Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jorgen01

Brun ledning.

Rekommendera Poster

Är det någon som vet var dessa trådar skall gå till?
Varvräknaren fungerar så till den är det inte.

Motorn är en Mercury 75 hk tvåtakt-05.C6618242-DB48-4B68-B360-0DD3BCF2172E.thumb.jpeg.7ff57d72eee220df4fa166c6edaf9fde.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något som inte fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har gått illa, se mitt tidigare inlägg om att motorn ryker.

Men det har jag fått iordning sen bränslebyte.

Men tomgången har oren gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sladdarna har varit isär sen jag tog över motorn för två år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa om nödstoppet fungerar. Vissa är konfigurerade så att motorn stängs av om en krets sluts. Ett sätt att "permanent" stänga av nödstoppsfunktionen är då att helt enkelt koppla ur kabeln som går från frontpanelen bak till tändningssystemet, så kretsen aldrig kan slutas.
Med kabeln ur kommer motorn att fungera helt normalt, men nödstoppet fungerar inte.


Om nödstoppet inte funkar med kabeln ur, men funkar om du kopplar in kabeln, är det ju det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag skall kolla detta nästa gång jag kommer till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Jorgen01:

Sladdarna har varit isär sen jag tog över motorn för två år sedan.

Men akta för att koppla ihop tåtarna, om Du inte vet säkert vad de är till.

Kan t o m orsaka förstörd elektronik på motor. Och blir då förmodligen dyyyrt...

 

Jag tror mer på att nåt ska kopplas in. Givare, instrument, kanske signal till nån plotter o s v.

 

Varför inte kolla med nån verkstad/leverantör av en sån motor?

Innan Du gör nåt, som Du kanske bittert får ångra.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vill du vara försiktig, så följ kabeln med den skyddade kontakten (vänstra i bilden) och se vart den leder. Om den är kopplad på nödstoppen, så är det ju solklart. Du kan även testa med multimeter om den nakna kontakten (högra i bilden) är ansluten till jord genom att mäta kontinuitet mellan kontakten och en ren metallbit på motorblocket. Om det är full elektrisk kontakt där är det i princip garanterat för nödstopp.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom kablarna tror jag är till tiltgivaren

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen trimmätare så det förklarar saken.

Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Och den andra till temp mätare/larm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2023-07-20 vid 14:44 skrev raol:

Ok, vill du vara försiktig, så följ kabeln med den skyddade kontakten (vänstra i bilden) och se vart den leder. Om den är kopplad på nödstoppen, så är det ju solklart. Du kan även testa med multimeter om den nakna kontakten (högra i bilden) är ansluten till jord genom att mäta kontinuitet mellan kontakten och en ren metallbit på motorblocket. Om det är full elektrisk kontakt där är det i princip garanterat för nödstopp.

 

Nödstopp, låst i runläge.

Nu skall det mätas.

75A3D40F-DBD8-4037-A5E9-5AEB9B7182C0.jpeg

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...