mycket !?
Och sedan  åt vilket håll!?
Toppfarten är viktigare än accet.
 

Ju mera vinkelrätt bladen står mot färdriktningen, desto kvickare acceleration. Och tvärtom, om bladen nästan låg ned i linje med propelleraxeln skulle du få grym toppfart men behöva ett riktigt as till motor.

Edited by farn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förresten, hur ser propellernavet ut, kan propellern slira på axeln? Gör ett streck över propeller och axel med märkpenna, kolla om det fortf linjerar efter körning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Cobran99:

Alla cylindrar, men varvtal vet jag ej, får inte varvmätaren att lira ihop med motorn.

Utan varvräknare famlar du i blindo. Med fel propeller får du en båt som funkar dåligt och riskerar att motorn havererar pga termisk överbelastning eller mekanisk överbelastning. 

 

Kolla med t.ex. Propellertrim eller annan firma som låter dig byta propeller om det blir fel, men som sagt utan varvräknare vet du inte om det är rätt propeller.

 

 

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
10 timmar sedan skrev Cobran99:

Jag har trimmat in till 90 % när jag ska öka gasen, men det tar säkert 45-60 sek innan motorn börjar varva ordentligt och båten planar.
I motvind tar det längre tid.
Den går med fören upp under den tiden.
Så frågan är varför motorn inte ger alla hk (minus ålder)!?
Att åka vattenskidor är inte att tänka på t ex.


Propulse är nytt för mig, blev "tipsad" av kompis att den propellern skulle vara den bästa för mig, inom rimlig ekonomisk ram, så jag körde på den.

Låt någon kolla upp motorn åt dig, den kan ju aldrig gå riktigt om det tar minst 45 sekunder innan den varvar, något är fel.

Den toppar ju bara 27knop, eller så är propellern helt åt skogen fel.

När servades den sist?

 

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstår inte riktigt? du säger att du blev tipsad av en vän att använda en Propulse? betyder det att du haft en annan propeller innan?

Hur gick båten då i så fall?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten är servad inför säsongen med byte av bränslefilter, rengöring förgasare å byte av växelhusoljan.
Tidigare propeller var "original" 3-bladig med rätt mycket stenkänningar i bagaget, Propulse fått som tips av kompis som kör V4 90 hk, å är uppe över 32 knop, så vad gör min för fel !?
Startar som en -85a 2-taktare, lite tjurig 1a 20-30 sek, hostar igång och går sedan lätt lätt ojämnt på tomgång, svarar utan problem på högsta motorvarv vid tomgång, startar sedan på sekunden när den blivit lite varm om man stannat.

Tackar i övrigt för alla tipsen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

sitter motorn för långt ner?

jag fick höja upp min 60-70mm i våras,enorm skillnad.

 

bild.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, det kan vara en lösning, ska titta hur mycket yta som finns kvar.

Tackar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...