Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jojje87

johnson 90 v4 problem

Rekommendera Poster

Hej ny här på forumet och nybliven båtägare ryds 550 HT med en johnson90 v4 bortplockad extern oljepump

har lite bekymmer med motorn, den varvar ej fullt ut, har varit lite olika olika dagar men kommer upp i 25 knop på fullt ös, borde gå snabbare upp emot 30-35knop har jag förståt. har ni några ideer vad det kan va som ställer till de så är jag tacksam motorn drar också mycket mer än vad den ska tror jag, kör slut på 25 liter på 1h 30 min

 

bräslesidan är genomgången

ny extern tank (dyr sådan med slang blåsa i bra kvalite

alla filter är bytta

vro extern oljetank bortplockad och pluggad

membran i vro pump kollad

rengjorda förgasare och dom öppnar 90 grader på bägge på full gas

propeller hel och snurrar lätt

motorn svarar responsivt och båten har relativt bra aceleration

 

på tomgång smårycker den lite 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Ryds 550 med en 115 Johnson allt nytt 2002 kom upp i 38 knop.

Så dina 25 knop är nog rätt normalt, beroende på ålder på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen! Ja, den ska gå fortare. Men det är så många variabler som spelar in. Hur är skicket på botten? Är den ren och slät? Har du rätt storlek på propeller? Hur mycket varvar den på full gas? Har du kollat att du inte har vatten i skrovet? Det är mycket vanligare än man tror att det kommer in regnvatten eller läcker in genom dyvickan eller någon annanstans och sen blir båten tung med allt vatten. Hur är monteringshöjden på motorn? Är kavtiationsplattan jämns med botten eller är den lägre?

Som du ser så finns det så många variabler du kan påverka för att få ut farten, och därmed bränsleekonomi, ur din båt. Däremot så låter dessvärre bensinförbrukningen ungefär vad du kan förvänta dig. Speciellt då du är tvungen att ligga på i princip full gas för att hållas i plan. Japp, äldre 2-t ryker en hel del. Därav namnet "blå-takt". 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar, ja jag har lite problem med regnvatten som tar sej in vid genomföringar skruvhål osv, totalt var det inte mer än 2 liter, botten är väl kanske inte helt slät men relativt jämn och nyligen sjösatt efter bottenmålning, har en polerande färg, kavitationsplattan ligger i höjd med botten på skrovet. lite kan jag sänka iaf planar vid 18 knop men nästan full gas blir det, båten är ganska oduglig att köra saktare då den gräver ner sej i aktern. Det konstiga är att de kan skilja sej från dag till dag, hur snabbt den går, har haft upp den i 27 knop och häromdagen ej över 22, ska kolla idag och köra en sväng så får jag se va den varvar, ska även täta alla genomföringar jag hittar med marinsilikon,

 

ryckker menar jag, hoppar lite på tomgång, kan lägga upp en film när jag är ute idag också

ryker gör de iof också lite iaf om jag chokar, man får vänta på båtgrannarna ska fika färdigt innan man startar=P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Jorgen01:

Med eller motström?

(fart över grund) GPS

både ochtror jag,  samma fart ut som tillbaka iaf , var ganska vindstilla bägge dagarna

knop upmätt med gps i garmin och telefon, bägge visar samma fart

 

får vara ärlig att säga att ja har lite dålig koll på strömmar, kan bara gissa vad jag ser på ytan.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-14 vid 07:59 skrev Alanningen:

Välkommen! Ja, den ska gå fortare. Men det är så många variabler som spelar in. Hur är skicket på botten? Är den ren och slät? Har du rätt storlek på propeller? Hur mycket varvar den på full gas? Har du kollat att du inte har vatten i skrovet? Det är mycket vanligare än man tror att det kommer in regnvatten eller läcker in genom dyvickan eller någon annanstans och sen blir båten tung med allt vatten. Hur är monteringshöjden på motorn? Är kavtiationsplattan jämns med botten eller är den lägre?

