Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Andersthim

Lös kabel till generatorn Mercruiser 3.0

Rekommendera Poster

Byter limpa på min Mercruiser 3.0 och upptäckte att det hänger en lila kabel lös bakom generatorn. Läste lite i servicemanualen men jag är inge vidare på el. Någon som vet vart den skall sitta?

20230715_095512.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte men skulle själv kolla vart sladden tar vägen.

Sen ser det ut som om det sitter en flatstiftskontakt lite längre ner som MÖJLIGEN kan vara till en sense-kabel. Andra här på MG har bättre koll på generatorer men du borde kunna googla på din modell och få fram vad som ska kopplas var.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag vet inte men skulle själv kolla vart sladden tar vägen.

Sen ser det ut som om det sitter en flatstiftskontakt lite längre ner som MÖJLIGEN kan vara till en sense-kabel. Andra här på MG har bättre koll på generatorer men du borde kunna googla på din modell och få fram vad som ska kopplas var.

Men liksom uteslutsmetoden, det är ju naturligtvis väldigt lätt att tro att denna kabel skall sitta på denna tomma flatstiftsanslutning, för det finns väl inga andra lösa kablar i närheten, eller andra tomma anslutningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Men liksom uteslutsmetoden, det är ju naturligtvis väldigt lätt att tro att denna kabel skall sitta på denna tomma flatstiftsanslutning, för det finns väl inga andra lösa kablar i närheten, eller andra tomma anslutningar?

Nej och jag kollade ett Youtube klipp på en kille som bytte generator och det såg ut som att de borde vara där den skall sitta. Jag prövar det helt enkelt. Tack för goda råd 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en Delco-Remy eller möjligen en variant/pirat av den generatorn du har.

 

Tittar man noga på din bild ser man att det står P vid flatstiftanslutningen vilket är utgång för varvräknare. Har du en varvräknare som inte fungerar kan det vara en ledtråd.

 

Sedan har du anslutning för Sense och tändning i specialkontakten längst upp men där verkar du inte ha något anslutet. Det är svårt att se på din bild, men om det inte sitter en flatstiftkontakt på den lila kabeln utan ett rundstift kan det vara så att den suttit till tändningsstiftet i den kontakten. Kolla och se om du får spänning i kabeln när du slår på tändningen. Laddar inte generatorn utan den lila sladden så *kan* det vara den här som saknas.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-07-16 vid 12:33 skrev ABC:

Det är nog en Delco-Remy eller möjligen en variant/pirat av den generatorn du har.

 

Tittar man noga på din bild ser man att det står P vid flatstiftanslutningen vilket är utgång för varvräknare. Har du en varvräknare som inte fungerar kan det vara en ledtråd.

 

Sedan har du anslutning för Sense och tändning i specialkontakten längst upp men där verkar du inte ha något anslutet. Det är svårt att se på din bild, men om det inte sitter en flatstiftkontakt på den lila kabeln utan ett rundstift kan det vara så att den suttit till tändningsstiftet i den kontakten. Kolla och se om du får spänning i kabeln när du slår på tändningen. Laddar inte generatorn utan den lila sladden så *kan* det vara den här som saknas.

Tack det där skall jag kolla! Den skulle inte sitta där jag prövade först i alla fall. Då fungerad inte varvtalsräknaren (den gick istället runt till max) och motorn gick inte att stänga av. Kollar nästa gång jag åker ut till båten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...