Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
vardansaakian

Är det ljuddämparen eller?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

En VP MD7B fråga: är det en ljuddämparen i övre högra hörnen? När jag letar efter reservdelar ser nya annorlunda ut, ungefär som ljuddämpare på bilen.
Märkte att det kommer öljefläckar och även vad ser ut som vatten nedsmutsad med rost i avgaser när motorn är kall. Undrar om hela avgassystemet ska rensas nån gån innan nästa säsong och vissa delar eventuellt bytas ut.. Det finns t.om. en slang som går till kölen där man kan tappa vatten (eller snarare smuts) från den här "lådan"

341787490_910627033495648_438607240265133315_n.jpg

Redigerad av vardansaakian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lådan fungerar lite som en ljuddämpare men är ett vattenlås. Detta är till för att det inte ska komma vatten via avgasslangen tillbaka till motorn och in i cylindrarna/cylindern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev excel319:

Lådan fungerar lite som en ljuddämpare men är ett vattenlås. Detta är till för att det inte ska komma vatten via avgasslangen tillbaka till motorn och in i cylindrarna/cylindern.

Tack för svaret! Nu förstår jag. Det är kanske dags att rensa den om det kommer smuts mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev vardansaakian:

Tack för svaret! Nu förstår jag. Det är kanske dags att rensa den om det kommer smuts mm.

Lite sotflagor kan det komma när motorn är kall direkt efter start. Slangen till kölutrymmet är nog för att kunna tömma burken vid vinteravställning, ifall man inte kör glykolblandning igenom. Lådan eller i alla fall locket ser ut att vara av vanligt stål. Är hela burken gjord i samma material så blir det nog lite rost och en kontroll av godstjocklek kan vara på sin plats, någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensamlaren är väl rätta benämningen, i vart fall då man beskriver funktionen.

 

När motorn går samlas kylvatten i avgassystemet.

Men så mycket avgaser är det inte att allt vatten blåses ut.

Utan vattensamlaren rinner vattnet bakvägen in i motorn via avgasventilen som står öppna.

Om det gör är det stora risker för motorskador.

 

Burken, vattensamlaren ska vara så stor att allt kvarvarande vatten ryms i denna.

 

Finns i både plast och rostfritt.

Har dock inte sett någon med avtappning. Fiffigt.

 

Men jag kör i glykolblandat vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...