Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Skettlandssnipan

Har jag ett skiljerelä inkopplat?

Rekommendera Poster

Är novis på el med en ny båt men visst ser den svarta boxen ut som ett skiljerelä? Varför har man satt dit ett sånt när batterierna ändå är parqlellkopplade? Om någon vänlig själ kan förklara för mig hur det är tänkt hade jag blivit glad!IMG_0446.thumb.jpeg.5e66f1e7bed40d11edd2538b1db70a75.jpeg

IMG_0452.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet nog bara den tidigare ägaren....

 

Men styrsignalen till reläet verkar saknas (den som oftast går till generatorns laddlampeutgång, D+) då jag bara ser två röda till resp. batteri och en jord till reläspolen (onödigt grov, men ändå).

 

Istället för att lösa detta problem har man troligen gjort en quick-fix och parallellkopplat batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Det vet nog bara den tidigare ägaren....

 

Men styrsignalen till reläet verkar saknas (den som oftast går till generatorns laddlampeutgång, D+) då jag bara ser två röda till resp. batteri och en jord till reläspolen (onödigt grov, men ändå).

 

Istället för att lösa detta problem har man troligen gjort en quick-fix och parallellkopplat batterierna.

Lätt att tro att batterierna är mindre bra, att ett utav dem inte räcker till för att starta motorn, så en slags nödkoppling. Du får göra om och göra rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Det vet nog bara den tidigare ägaren....

 

Men styrsignalen till reläet verkar saknas (den som oftast går till generatorns laddlampeutgång, D+) då jag bara ser två röda till resp. batteri och en jord till reläspolen (onödigt grov, men ändå).

 

Istället för att lösa detta problem har man troligen gjort en quick-fix och parallellkopplat batterierna.

Kan du förklara för en novis hur detta fungerar? Hänger inte riktigt med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Kan du förklara för en novis hur detta fungerar? Hänger inte riktigt med. 

Det finns två olika typer av skiljerelä. Ett, som detta, som bygger på att den får signal från generatorn att koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbatteriet.

 

Den andra typen, ett spänningsstyrt, som exempelvis Biltemas, sätter du mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet och kopplar ihop batterierna när startbatteriet har högre volt än 12.8.

 

Det kan finnas flera skäl till att ditt skiljerelä är urkopplat. Om det nu är så.

 

Antingen, som någon skrev, har startbatteriet varit lite dåligt. Eller helt enkelt för att reläet är trasigt.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Skettlandssnipan:

Kan du förklara för en novis hur detta fungerar? Hänger inte riktigt med. 

Man skall ha två åtskiljda batterier eller batterigrupper.

En till start och en till förbrukning av övrigt elanslutet ombord.

Men man har bara en generator.

Därför finns det ett relä som kopplar ihop batterierna när generatorn laddar, som det skall vara i ditt fall. Detta relä skall då få en styrspänning från generatorns anslutning D+ (påmindes jag om häromdagen)

Det finns en annan typ av sådant skiljerelä också, det bryr sig inte om generatorn, utan kopplar ihop batterierna när spänningen överstiger 13,3 volt, och det gör den ju när generatorn laddar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Jernhand:

Det finns två olika typer av skiljerelä. Ett, som detta, som bygger på att den får signal från generatorn att koppla ihop startbatteriet och förbrukningsbatteriet.

 

Den andra typen, ett spänningsstyrt, som exempelvis Biltemas, sätter du mellan startbatteriet och förbrukningsbatteriet och kopplar ihop batterierna när startbatteriet har högre volt än 12.8.

 

Det kan finnas flera skäl till att ditt skiljerelä är urkopplat. Om det nu är så.

 

Antingen, som någon skrev, har startbatteriet varit lite dåligt. Eller helt enkelt för att reläet är trasigt.

Nästan rätt, kopplar i hop när SPÄNNINGEN är mer än 13,3 volt, och kopplar isär när densamma är 12,8 volt… ja på ett ungefär, precisionen är väl sisådär, men ingenting man behöver bry sig om.

 

Ett bra bly/syrabatteri skall ha en spänning på 12,7 volt i vila obelastat… vilket dom i princip bara har som nya och nyladdade, allt över 12,5 volt är bra.

Om spänningen snabbt sjunker vid minsta belastning är batteriet

sannolikt kasst.

@Skettlandssnipan   koppla isär batterierna koppla en voltmeter över batteriet som är till förbrukarna, mät, tänd exemplevis lanternorna och mät igen. Spänningen skall vara så gott som oförändrad, även efter det att lanternorna lyst i 15-20 minuter eller mer.

 

Gör samma sak med det andra batteriet, men kör då startmotorn istället en kort stund och se om spänningen dalar markant.

 

OM nu dessa båda batterier är kopplade som dom borde vara kopplade…. Och då skall det finnas en separat ”huvudströmbrytare”, batteriavskiljare till varje batteri.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

@Jernhand, koppla isär batterierna koppla en voltmeter över batteriet som är till förbrukarna, mät, tänd exemplevis lanternorna och mät igen. Spänningen skall vara så gott som oförändrad, även efter det att lanternorna lyst i 15-20 minuter eller mer.

 

Gör samma sak med det andra batteriet, men kör då startmotorn istället en kort stund och se om spänningen dalar markant.

Nja, nu ska vi inte snurra till det. @Jernhand är inte TS och är inte den som i så fall skall mäta. Och kör man starten så dalar även ett fullt friskt batteri markant, så det är inget bra test - även om de flesta av oss förstår vad du är ute efter.

 

@Skettlandssnipan, i den här tråden finns en del, bl.a. har jag beskrivit hur och varför reläet drar när generatorn laddar. Finns också lite scheman strax nedanför: https://www.maringuiden.se/forum/topic/106889-skiljerelä-kasst/?do=findComment&comment=824540

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Nja, nu ska vi inte snurra till det. @Jernhand är inte TS och är inte den som i så fall skall mäta. Och kör man starten så dalar även ett fullt friskt batteri markant, så det är inget bra test - även om de flesta av oss förstår vad du är ute efter.

 

@Skettlandssnipan, i den här tråden finns en del, bl.a. har jag beskrivit hur och varför reläet drar när generatorn laddar. Finns också lite scheman strax nedanför: https://www.maringuiden.se/forum/topic/106889-skiljerelä-kasst/?do=findComment&comment=824540

 

Snurrar jag till det ännu mer om jag redigerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...