Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jako

Wallas 1800 i X-79 Avgasrör

Rekommendera Poster

Hej! 
 

Jag har en X-79 med installerad eberspächer 24v system som jag dragit ut. Köpte en beg Wallas 1800 Sail som fungerar fint på bänken och hade tänkt installera den nu. Har ett monterat ’skorsten’ från eberspächer systemet på aktern som jag tänkt återanvända, men Wallasen har två rör i avgasslagen. Någon som vet om man kan hoppa över i den större slangen och bara köra det mindre avgasröret till min skorsten ? 
 

Allt gott! 
Jacob

D7EA4D41-8AD6-402E-B424-956865B60B0F.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min spontana tanke är att det inte kommer att fungera. Wallasskorstenen och två slangarna är till för att säkerställa det balanserade drag som värmaren har. Men det går att prova. Jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, killgissar jag med då jag plockade ur och gjorde service på min Wallas häromdagen. I min båt ser det ut och jag uppfattade det som att huvudskorstenen är det mindre röret och det yttre röret är som en "värmesköld". På min båt går bägge slangarna till samma utblås med ett hål ut. 

Rekommenderar dej att kolla med wallas eller ladda ned en installationsmanual vilket finns på nätet. Tråkigt om något händer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Brukar inte den dubbelmantlade slangen användas så att avgaserna går ut i den inre delen av slangen och förbränningsluften kommer in  genom den yttre delen, dels för att kyla avgasslangen men också för att förvärma förbränningsluften.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev No_jah:

Brukar inte den dubbelmantlade slangen användas så att avgaserna går ut i den inre delen av slangen och förbränningsluften kommer in  genom den yttre delen, dels för att kyla avgasslangen men också för att förvärma förbränningsluften.

Kan nog stämma, ser nu att mitt avgasrör är "dubbelt" med utblås av avgas i mitten och perforering runt om för den större slangen. 

https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/wallas-tillbehor/skorsten-wallas-sidomontering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för svar! 
 

Eftersom ena hålet inte kommer ha någon slang, och värmaren är monterad i en egen förvaringslucka - borde den få in luft från ena hålet. Frågan är om det kanske blir lite för varmt i det förvaringsutrymmet ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jako:

Tack alla för svar! 
 

Eftersom ena hålet inte kommer ha någon slang, och värmaren är monterad i en egen förvaringslucka - borde den få in luft från ena hålet. Frågan är om det kanske blir lite för varmt i det förvaringsutrymmet ? 

 

Skärmbild 2023-07-06 131152.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...