Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Photolife

Vatten i kölsvinet

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Westkapp 20, 1975 och har vatten i kölsvinet. Finns ingen lucka att kunna se ner eller komma åt det. I aktern bakom motorn finns en lucka där slangarna går ner från en manuell handlänspump och så sitter det tydligen en elektrisk länspump där men slangarna går bara rakt ner. Vattnet är ju fram i fören. 🙄 

Har provat att föra ner en ny slang men kommer bara ca 1.2 m mot fören under motorn sen är det stopp. 

Höjde upp båten med domkraft för att få mer rak linje så vattnet kanske rann bakåt men nådde inte något vatten ändå. 

Vet inte hur jag ska göra för att få bort vattnet? 

Har ni något tips? 

PS Nybörjare på båt och noll koll 🤭 inte riktigt så illa men dock rätt ny på detta... 

/Jenny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Photolife:

Hej

Jag har en Westkapp 20, 1975 och har vatten i kölsvinet. Finns ingen lucka att kunna se ner eller komma åt det. I aktern bakom motorn finns en lucka där slangarna går ner från en manuell handlänspump och så sitter det tydligen en elektrisk länspump där men slangarna går bara rakt ner. Vattnet är ju fram i fören. 🙄 

Har provat att föra ner en ny slang men kommer bara ca 1.2 m mot fören under motorn sen är det stopp. 

Höjde upp båten med domkraft för att få mer rak linje så vattnet kanske rann bakåt men nådde inte något vatten ändå. 

Vet inte hur jag ska göra för att få bort vattnet? 

Har ni något tips? 

PS Nybörjare på båt och noll koll 🤭 inte riktigt så illa men dock rätt ny på detta... 

/Jenny 

Jag skulle borra ett hål ovanför vattensamlingen, skicka ner en slang, pumpa och sedan plugga igen hålet, antingen permanent eller så att du kan pumpa fler gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett hål inne i sovdelens golv då, som är rakt över kölsvinet? 🙄🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akta bara så inte kölsvinet besöker Er på natten.

En riktig luring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur båtmodellen ser ut eller hur den är konstruerad, men hur vet du att det är vatten där om du inte kan se ner i det?

Om kölsvinet i fören är förbundet med kölsvinet i aktern så borde det ju fungera att lyfta fören så det rinner bak, annars måste det ju vara två separata kölsvin.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hörs att det är mkt vatten i fören/kölsvinet. 

Försökte med att ställa båten i uppförsbacke i höstas innan den ställdes in men fick inte ut mkt vatten.. Så det kan vara ett främre och ett bakre kölsvin som inte är sammankopplade? 

Det kan ju förklara en del men då är ju frågan hur jag få bort vattnet från främre kölsvinet om det är ett stängt utrymme som det verkar. Å varför i hela friden sitter det inte en länspump till de utrymmet i så fall 🤔 Suck! 😝

Tror jag kan dra en slang under golvet från länspumpen och fram till sittbänkarna i sovdelens, där ett av batterierna sitter och borra ett hål där ner till kölsvinet. 

Just nu ser jag ingen annan lösning om inte kameran jag ska använda imorn visar någon annan lösning. En sån där kamera "på en vajer" som kan komma in i mkt trånga utrymmen. 

 

IMG_20220615_123511.jpg

IMG_20230508_165042.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under durken på alla fritidsbåtar jag känner till finns det tvärsgåensde skott, längst ned i dessa finns det ett hål som vatten kan rinna igenom. Men med åren blir dessa hål igensatta av en massa skräp som vanligtvis samlas i kölsvinet. Kolla upp det, se om du kan rensa med en ståltråd eller kanske ett sådant där band man rensar avlopp med. Placera sedan båten i samma uppförsbacke som innan, så bör allt vattnet rinna bakåt där det kan länsas upp. 
Sedan hade det ju varit bra om du i akterspegeln nedersta del hade borrat ett hål och där placerat en dyvika så att vattnet kunde rinna ut… det kanske redan finns en dyvika där, titta efter!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...