Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jako

X-79 Mast toppbeslag

Rekommendera Poster

Hej igen! 
 

Fullt upp med att få klart båten till sjösättning och när jag fixade klart riggen igår hittar jag en spricka i toppbeslaget för akterstaget. 
 

Är det någon som har koll på hur man hade fixat något sånt här ? Hade räckt denna säsongen att borra ett nytt hål och använda ett schackel som man fäster akterstaget i ? 
 

Allt gott! 
Jacob

73382225-A247-4A0E-B350-C828EBD67E47.jpeg

E7EAD2A1-317E-4BC5-84E3-BD371CDABE8B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man fixar till toppbeslaget permanent har jag ingen kunskap om. Det får du förhoppningsvis veta av andra här på forumet.

Men med tanke på att säsongen är långt gången och jag gissar att du vill komma ut på sjön, och med tanke på att  akterstaget till en partialriggad båt i vanliga fall inte får så mycket belastning och en X-79 dessutom har backstag så skulle jag inte vara rädd för att  masta på med den lilla sprickan så jag fick komma ut på sjön.För vanligt nöjessegling i sommarvindar tror jag du kan vara (ganska) trygg.  Kappsegling i hårdvind skulle jag däremot undvika till dess skadan är åtgärdad

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma topbeslag till min Soling. Det ser ju ut som att det redan gett sig/öppnat sig lite. Jag skulle försöka få tag på en bysmed som kan svetsa i aluminium som kan svetsa ihop det!

 

Annars håller jag med om att backstagen förmodligen tar upp det mest av krafterna och jag seglar ofta med akterstaget helt släppt.

 

Men ring/fråga runt och se om ingen kan komma ut lite snabbt och fixa det. Det är ju väldigt trist om masten skulle ge sig i hårt väder när du antagligen kan få det fixat för en 500-hundring.

1400397900_IMG_20230710_1202004262.thumb.jpg.6ae48f69f485f23d4954e1d68e14ec04.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Dava said:

Jag har exakt samma topbeslag till min Soling. Det ser ju ut som att det redan gett sig/öppnat sig lite. Jag skulle försöka få tag på en bysmed som kan svetsa i aluminium som kan svetsa ihop det!

 

Annars håller jag med om att backstagen förmodligen tar upp det mest av krafterna och jag seglar ofta med akterstaget helt släppt.

 

Men ring/fråga runt och se om ingen kan komma ut lite snabbt och fixa det. Det är ju väldigt trist om masten skulle ge sig i hårt väder när du antagligen kan få det fixat för en 500-hundring.

1400397900_IMG_20230710_1202004262.thumb.jpg.6ae48f69f485f23d4954e1d68e14ec04.jpg

Hej Dava, 

 

Tack för svar!

 

Exakt så jag tänker också... Känns jävligt läskigt om den går sönder när man är ute.

 

Jag kanske får försöka hitta någon gammal Soling Masttopp o installera. Vet du hur den är fäst på mastprofilen ? 

 

Allt gott

Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Jako:

Jag kanske får försöka hitta någon gammal Soling Masttopp o installera. Vet du hur den är fäst på mastprofilen ? 

 

Den är svetsad dit, och skarven blankslipad så jag vet inte om det är rätt lösning. Tyckte mest att det var kul att exakt samma modell fanns på fler båtar, tror att jag sett en H-båt i hamnen med samma beslag.

 

Men som sagt borde det gå att laga!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du om något sånt här som förstärkning Används till Trailers .Ronnie

DRAGBAND - U-BYGEL - M10 / 110mm / 40mm - 2 ST.

86,00 SEK

(inkl. moms)

 

2 x DRAGBAND / U-FÄSTE FÖR MONTERING AV DIVERSE PÅ 40mm PROFILER
Längd: 110 mm
Invändig bredd: 40 mm
Gänga: 35 mm
Avstånd mittbult till mittbult: 50 mm
Bultar: M10 (10mm)

bild.png.1e7ceb1a8ebf8edc0404a41cb929db46.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Vad tror du om något sånt här som förstärkning Används till Trailers .Ronnie

DRAGBAND - U-BYGEL - M10 / 110mm / 40mm - 2 ST.

86,00 SEK

(inkl. moms)

 

2 x DRAGBAND / U-FÄSTE FÖR MONTERING AV DIVERSE PÅ 40mm PROFILER
Längd: 110 mm
Invändig bredd: 40 mm
Gänga: 35 mm
Avstånd mittbult till mittbult: 50 mm
Bultar: M10 (10mm)

bild.png.1e7ceb1a8ebf8edc0404a41cb929db46.png

Sådana där har man när man reparerar Scania. 😉😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varning.Nu är min herre ute på tunn is.🤣😇 Ronnie

Synd att det blev så stressat sist ,vi ses snart igen.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Ronnienr10:

Varning.Nu är min herre ute på tunn is.🤣😇 Ronnie

Synd att det blev så stressat sist ,vi ses snart igen.Ronnie

Det kanske vi gör. Jag ska hämta en Can-Am Ryker 900 rally i Ängelholm på to-fredag som jag har köpt. Så nu blir det mycket åka av. 

IMG_7414.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jako

Jag skulle aldrig masta med ett trasigt toppbeslaget för akterstaget. 

Det ser ut som det är ett gjutet beslag.Har svetsat en del aluminium men aldrig gjutet.

Andra får svara på om det är möjligt,det är mycket krafter i ett akterstag.Testa annars om du kan förstärka med DRAGBAND - U-BYGEL,som jag föreslog innan för att rädda denna säsongen.En annan möjlighet är att bocka en rostfri plåt och fästa ovanpå gamla toppbeslaget borra för staget vid gamla fästpunkten .Du kan förankra en sådan plåt med två m8 gängade i orginalbeslaget.Ronnie

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, Ronnienr10 said:

Jako

Jag skulle aldrig masta med ett trasigt toppbeslaget för akterstaget. 

Det ser ut som det är ett gjutet beslag.Har svetsat en del aluminium men aldrig gjutet.

Andra får svara på om det är möjligt,det är mycket krafter i ett akterstag.Testa annars om du kan förstärka med DRAGBAND - U-BYGEL,som jag föreslog innan för att rädda denna säsongen.En annan möjlighet är att bocka en rostfri plåt och fästa ovanpå gamla toppbeslaget borra för staget vid gamla fästpunkten .Du kan förankra en sådan plåt med två m8 gängade i orginalbeslaget.Ronnie

Hej Ronnie, 

 

Tack för tips. Har snackat med några svetskillar på Ellös som kanske kan hjälpa. 

 

Trevlig sommar

Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...