Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Jakob1026

Medlemmar
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Jakob1026

  • Rank
    Landkrabba

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja precis det är krokodil-klämmorna, jag ska ladda batteriet nästa gång jag är vid båten. Så länge kan jag prova med ett annat batteri, har ett bra 12v mc batteri liggandes någonstans . Om den fortfarande inte startar, är det lämna in hos en mekaniker som gäller då?
  2. Hej Ingemar, tack för ett bra svar. Jag ska kolla närmare på elen och lära mig mer om det så fort jag får möjlighet. Länspumpen fungerade senast båten kördes (enligt förra ägare, kanske inte är sant) men har inte ens kollat på hur den är kopplad så det ska jag kika närmare på. den röda tråden till pumpen är den röda tången som hänger bakom batteriet (den svarta tången som ligger uppe på batteriet är den svarta), jag kopplade alltså bara dessa tänger rakt på batteriet (som jag förstått var mycket dumt utan att ha kollat efter en säkring) och sedan ville inte motorn tända. Luftskruven var öppen.
  3. Hej Georg, tack för ett lång och bra förklarat svar. Jag köpte båten förra veckan och då fungerade all el, jag är inte direkt elkunnig, inte denna sortens el i alla fall, och jag tänkte då att det skulle gå an att köra såhär tills vintern när jag har tid att pilla lite med den. Tyckte det såg lite ostädat ut men reagerade inte på de saker du nämner pga min okunnighet. Värt att nämna är att plus och minus kabeln från länspumpen är den svarta (med kopparfärgad kontaktyta) ”tången” som ligger uppe på batteriet, den andra är röd av samma slag och hänger bakom batteriet i denna bilden. Jag ska titta närmare på det du säger angående elen då jag nu vet att det är dåligt ställt, läsa lite på forum eller titta i en bok kan jag börja med. Men åter till motorn. Det enda jag gjorde var alltså att sätta den svarta ”tången” på batteriets minus pol och den röda tången på plus polen, provade att starta ( motorn startade i två sekunder ca sen dog den ), kopplade bort tängerna och försökte starta igen utan resultat. Detta eliminerar (enligt okunniga mig) all ”misskopllings-problem” och kablar som har lossnat. Batteriet fungerade prima (utan att ha mätt spänningen på den) till motorn bara 30 sekunder innan så kan det verkligen vara batteriet som har dålig kondition eller oxid på sig? Jag kanske inte tänker så som man borde men enligt mig är den rimliga förklaringen att det är länspumpen som pajat något, sen kan ju inte jag mycket… i och med att den funkade precis innan jag kopplade på pumpen
  4. Hejsan! Köpte en båt där det följde med en (eftermonterad) länspump och idag var första försöket att använda den. Kopplade röd tråd till pluspolen och svart tråd till minuspolen. Motorn gick igång i ungefär två tre sekunder och sedan slocknade den. Kopplade bort elkablarna och försökte starta igen men går ej. Batteriet funkar eftersom startmotorn går igång men det är som om motorn inte vill tända. Bensin får den (startade den utan problem i 20 sekunder precis innan jag kopplade på länspumpen. Varför vill den inte starta? Notera att länspumpen inte heller fungerade. Motorn är en 40hk Yamaha från cirka 89-91. Uppskattar alla svar! mvh Jakob
×
×
  • Create New...