Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
plengqui

Ändra frånkopplingsspänning på Digitalt spänningsstyrt skiljerelä Skyllermarks

Rekommendera Poster

Kan man konfigurera frånkopplingsspänningen i ett Skyllermarks Digitalt spänningsstyrt skiljerelä? Jag har ett sånt mellan start och förbrukning i min segelbåt.

Batterierna ligger ofta på över 13V när dom är fulladdade och frånkopplingsspänningen i relät är default 12.8V.

När batterierna är fulladdade ligger reläet på och drar 0.27A tills batterierna laddat ur ner till 12.8V. Jag inser att >13V är onormalt hög fulladdningsspänning för blysyrabatterier. Dom är relativt nya. 

Förbrukning: Biltema Fritidsbatteri Marin 730 A

Startbatteri: Running Bull AGM 592 01

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag googlade kort på AGM batterier och hittade följande på en sida: "A fully charged AGM battery should read 13.00v or above."

Men frågan kvartstår: kan man konfigurera om frånkopplingsspänningen på ett skyllermarks digital spänningsstyrt skiljerelä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på din ursprungsfråga, men det praktiska problemet är egentligen försumbart.

 

Visst ligger reläet och drar lite ström tills spänningen gått ner till 12,8V. Men den energi som detta motsvarar, alltså hur mycket urladdnad kapacitet det motsvarar, är ju oftast försumbar.

 

Ponera att det tar 4h att koppla isär så är det c:a 1Ah. Den energin dras ju från alla batterier (även motorbatteriet), och är alltså i praktiken bara promille av uppladdad kapacitet.

 

På ett vanligt spänningsstyrt relä (typ Biltema) kan man höja spänningen med c:a 0,3-0,4V via en schottkydiod, eller 0,7V med en vanlig diod (kan dock bli lite väl högt med en sådan). Hur Skyllermarks fungerar vet jag dock inte.

Du får väl fråga dem om du inte får besked här, lite support skall man väl ha för alla extrapengar man betalar för deras överreklamerade prylar 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermars spänningsstyrda relä ser precis likadant ut som Biltemas, förutom färgen på kapslingen. Dessa har ju även samma specifikationer. Det är ju då lätt att misstänka att dessa är tillverkade på samma firma i "folkdiktaturen Kina". På bilteamas relä är elektroniken helt ingjuten i något material, kanske epoxyharts, och det finns inga justeringsmöjligheter. På Skyllermarks figur ser det likadant ut, och om det vore justerbart tycker man ju att det borde framgått. 

 

Vad jag däremot märkt av när det gäller skiljereälerna från Biltema är ju att det kan diffa en del mellan tillslags- och frånslagsspänning mellan olika relän, så kvalitetskontrollen kanske inte har varit den bästa. Nu har det ingen betydelse egentligen, men står det 13,3 resp. 12, 8 volt så skall det ju vara det! (klart hade det stått 13,30 och 18,80 med 1% noggrannhet hade man väl kunnat bli förbaskad om det inte var så).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

"folkdiktaturen Kina"

Det gläder mig att du använder denna beskrivning av det stora landet i öster och inte vad han nu heter i Kinna. ;)

 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Skyllermars spänningsstyrda relä ser precis likadant ut som Biltemas, förutom färgen på kapslingen.

...

 

Vad jag däremot märkt av när det gäller skiljereälerna från Biltema är ju att det kan diffa en del mellan tillslags- och frånslagsspänning mellan olika relän, så kvalitetskontrollen kanske inte har varit den bästa. 

...

Så misstänker jag också att det kan vara, men det kan också vara så att man väljer att kopiera Skyllermars utseende för att man tror att det är lönsamt att göra så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Så misstänker jag också att det kan vara, men det kan också vara så att man väljer att kopiera Skyllermars utseende för att man tror att det är lönsamt att göra så.

Reläerna är inte identiska, då Skyllermarks även dragit ut en sladd från reläets minussida, med vilken man kan tvångsdra reläet. Biltemas har dessutom funnits (i sammanhanget) väldigt länge.

 

Sedan funderar jag på vad som är så extra "digitalt" med Skyllermarks relä att man måste kalla det "digitalt". Ett relä är ju per definition redan "digitalt" då det bara har två lägen - till och från. Motsatsen, ett "analogt" relä borde ju vara ett med varierande kontaktresistans, dvs i praktiken en spänningsstyrd potentiometer....

 

Och bara för att det känner av spänning blir det inte digitalt. Tvärtom är ju varierande spänning en högst analog parameter. Och en processor med programvara - som ju ofta är anledningen till att företag börjar kalla sina produkter "digitala" - är nog inte ens Skyllermarks dumma nog att stoppa i. För att få funktionen att kunna switcha något till/från som funktion av spänningen krävs nämligen bara ett par tre "dumma" komponenter för några tior.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det inte finns någon uppenbar dataport, potentiometer, vippa eller annat som skulle kunna vara ett elektroniskt/mekaniskt gränssnitt för konfiguration vad jag kan se. Men ibland finns det nåt trådlöst interface. Värt att fråga. Jag har inte lyckats hitta någon manual till  detta relä.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev plengqui:

Men ibland finns det nåt trådlöst interface. Värt att fråga. Jag har inte lyckats hitta någon manual till  detta relä.

Det där har inget trådlöst interface. Det är nog - trots sin extra ledning - dessutom sannolikt i övrigt identiskt med flera snarlika reläer fast billigare.

 

När det gäller vem som kopierar vem så fanns Biltemas m.fl på marknaden innan Skyllermarks/Sutars började sälja sitt. Och det är märkligt att LED:en sitter på exakt samma ställe på så många av dem...

 

Nej, något programmerbart och konfigurerbart (likt Victron) lär du få vänta på från Skyllermarks....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, något programmerbart och konfigurerbart (likt Victron) lär du få vänta på från Skyllermarks....

Har dom slutat med sitt 500:- kronors helljusrelä? ;)

https://www.watski.se/Skiljerelasatser-111DA

 

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Mackey:

Det gläder mig att du använder denna beskrivning av det stora landet i öster och inte vad han nu heter i Kinna. ;)

Han heter Ali och har alltid bråttom.

Mr Wang är en pseudonym och har en stor tingeltangelbutik i ett felstavat Kinna.🙂

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Har dom slutat med sitt 500:- kronors helljusrelä? ;)

https://www.watski.se/Skiljerelasatser-111DA

 

Jag kanske har skrivit det förut, 100 gånger.

Det finns likheter mellan Citroën och Skyllermarks.

Dom har suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar.

Eller mer korrekt dom säljer dyra grejer som kan köpas i andra butiker för en bråkdel av priset.

Nu har ju Skyllermarks bra kvalitet,

Men det rimmar ändå dåligt med prisbilden.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag vet varför Skyllermarks kallar det "digitalt". För det finns ju en lysdiod på det 😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...