Jump to content
Saturday 18 May 2024
MrMe

Renoveringstråd Ilver 35 Cymawa

Recommended Posts

16 timmar sedan skrev patrikflink:

Jag kan kanske ha ett par Lenco liggandes.

Innebär bort med pumpen och hydrauliken och köra rent elektriska.

Minns inte om jag sålde dessa...

Tack för tanken men jag vill nog hålla mig till samma modell som jag har då jag annars måste göra ny hålbild och andra modifieringar som jag helst undviker innan sjösättning. Tack ändå 🙂

• Like 1

Dags för årets sjösättning

Efter att hösten 2023 bestämde sig för att komma redan första veckan i Juli och vintern varade till första veckan i Maj var det äntligen dags för sjösättning!

Men hjälp av två goda vänner lyftes damen snabbt ner i vattnet och alla genomföringar kontrollerades samt naturligtvis en nervös titt vid den nyligen installerade tunneln till bogpropellern – allt torrt. Maskinerna startades, kylning och oljetryck kontrollerades innan färden hemåt påbörjades.

Efter bara 200 meter blev det problem. Babord drev lät illa så jag lade ur växeln och då blev det tyst. När växeln fram lades i återkom ljudet men backen fungerade felfritt. Mörker. Då kran- och traktorförare redan åkt hem beslutade jag att puttra på en maskin till hemmahamnen och därefter fundera på vad jag skulle göra nu.

Meteorologerna hade lovat en fin helg och att få upp båten på torra land hade jag ingen möjlighet till. Min första gissning var att drevet hade totalknas och jag såg tusenlapparna flyga iväg men efter lite mera funderande hittade jag en något billigare teori. Det skulle ju kunna vara så att jag misslyckats med att justera växelviren korrekt och att växeln helt enkelt inte lades i ordentligt. Om så var fallet så är det en 10 minuters fix men som fortfarande kräver att båten lyfts (dreven sitter långt ner och det är 10 grader i vattnet….)

Beslutade därför att fullfölja planen med en helg på den närbelägna klubbholmen med hjälp av en motor.

Allt var dock inte katastrof. Efter mååånga timmar i båttältet har den här vårrustningen varit ganska omfattande:

Bogpropeller
Den nyinstallerade bogpropellern var inte bara tät – den fungerade också och var ett välkommet tillskott när jag skulle lägga till med en motor.

Öppnad pulpit
Att såga upp det stängda räcket och montera två hejfenor var ett riktigt bra beslut. Designen passar in på båten och att komma av och på underlättas dramatiskt

Värmare
Jag har ännu inte gjort en permanent installation av dieselförsörjning till den nya värmaren utan slangen ligger löst i en separat dunk. Detta gav lite problem i början då slangen envisades med att flyta upp och suga luft. En trallskruv som sänke tillsammans med två buntband löste problemet och sedan fungerade allt perfekt

Polering
Den i särklass ambitiösaste polering jag gjort gav verkligen utdelning. När båten togs upp polerades den två gånger och under våren polerades ytterligare tre steg. På sina ställen är båten även våtslipad. Wow – jag är sällan nöjd med glansen men det här överträffade mina vildaste fantasier.

Flexiteek
Jag har bara hunnit montera tre av de sex panelerna med flexiteek, men dessa tre har varit ”de viktigaste” och jag är supernöjd med resultatet

Ny gasolinstallation
Med en mera permanent gasolinstallation med dränering enligt konstens alla regler är det både smidigare och säkrare att koka morgonkaffet

Trimplanen
De fixade trimplanen fungerar nu för första gången sedan jag köpte båten. Dock var användningen ganska begränsad när jag tuffade i 5,3 knop så om det var värt besväret och pengarna återstår att se

Nya lanternor

Det är de små detaljerna som gör det och helhetintrycket av båten är långt bättre än när jag började

I morgon, måndag lyfts båten igen för att kontrollera växelvire – håller tummarna för att den billiga teorin stämmer då ett nytt drev knappast ryms i budgeten just nu.

Glad båtsommar på er allihop!

Sjösättning2024.jpg

• Like 4