Som du ser så finns det så många variabler du kan påverka för att få ut farten, och därmed bränsleekonomi, ur din båt. Däremot så låter dessvärre bensinförbrukningen ungefär vad du kan förvänta dig. Speciellt då du är tvungen att ligga på i princip full gas för att hållas i plan. Japp, äldre 2-t ryker en hel del. Därav namnet "blå-takt". 🙂

Hej och tack för svar, ja jag har lite problem med regnvatten som tar sej in vid genomföringar skruvhål osv, totalt var det inte mer än 2 liter, botten är väl kanske inte helt slät men relativt jämn och nyligen sjösatt efter bottenmålning, har en polerande färg, kavitationsplattan ligger i höjd med botten på skrovet. lite kan jag sänka iaf planar vid 18 knop men nästan full gas blir det, båten är ganska oduglig att köra saktare då den gräver ner sej i aktern. Det konstiga är att de kan skilja sej från dag till dag, hur snabbt den går, har haft upp den i 27 knop och häromdagen ej över 22, ska kolla idag och köra en sväng så får jag se va den varvar, ska även täta alla genomföringar jag hittar med marinsilikon,

 

kan skillnaden bero på hur vädret är varmt kallt luftfuktighet osv ?, vad kan man då göra åt det?

tändstiften ser lite mörka ut bruna och lite svarta, alla likadana, 

 

blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%

 

 

 

2023-06-14 vid 07:59 skrev Alanningen:

Välkommen! Ja, den ska gå fortare. Men det är så många variabler som spelar in. Hur är skicket på botten? Är den ren och slät? Har du rätt storlek på propeller? Hur mycket varvar den på full gas? Har du kollat att du inte har vatten i skrovet? Det är mycket vanligare än man tror att det kommer in regnvatten eller läcker in genom dyvickan eller någon annanstans och sen blir båten tung med allt vatten. Hur är monteringshöjden på motorn? Är kavtiationsplattan jämns med botten eller är den lägre?

Som du ser så finns det så många variabler du kan påverka för att få ut farten, och därmed bränsleekonomi, ur din båt. Däremot så låter dessvärre bensinförbrukningen ungefär vad du kan förvänta dig. Speciellt då du är tvungen att ligga på i princip full gas för att hållas i plan. Japp, äldre 2-t ryker en hel del. Därav namnet "blå-takt". 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, jojje87 said:

Hej och tack för svar, ja jag har lite problem med regnvatten som tar sej in vid genomföringar skruvhål osv, totalt var det inte mer än 2 liter, botten är väl kanske inte helt slät men relativt jämn och nyligen sjösatt efter bottenmålning, har en polerande färg, kavitationsplattan ligger i höjd med botten på skrovet. lite kan jag sänka iaf planar vid 18 knop men nästan full gas blir det, båten är ganska oduglig att köra saktare då den gräver ner sej i aktern. Det konstiga är att de kan skilja sej från dag till dag, hur snabbt den går, har haft upp den i 27 knop och häromdagen ej över 22, ska kolla idag och köra en sväng så får jag se va den varvar, ska även täta alla genomföringar jag hittar med marinsilikon,

 

kan skillnaden bero på hur vädret är varmt kallt luftfuktighet osv ?, vad kan man då göra åt det?

tändstiften ser lite mörka ut bruna och lite svarta, alla likadana, 

 

blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%

 

 

 

 

Det låter som att du har båten i tillräckligt gott skick så att den inte ska påverka toppfarten märkbart. Vad gäller motorn så visst påverkar temperatur, lufttryck och fuktighet. Men det är nästan försumbart från dag till dag. Du kan få ut 1-2 knop mer en fin april-dag jämfört med en varm juli-dag, men mer än så är det inte. 2% olja låter rätt. Det nästa jag skulle kolla är motorn. Om du har mörka och bruna tändstift så låter som du inte har rätt blandning bensin/luft eller dålig kompression. Det första, ganska enkla, är att göra ett kompressionstest av alla cylindrar. Det ger direkt svar på om allt ligger rätt till där. Har du dålig komp så tappar du effekt och får dålig förbränning. Kolla även att du har rätt tändstift i motorn och har du något luftfilter så ser till att det är rent. Om allt ser bra ut så är nästa steg att rengöra förgasare, se över tändningen, men nu börjar det bli lite mer avancerat att meka själv. Varför den ena dagen går 22 och andra dagen 27knop är dock en gåta för mig...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jojje87

blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%. Det blir lite under 2%, Nästa gång tanka 9,8 liter bensin och 2 dl tvåtaktsolja.Tror inte det har med ditt problem att göra,men då blir blandningen rätt.Ronnie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ronnienr10:

jojje87

blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%. Det blir lite under 2%, Nästa gång tanka 9,8 liter bensin och 2 dl tvåtaktsolja.Tror inte det har med ditt problem att göra,men då blir blandningen rätt.Ronnie

 

I de instruktionsböker jag haft under åren och tillika på de skyltar som sitter på motorena så står det att man ska blanda i 2% olja, inte att man ska ha en 2%-blandning.  Så ts kan fortsätta och blanda i 2 på 10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS blandar som han vill,När jag letade blandning förhållande till min gamla Johnson 25 hkr.

