Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Brunnsviken

Klassiker: hur får jag bort jordslag på flytvästar

Rekommendera Poster

Dags att sjösätta igen och upptäcka vad som händer när man slarvar med att plocka ur flytvästarna ur båten.

 

Hur tar man år 2023 bäst bort jordslag från flytvästar? Jag hittar ingen tråd om det här. Ute på internet pratas om ättika för ”icke-porösa material” dvs inte textil och sen finns ju massor med medel i båthandeln. En del är dyrare, andra billigare. Biltema har som vanligt en billigare variant.

 

Innan jag betalar 369 spänn för t ex 303 Mold & Mildew Cleaner, vad har expertisen här för råd? Attackera med ättika och sen tvätta ur ordentligt för hand? Eller är det bara dyra medel som gäller, alternativt nya västar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Dags att sjösätta igen och upptäcka vad som händer när man slarvar med att plocka ur flytvästarna ur båten.

 

Hur tar man år 2023 bäst bort jordslag från flytvästar? Jag hittar ingen tråd om det här. Ute på internet pratas om ättika för ”icke-porösa material” dvs inte textil och sen finns ju massor med medel i båthandeln. En del är dyrare, andra billigare. Biltema har som vanligt en billigare variant.

 

Innan jag betalar 369 spänn för t ex 303 Mold & Mildew Cleaner, vad har expertisen här för råd? Attackera med ättika och sen tvätta ur ordentligt för hand? Eller är det bara dyra medel som gäller, alternativt nya västar?

Köp "Alg-rent" i färghandeln eller på byggmarknaden. Spraya/pumpa på, stryk ut med en svamp, låt verka. Klart.

På flytväst med hudkontakt skulle jag nog efterskölja men på kapell behövs det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Rascal:

Köp "Alg-rent" i färghandeln eller på byggmarknaden. Spraya/pumpa på, stryk ut med en svamp, låt verka. Klart.

På flytväst med hudkontakt skulle jag nog efterskölja men på kapell behövs det inte.

Tack. Vågar man verkligen använda såna där saker som är tänkta för utomhusbruk och trä/sten på flytväst? Den finns ju Jape Mögel-Fri också som är bra. Man får väl testa på ett litet hörn först...

 

Fler erfarenheter med flytvästar mottages tacksamt!

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du prova med klorin i varmt vatten, det dödar mögelsporerna. Sedan för att slippa lukta badhus hela sommaren tvättar du med galltvål, alltså flytvästarna då inte kroppen.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack. Vågar man verkligen använda såna där saker som är tänkta för utomhusbruk och trä/sten på flytväst? Den finns ju Jape Mögel-Fri också som är bra. Man får väl testa på ett litet hörn först...

 

Fler erfarenheter med flytvästar mottages tacksamt!

Du använder väl flytvästen utomhus!:)

Det står på förpackningen att det funkar även på markiser (tyg) och jag har kört på mina kapell i drygt 20 år med utmärkt resultat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev pseudonym:

Annars kan du prova med klorin i varmt vatten, det dödar mögelsporerna. Sedan för att slippa lukta badhus hela sommaren tvättar du med galltvål, alltså flytvästarna då inte kroppen.😉

Klorin verkar lite vanskligt eftersom det bleker. Annars gillar jag doften 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, lämnade flera fina flytvästar i pappas båt och där var det tydligen fuktigt 😞

 

Det är bara barnens flytvästar som fått svarta prickar, men de vägrar så klart att ha dem på sig.. kloin har vi hemma, men riskerar man inte bleka den tjecka orangea färgen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Dava:

kloin har vi hemma, men riskerar man inte bleka den tjecka orangea färgen?

Eftersom man använder klorin för att bleka så skulle jag definitivt säga att det är en risk.

 

Det lutar väl åt nåt av de dyra medlen för kapell. Lefant verkar vara de enda som säljer på 0,5 l flaska, men jag hittar inga recensioner på den. Alla andra säljer bara en liter som kostar nästan 400 kr.

 

Nästan bättre att satsa på nya flytvästar eftersom jordslag påstås vara halvt omöjligt att få bort helt ändå. Trist att man är så slarvig :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att Ship Shape mot Jordslag funkar bra invändigt i båten i alla fall, fukta en bomullstrasa och gnugga lite försiktigt. Förmodligen innehåller även detta lite blekmedel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Eftersom man använder klorin för att bleka så skulle jag definitivt säga att det är en risk.

 

Det lutar väl åt nåt av de dyra medlen för kapell. Lefant verkar vara de enda som säljer på 0,5 l flaska, men jag hittar inga recensioner på den. Alla andra säljer bara en liter som kostar nästan 400 kr.

 

Nästan bättre att satsa på nya flytvästar eftersom jordslag påstås vara halvt omöjligt att få bort helt ändå. Trist att man är så slarvig :(

Varför inte prova med mitt förslag, någon form av Alg-rent från färghandeln innan du ger upp och köper nya? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-20 vid 10:21 skrev Rascal:

Varför inte prova med mitt förslag, någon form av Alg-rent från färghandeln innan du ger upp och köper nya? 

Ska göra! Skrev "nästan bättre" 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-04-19 vid 13:13 skrev pseudonym:

Annars kan du prova med klorin i varmt vatten, det dödar mögelsporerna. Sedan för att slippa lukta badhus hela sommaren tvättar du med galltvål, alltså flytvästarna då inte kroppen.😉

Googlade balltvål... Av misstag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klorin funkade helt perfekt. Gnuggade en stund och lät det ligga ca en halvtimme. Körde sen på handtvätt i tvättmaskinen. Som nya! 

IMG_7600.png

IMG_7598.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...