Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kvinnornasman

Hög motortemp

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en Flipper700 med VP 250. Har haft båten i ca 1 månad och varit ute en del, hittills har båten funkar fint. Men igår när jag var ute och lossnade kilremmen. Stannade direkt i hopp om att inte skada toppen. Jag monterade tillbaka remmen och startade, sen väntade jag ca 30 minuter. Körde långsamt tillbaka till hamnen då motorn lät bra och tempen gick ner, dock gick den inte ner mer än till ca 100 grader. 

Vad tror ni kan vara orsaken? Kan termostaten gått sönder när motorn gick varm? 

Kan impellern tagit skada? eller var motorn helt enkelt överhettad så att det tar tid innan tempen går ner? 

Satt och fundera på vattenfiltret men det känns som att något har hänt i samband med att kilremmen lossnade. 

 

// Martin 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle sätta mina pengar på impellern. Om motorn går varm och impellern roterar utan vatten tar det inte lång stund innan den tar stryk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev MrMe:

Jag skulle sätta mina pengar på impellern. Om motorn går varm och impellern roterar utan vatten tar det inte lång stund innan den tar stryk

Tack för detta. Ska beställa hem en ny impeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MrMe:

Jag skulle sätta mina pengar på impellern. Om motorn går varm och impellern roterar utan vatten tar det inte lång stund innan den tar stryk

Varför skulle impellern gå torr för att kilremmen hoppat av?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Varför skulle impellern gå torr för att kilremmen hoppat av?

Vad tror du kan vara felet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du kollat hur mycket kylvätska du har kvar efter att motorn varit överhettad?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Har du kollat hur mycket kylvätska du har kvar efter att motorn varit överhettad?

Ingemar

Hej. Nej det har jag faktiskt inte gjort! Ska ta en kik på detta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rollen:

Varför skulle impellern gå torr för att kilremmen hoppat av?

Självklar tankevurpa från min sida - ber om ursäkt för det. Dock skulle jag fortfarande kolla impellern först då de inte är kända för att må superbra av att överhettas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev MrMe:

Självklar tankevurpa från min sida - ber om ursäkt för det. Dock skulle jag fortfarande kolla impellern först då de inte är kända för att må superbra av att överhettas...

Så kilremmen driver vattenpumpen för det slutna systemet och impellern fixar sjövattnet till värmeväxlare? Eller hur hänger det ihop? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-12 vid 16:10 skrev Kvinnornasman:

Tack för detta. Ska beställa hem en ny impeller. 

Beställ inte en, minst två, du skall alltid ha en i reserv ombord, om nu det är den som havererat.

4 timmar sedan skrev Kvinnornasman:

Så kilremmen driver vattenpumpen för det slutna systemet och impellern fixar sjövattnet till värmeväxlare? Eller hur hänger det ihop? 

Just så brukar det vara. vattenpumpen för det interna systemet är en centrifugalpump, går inte sönder på det viset, men den pumpen  kan ju börja läcka.

 

Kolla kylvätskan, termostaten... njae dom går ju inte sönder så lätt, klart att du kan kolla den genom att lägga den i en kastrull med vatten på spisen tillsammans med en termometer.

Även om nu inte impellern havererat kan det ju vara ide ändå att kontrollera den, du vet ju inte när den byttes senast.

 

Det är ju mycket massa i en sådan motor, en massa gjutjärn, om den massan blir ordentligt varm tar det ju en bra stund för den att svalna, vilket även då är beroende av omgivningstemperaturen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-13 vid 19:26 skrev Georg_Ohm:

Beställ inte en, minst två, du skall alltid ha en i reserv ombord, om nu det är den som havererat.

Just så brukar det vara. vattenpumpen för det interna systemet är en centrifugalpump, går inte sönder på det viset, men den pumpen  kan ju börja läcka.

 

Kolla kylvätskan, termostaten... njae dom går ju inte sönder så lätt, klart att du kan kolla den genom att lägga den i en kastrull med vatten på spisen tillsammans med en termometer.

Även om nu inte impellern havererat kan det ju vara ide ändå att kontrollera den, du vet ju inte när den byttes senast.

 

Det är ju mycket massa i en sådan motor, en massa gjutjärn, om den massan blir ordentligt varm tar det ju en bra stund för den att svalna, vilket även då är beroende av omgivningstemperaturen.

Tack så mycket för svaret! Skall kolla impellerna och kylvätskan. 

Måste man ta bort impellerhuset eller lyckas man lossa på locket och byta impeller ändå? 

 

Ja, om jag har tur är det som du säger, att motorn helt enkelt hade en för hög temperatur för att jag inte hade väntat tillräckligt länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker att skruva bort skruvarna som håller locket och ta bort detta, man brukar kunna greppa impellern med en polygriptång och dra ut den.. När du sätter in en ny så smörj den med glycerin, och om du inte har det ombord går det bra med fett eller diskmedel. 
Notera hur den gamla impellern satt, alltså åt vilket håll vingarna viker sig.

Håll hårt i skruvar och locket, tappa inte ned dessa under motorn, dom kan vara svåra att få upp då dom inte är magnetiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det räcker att skruva bort skruvarna som håller locket och ta bort detta, man brukar kunna greppa impellern med en polygriptång och dra ut den.. När du sätter in en ny så smörj den med glycerin, och om du inte har det ombord går det bra med fett eller diskmedel. 
Notera hur den gamla impellern satt, alltså åt vilket håll vingarna viker sig.

Håll hårt i skruvar och locket, tappa inte ned dessa under motorn, dom kan vara svåra att få upp då dom inte är magnetiska.

Tack för informationen! :) Ska kika på detta till helgen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...