Då vill jag minnas att jag hittade 2% som referens.Rätt eller fel vet inte, jag kör i alla fall på 2%.

Ronnie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

excel319

I de instruktionsböker jag haft under åren och tillika på de skyltar som sitter på motorena så står det att man ska blanda i 2% olja, inte att man ska ha en 2%-blandning.  Så ts kan fortsätta och blanda i 2 på 10.Har du möjlighet att skicka en länk eller lägga upp den till detta forum med denna info.Min bror har en 70 hkr Johnson.Hans system fungerar med separat smörjning,men jag har sagt åt han att hålla koll på oljeförbrukning .Tråkigt om jag gett han fel kontrollvärden. Förlåt Ts verkar som Alanningen är den som ger saklig info ,lycka till Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ronnienr10:

excel319

I de instruktionsböker jag haft under åren och tillika på de skyltar som sitter på motorena så står det att man ska blanda i 2% olja, inte att man ska ha en 2%-blandning.  Så ts kan fortsätta och blanda i 2 på 10.Har du möjlighet att skicka en länk eller lägga upp den till detta forum med denna info.Min bror har en 70 hkr Johnson.Hans system fungerar med separat smörjning,men jag har sagt åt han att hålla koll på oljeförbrukning .Tråkigt om jag gett han fel kontrollvärden. Förlåt Ts verkar som Alanningen är den som ger saklig info ,lycka till Ronnie

https://startaprodukter.se/produktvaljare/blandningstabell-2-taktsolja/

https://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20141112/tabell-for-inblandning-av-tvataktsolja-i-bensinen/

https://www.infoom.se/kalkylator-2-taktsolja/?bensin=1&procent=2&andelar=1%3A50

 

Jag tror det räcker så. Håller med om att Alanningen ger saklig information. Han höll t.o.m med om att blandningen "blandar 2 dl olja till 10 liter 98 oktan 2%" var rätt. 

När det gäller din bror så kan han inte kontrollera med mängden olja mot mängden bensin för där varierar smörjningen med belatningsgraden på motorn. https://semestergas.se/autolube-injection-system/

Over and out 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt vi släpper det där.Hoppas TS får löst sitt problem.😀 Ronnie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-20 vid 08:57 skrev Alanningen:

Det låter som att du har båten i tillräckligt gott skick så att den inte ska påverka toppfarten märkbart. Vad gäller motorn så visst påverkar temperatur, lufttryck och fuktighet. Men det är nästan försumbart från dag till dag. Du kan få ut 1-2 knop mer en fin april-dag jämfört med en varm juli-dag, men mer än så är det inte. 2% olja låter rätt. Det nästa jag skulle kolla är motorn. Om du har mörka och bruna tändstift så låter som du inte har rätt blandning bensin/luft eller dålig kompression. Det första, ganska enkla, är att göra ett kompressionstest av alla cylindrar. Det ger direkt svar på om allt ligger rätt till där. Har du dålig komp så tappar du effekt och får dålig förbränning. Kolla även att du har rätt tändstift i motorn och har du något luftfilter så ser till att det är rent. Om allt ser bra ut så är nästa steg att rengöra förgasare, se över tändningen, men nu börjar det bli lite mer avancerat att meka själv. Varför den ena dagen går 22 och andra dagen 27knop är dock en gåta för mig...

kompresionen ligger på 90 och ganska lika på alla cylindrar, nästa steg blir att ge mej på tänd inställningar och reglagen, antar det är lätt att skruva bort sej lite, men kan instälning för tändningen göra så stor skillnad som 5-10 knop?, har kollat så spjällen öpnnar och ligger horisontellt läge,

måste skaffa en stroboskoplampa, kan de va vilken lampa som helst eller måste det vara en specifik för endamålet?, vet heller inte hur tillförlitligheten är på en biltema komp testare, borde jag köra motorn varm kanske innan jag testar också det gjorde jag inte förra gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köra lite båt imorrn, kan mästa efter den fått gå varm så ska jag se vad jag får för värden, och skicka in de här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...