Castor7 0 Posted July 25, 2023 Jag är nybliven båtägare sedan en månad tillbaka. Båten är utrustad med ett stöldskydd av modellen Boatgard 830s. Båten har fungerat fram till i går då den helt enkelt inte startar längre. Jag (eller snarare min elektriker) misstänker nu att det är något med immobilisern som gör att motorn inte startar. För att kunna laga felet alternativt koppla bort stöldskyddet helt behöver vi ett kopplingsschema för Boatgard 830. Problemet är att jag inte kan hitta någon monteringsanvisning än hur mycket jag googlar. Det enda som finns att ladda ner på hemsidan är en bruksanvisning. Finns det någon därute som sitter på ett kopplingsschema? Det var tyvärr inget som vi kunde hitta blanda alla papper som följde med båten. Share this post Link to post Share on other sites
Moonroy 0 Posted May 6 Hej Jag har stått på samma problem och behöver hjälp, hur har det gått för dig ? kan du hjälpa till med kopplingschemat ? Vänligen Moon Share this post Link to post Share on other sites
Elkillen 17 Posted May 13 Hej kopplings schema kommer nog dessvärre inte att göra er klokare alla larmets kablar som går till startspärrs kretsarna är svarta och omärkta just för att det ej skall gå lätt att koppla bort det. bästa är att riva ut hela installationen, då kommer ni se var kablarna är inskarvade och med lite tur är det hyfsat enkelt att återställa kan vara en till tre startspärrs kretsar och är det diesel kan det sitta en spärrventil på bränsleledningen som man får koppla förbi, eller sätta en "dold" brytare till. ser ofta rörigare ut i en elhärva än det egentlogen är... Lycka till Share this post Link to post Share on other sites
Georg_Ohm 4,860 Posted May 14 Ursprunget, trådstarten är svart två år gammalt. Det ligger väl i sakens natur firman inte vill avslöja hur saker och ting är inkopplade. Men som @Elkillen skriver är det lika bra att börja från början, bättre med ett kopplingsschema till motorn, så att du kan återställa dess kablar. Det brukar vara vanligt med sådana här imobiliserare att dom kopplar bort tändspolen, eller kortsluter densamma, kopplar bort bränslepumpen om man nu har en elektrisk sådan, och bryter manöverspänningen till startmotorns solenoid. Share this post Link to post Share on other sites