Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Maximarcus

Rostfritt material till badbrygga

Rekommendera Poster

Jag går i tankar på att bygga en ny badbrygga till båten, gjorde en för många år sedan men vill ha en större. 
Givetvis är rekommendationen att använda syrafast material A4/316 men har någon erfarenhet av hur det funkar med A2/304 stål?

Båten går bara i Stockholms skärgård så speciellt salt är det ju inte. 
Det är ju vansinnigt mycket större utbud och enklare tillgång till A2- stål men jag vill ju inte ha en brygga som rostar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A2 och A4 är skruvtillverkanas beteckningar. Rostfritt syrafast i amerikansk AISI standard anger 316/316L. Svensk standard angav SS2343. Idag gällande (även i Sverige ), den europiska beteckningen EN1,4401/(EN1.4404).

Som svar på frågan:

Din badbrygga kommer att rosta vid användande av AISI304 , SS2333 ,  EN1.4301.

Det dyrare alternativet AISI316 , SS2343 , EN1.4401 rostar inte men tänk över hur svetsar förläggs och använd betpasta , inte polerdukar , trissor och dylikt till svetsarnas återställning. Se till att tillsatsmaterialet(svetstråd) är anpassat till valda grundmaterial.

Har sett många Asien producerade rostfria detaljer som polerats men tyvärr så börjar dom rosta i svetsarna efter några år.

Borrar och bultar du ihop badbryggan så sätt betpasta vid eventuella borrhål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte alls proffs på byggande i rostfritt. Men byggt en del till båten. Peke med kasettstege och ankarhållare. Badbrygga med kasettstege. Grabbräcke att hålla sig i strax ovan sprayhood mm mm.

 

316 rör, färdiga rörvinklar, krökar

o s v i olika vinklar. De senare köps färdiga på t e x VVS-handel.

 

Har ingen rost på mina nedslipade svetsar, kapade rör

e t c.

Dock använd nya slipskivor, flappskivor, kapskivor till inget annat än RF.

Var noga med att alla detaljer kapas o s v med minsta spalt för svetsning.

Aldrig använt rotgas till mina byggen. Svetsat allt med TIG.

 

Betat och neutraliserat, bara mindre detaljer.

 

Även bockat längre rör, men det är en annan historia.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde som sagt en brygga tidigare, det är nog 15 år sedan nu. Den svetsades med TIG och fogarna slipades och polerades, den är fortfarande helt rostfri. Även träet, som är teakliknande (men inte äkta teak) trallvirke från Bauhaus har hållit sig oförskämt fint.
Tänkte göra motsvarande konstruktion idag men med betydligt grövre rör och har haft svårt att hitta syrafasta rördelar, allra helst polerade.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Maximarcus:

Jag byggde som sagt en brygga tidigare, det är nog 15 år sedan nu. Den svetsades med TIG och fogarna slipades och polerades, den är fortfarande helt rostfri. Även träet, som är teakliknande (men inte äkta teak) trallvirke från Bauhaus har hållit sig oförskämt fint.
Tänkte göra motsvarande konstruktion idag men med betydligt grövre rör och har haft svårt att hitta syrafasta rördelar, allra helst polerade.  

Jag har fått en del rostfria arbeten gjorda av JG Rostfritt i Täby ligger norr om Stockholm. Ring dit och fråga!

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick tag på Masaranduba i stället för teak. Helt nöjd.

Gäller bara att skruva tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...