frinken 2 Posted April 13, 2023 Hej, har lite problem med min ardic dieselvärmare. Den går fint på full fart men när jag kör på halvfart så puffar den och ryker väldigt mycket. Någon med tips på vad det kan va? med vänlig hälsning Daniel Share this post Link to post Share on other sites
kmz 16 Posted April 13, 2023 Några år sedan jag skruvade med Ardic, nånstans har jag några manualer.... har du några fler data... modell år etc? Hittar jag min gamla pärm så kanske jag har info.... men jag lovar inget... Fair Winds S Share this post Link to post Share on other sites
frinken 2 Posted April 14, 2023 Hej vad snällt! Har tyvärr inte tillgång till den nu på ett tag men har för mig att det va en 042d Share this post Link to post Share on other sites
excel319 485 Posted April 14, 2023 Jag har en likadan med samma problem. Jag har bytt en del grejor som insprutningsrör och pump. Bra spänning fram till värmaren. Nu har jag givit upp och kör på fullfart. Då går den bra. Share this post Link to post Share on other sites
Volvo_Penta 706 Posted April 14, 2023 2 timmar sedan skrev frinken: Hej vad snällt! Har tyvärr inte tillgång till den nu på ett tag men har för mig att det va en 042d Letade lite i hårddisken och hittade denna. @kmz har säkerligen någon mer passande och då är det ju bara att bortse från filen nedan. Handbok-Ardic-042DL.pdf 1 Share this post Link to post Share on other sites
frinken 2 Posted April 14, 2023 Kolla! Tack så mycket! Ska prova demontera och rengöra, detta ska tydligen göras var 300h eller varje säsong, lär nog aldrig vara gjort på denna återkopplar hur det löser sig Share this post Link to post Share on other sites
kmz 16 Posted April 15, 2023 20 timmar sedan skrev frinken: Kolla! Tack så mycket! Ska prova demontera och rengöra, detta ska tydligen göras var 300h eller varje säsong, lär nog aldrig vara gjort på denna återkopplar hur det löser sig Ok.. jag hittar inte min pärm... men när jag kikar på den eminenta länken Volvo Penta la in här så är det nog så att flamvakt och brännkammare kan vara en möjlig källa till att värmaren bara vill brinna rent på full fart.... skall fundera lite till och se om jag kommer på något annat tips... Men som TS säger... att demontera och göra rent är alltid en god ide... Fair Winds S Share this post Link to post Share on other sites
excel319 485 Posted April 15, 2023 https://varmedoktorn.com/ 1 Share this post Link to post Share on other sites
Stan 63 Posted April 16, 2023 Bytte några saker på min Ardic förra våren. Bränsleslang, filtret på slangen, men det blev inte bra förens jag bytte flamvakten. Obs obs obs! Här kommer tipset. Köp flamvakten på Volvo. Mycket billigare än hos båthandlaren. Ardic värmare finns/fanns tydligen på Volvo lastmaskiner. 1 Share this post Link to post Share on other sites
frinken 2 Posted May 2, 2023 Hej alla! Fått till problemet nu efter lysande konsult av Värmedoktorn. Vi kom till slut fram till efter en del felsökning att bränslepumpen var för snålt ställd, vilket resultera i att lågan pulserade för mycket så flamvakten avbröt tändning och pump. detta gör man genom att lossa den största låsmuttern på pumpen för att sedan skriva ut den andra delen. Började med ett halvt varv ut men pulserade endå endel, dock bättre bränning men skruvade tillslut ut den ett helt varv och nu går den klockrent på både lög och hög fart. tack för all hjälp! 2 Share this post Link to post Share on other sites