Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
IngemarE

"Duschläns" som inte pumpar p.g.a. luftficka

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en s.k. Duschläns av exakt denna modell (säljs bl.a. av SeaSea):

image.png.51819651f78e0f2a89d11929c15f7132.png

Nu är det visserligen inte duschen utan ankarboxen och en förvaringslåda på badbryggan som går till denna, eftersom de höjdmässigt ligger väldigt nära vattenytan.

 

Men två gånger har jag nu råkat ut för att "burken" blir vattenfylld, motorn startar men pumpar inget. Tills sist rinner det ut ur översta lilla skvallerhålet, och blöter ner inne i båten. Felet verkar vara att det blir en luftkudde inne i pumpen, för om jag lossar den och lutar den lite fram och tillbaka "får den tag" om vattnet och pumpar riktigt rejält (lådan töms på några sekunder). Sedan kan det fungera igen, men uppenbarligen inte pålitligt.  Pumpen är i princip ny, så felet beror inte på slitage.

 

Någon annan som råkat ut för samma sak ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter väl i princip en vanlig dränkbar länspump i dom där baljorna, och dom brukar ju ha en livet ventil man kan trycka på för att lufta, om det nu är det som är problemmet.

Annars kan det ju vara skovelhjulet som släppt från axeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev No_jah:

Det sitter väl i princip en vanlig dränkbar länspump i dom där baljorna, och dom brukar ju ha en livet ventil man kan trycka på för att lufta, om det nu är det som är problemmet.

Annars kan det ju vara skovelhjulet som släppt från axeln. 

Nej, någon sådan ventil finns inte. Dessutom skall man ju inte behöva lufta dem manuellt när det är dags att länsa, då faller ju liksom vitsen med dem. I synnerhet som denna model har inbyggd flottör och automatik....

 

Hade skovelhjulet släppt från axeln skulle den ju inte kommit igång och pumpat igen när läget ändrades och luftfickan gav sig iväg 🙄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, någon sådan ventil finns inte. Dessutom skall man ju inte behöva lufta dem manuellt när det är dags att länsa, då faller ju liksom vitsen med dem. I synnerhet som denna model har inbyggd flottör och automatik....

 

Hade skovelhjulet släppt från axeln skulle den ju inte kommit igång och pumpat igen när läget ändrades och luftfickan gav sig iväg 🙄

Nä, det är nog inte meningen att man ska behöva lufta manuellt, men som vanligt så fungerar ju inte saker alltid som det är tänkt, eller kanske snarare så fungerar ju faktiskt saker som tänkt ibland... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en liten Rule länspump att ha som reserv. Visst, den pumpade ju flera milliliter, trots att dess pumpkammare var helt dränkt… men så välte den, jag rätade upp den och då kom pumpverkan igång så som den skulle gjort från början.
Jag tog iland den, fyllde en hink med vatten och testade igen. Ja om man sätter ned den i vattnet rakt uppochner så samlas det antagligen en del luft i kammaren, men om den kommer på sned så pumpar den… 

Så jag skulle tro att konstruktören tänkt sig att pumpen skulle vara fast monterad och att vattnet sakta skulle stiga i pumpkammaren utan att det blev en luftbubbla.

Nu vet jag inte om detta kan praktiseras i din ”ankarboxläns”… ? 


Sedan har väl de här mindre pumparna inte speciellt bra uppfodringshöjd? Hur långt har du mellan pumpen och utloppet?

 

En annan sak jag märkt, är att det brukar funka bättre om det sitter en backventil i pumpens utkast. Jag kan inte förklara varför, men på något sätt blir det bättre om det står vatten i slangen…

Sedan kan jag tycka att sådana här centrifugalpumpar inte är så bra i allmänhet.

Mina båda fasta länspumpar är båda självsugande membranpumpar, den ena elektrisk, och den andra är ”oelektrisk”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan har väl de här mindre pumparna inte speciellt bra uppfodringshöjd? Hur långt har du mellan pumpen och utloppet?

Inte mer än c:a 50cm i höjdskillnad och totalt 2m 25mm slang. Och så fort den "får tag" i vattnet så sprutar det på bra ur skrovsidan (gissar på i alla fall 30-40 l/min). Så tryckhöjden är inget problem.

 

Däremot har jag känslan av att den just kan bete sig som i ditt "hinktest". Denna pump sitter ju fastmonterad (eller i vart fall istucken med sitt utloppsrör i en gummibussning) och lådan måste ju stå horisontellt. Funderar på om man kan borra ett strategiskt litet "evakuera lufthål"-hål på utloppet just vid pumpen (och inne i burken, då det kommer läcka ut lite vatten där när den pumpar)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Inte mer än c:a 50cm i höjdskillnad och totalt 2m 25mm slang. Och så fort den "får tag" i vattnet så sprutar det på bra ur skrovsidan (gissar på i alla fall 30-40 l/min). Så tryckhöjden är inget problem.

 

Däremot har jag känslan av att den just kan bete sig som i ditt "hinktest". Denna pump sitter ju fastmonterad (eller i vart fall istucken med sitt utloppsrör i en gummibussning) och lådan måste ju stå horisontellt. Funderar på om man kan borra ett strategiskt litet "evakuera lufthål"-hål på utloppet just vid pumpen (och inne i burken, då det kommer läcka ut lite vatten där när den pumpar)

Kanske ett avlufningshål i pumpkammaren , där du limmar in ett litet plaströr sådant man skarvar slangar till vindrutespolningen med, och en bit klen spolarslang som löper ut i det fria någonstans.

Jag har sett denna lösningen på en italiensk akvariepump, själva den lösningen fungerade bra, men pumpen i övrigt var mindre bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ingemar!

 

I mitt yrke som reparatör stöter jag på detta fenomen ibland.

Det handlar om olika tömningspumpar i maskiner.

 

Det är ett konstigt fenomen. I vissa konstruktioner är det vanligt förekommande och i andra händer det i princip aldrig.

 

I de flesta fall hjälper det att lufta pumpen men ibland återkommer det ganska snart. Precis som hos dig.

 

Vissa tillverkare löser det med att låta montera en klen avluftningsslang efter pumpen. Alltså ett T-rör med en mycket klen gren på som luften försvinner ur. När pumpen går så läcker det naturligtvis ut vatten där men det leds tillbaka till pumpen igen. Kan även krävas en backventil i tömningsslangen beroende på hur mycket vatten som rinner tillbaka i avluftningsgrenen.

 

Ett sätt att avlufta pumpen är att stoppa den snabbt och därefter starta den. Oftast upplever jag att pumpen får "grepp" om vattnet då. Vissa maskiner har det så redan i konstruktionen.

Du är ju kunnig i elektronik, du kanske kan bygga en grunka som, efter varje start, stoppar pumpen ngn sekund eller så.

 

Din fundering om borrat avluftningshål tror jag kan vara en framkomlig väg eller byte av pump till annat fabrikat.

 

Som Georg skriver kan en backventil hjälpa har jag märkt. 

Om pumpen fylls långsamt underifrån så brukar det inte bli problem precis som Georg också menar men...  detta är ju i en båt, ja du förstår ju problematiken.

 

Lycka till!

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...