Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jakob1026

Båtfan startar inte

Rekommendera Poster

3 timmar sedan skrev Hybro:

Lägg upp juen bild av startmotorn som visar elanslutningarna.

 

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok, så vänder vi på det…

80% eller mer av alla elfel ombord beror på kontaktproblem.

Så om du är säker på att plus och minus hamnat rätt så kolla polskorna, alltså batteriets anslutningar som redan föreslagits, dom stall vara rena, fria från oxid och hårt fastskruvade.

Det var alltså det här tipset som gjorde att motorn gick igång, pluskablen drog jag muttrarna till kanske ett halvt varv till och så kunde båten starta, märkligt då minuskablen ser ut som den gör (helt för jävlig) så lade all energi på den utan att ens dubbelkolla den andra, hur som helst tack nu blir det lite båt åkande idag.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Jakob1026:

Det var alltså det här tipset som gjorde att motorn gick igång, pluskablen drog jag muttrarna till kanske ett halvt varv till och så kunde båten starta, märkligt då minuskablen ser ut som den gör (helt för jävlig) så lade all energi på den utan att ens dubbelkolla den andra, hur som helst tack nu blir det lite båt åkande idag.

Alltid lär man sig något.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polskorna, dom som sitter på batteriernas poler, alltså inte republiken Polens kvinnliga innevånare…

är av urusel konstruktion och många gånger av tvivelaktig kvalitet.

Vi har diskuterat nyttan med Skyllermarks grejer i andra trådar, men säga vad man vill om deras produkter, men deras polskor är väldigt bra. Dom klämmer fast bra utan att förstöra batteriets poler, och det finns bra anslutningsytor med bra skruvar på. Dessutom skyddade av någon bra legering.

Vad en del inte inser är ju att batteriernas poler har olika diameter, därav är det också en skillnad på polskornas diameter i omfånget.

 

Men jag har nu erfarit att batterier mer och mer utrustas med dubbla anslutningar, den traditionella, och en skruv, M8. Och det underlättar i mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jakob1026:

Det var alltså det här tipset som gjorde att motorn gick igång, pluskablen drog jag muttrarna till kanske ett halvt varv till och så kunde båten starta, märkligt då minuskablen ser ut som den gör (helt för jävlig) så lade all energi på den utan att ens dubbelkolla den andra, hur som helst tack nu blir det lite båt åkande idag.

Klassiskt fel, någon gång får du byta ut dessa urusla anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"80% av elproblem är kontaktproblem".

 

Så jag lånade en SIMRAD av min kompi när jag skulle ta mitt nya hem från stockholm till malmö. Kopplade ur ett "ciggutag", klämde fast sådana "honor" på hans kabel och tryckte i. Funka fint. En gång lägger SIMRAD av. Vi är under gång och efter ett tag kommer den igång igen. Senare lägger den av igen. I stället för att spekulera och dra i saker så mäter jag på kontakten som stoppas in i baksidan. På de icke-anslutna komibationerna av de 4 hålen står det 0.00 Volt. På en kobination står det 0.06 Volt. Så jag tar tången och klämmer "honorna" en gång till (det gjorde vi förra gången också, men då hjälpte det inte). Och allt funkar som det ska. Sentensen är att kontaktproblem aldrig "syns". När vi kl'mde på kabeln utan att förs kausalt konstatera att det handlade om just kontaktproblem så gjorde vi det nog mer släntrianmässigt. När jag visste, så tog jag i ordentligt och kollade att tången satt på rätt plats.

 

Bara en lite historia...

 

Tack för ett fint forum,

 

/D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...