Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Dava

Dimensionering på förtöjningsvirke

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hur ska man egentligen tänka vid dimensionering av tamparna till förtöjning? Pappa har fått en 18 m lång plats till sin Comfort 32 (4,5 ton) och vill köpa nya tampar att förtöja med. 

 

Hur ska man tänka? Spontant känns allt från 12 mm fullt tillräckligt, men hur hade ni resonerat?

 

Jag har koll på hur jag kollar brottstyrka och det har pappa med, men båten ska ju inte hänga i linan, så det känns ju inte aktuellt att köpa en lina efter båtens tyngd.

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrkemässigt räcker det fint - håller för mer än två ton och det är det nog tveksamt om fästpunkterna på båten gör...
Öka på dimension för att ge bättre marginaler för nötning om det förekommer, och även för att göra dem bekvämare att hantera med händerna om det är viktigt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

... och även för att göra dem bekvämare att hantera med händerna om det är viktigt.

 

Det var just det jag var inne på i vår diskussion. Över 12 mm börjar det bli klumpigt och jobbigt att hantera. Tack för ditt svar! Hur kraftiga tampar har du själv? Beasonen är ju i ungefär samma behov av dimension som Comforten tänker jag. 

 

Själv har jag haft 10 mm på Solingen och tycker kanske att det ser lite klent ut för en större båt. Men hade inte tvekat att använda 8 mm om det var det som fanns med båten när den köptes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Dava:

Det var just det jag var inne på i vår diskussion. Över 12 mm börjar det bli klumpigt och jobbigt att hantera. Tack för ditt svar! Hur kraftiga tampar har du själv? Beasonen är ju i ungefär samma behov av dimension som Comforten tänker jag. 

 

Själv har jag haft 10 mm på Solingen och tycker kanske att det ser lite klent ut för en större båt. Men hade inte tvekat att använda 8 mm om det var det som fanns med båten när den köptes.

Jag vet faktiskt inte dimensionerna. Linorna vi använder i fören fick vi med båten, och jag gissar att de är 16 mm (båten är 13 mil bort, så jag kan inte kolla enkelt... :D ), medan linorna i aktern (korta från aktern till bomändar en dryg meter bort) nog är 12 eller 14 mm (Polyropes Storm med färdiga öglor).
Själv tycker jag att lite grövre linor är trevligare att hantera. 16-19 mm är perfekt för mina händer, men det får så klart vägas mot kostnaden för linorna.

Man kan tänka på att hållfastheten och materialåtgången ökar med kvadraten på diameterökningen, så från 8 till 10 mm är det ca 56 procent mer. Från 12 till 16 mm är det ca 78 procent mer. Från 8 till 16 är det 300 procent mer! :D

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/Fortojningsbroschyr-2.pdf


22 mm vid utsatt läge om jag förstår det rätt. 

 

Det där är helt absurda dimensioner i rekommendationerna! Som sagt, fästpunkterna i båten lär inte hålla för mer än ett par ton om det inte är rejäla pjäser som är fästa med ordentlig platta under däck, och redan vid 12-14 mm har man gått över den gränsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, den är skriven av sanna pessimister - ett försäkringsbolag. Det finns förstås en utvikning däri även om beslagen och att de ska ha plattor under. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man vill få ersättning av försäkringsbolaget vid en eventuell skada bör man använda de dimensioner/brottlaster de rekommenderar.

 

Om man inte tror att man någonsin kommer att drabbas av en skade så kan man välja fritt vilken dimension/brottlast förtöjningslinorna ska ha.

 

Om jag inte missminner mig har vi 14 mm  förtöjningslinor till vår Comfort 32 som väger nära fem ton. Därmed borde vi ha åtminstone 20 mm linor, vilket är helt orimligt som jag ser det.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att dimensionstabeller och brottstyrkor gäller ny tamp, problemet är att fasta förtöjningar ofta ligger ute i solen sex månader om året. UV-strålningen tär hårt på materialet och bryggtampar har en förmåga att bli äldre än dom borde. Någon tidigare i tråden använde ju exempelvis tampar som följde med båten vid köp. Jag vet själv att jag ibland tittar på mina tampar och tänker att dom kanske borde bytas men dom skruvas fast i bryggan kvällen före sjösättning och sen sitter dom ett år till. Tröstar mig med att min 3 tons båt ligger väldigt skyddat och att tamparna är 16 mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vår båt väger enligt broschyr 9.5 ton (tom båt utan mast) men med fulla tankar och övriga prylar ombord ca 12.5 ton. 38 fots segelbåt modell tung havsseglare.

Läste rekommendationer på bryggtampar och valde 22 mm vilket nog var hamnens grövsta. Tunga att använda även om de är stormsäkra.

Idag hade jag valt tunnare bryggtampar och vid stormrisk hellre komplettera med dubbla tampar.

 

Läget i en skyddad hamn borde påverka valet av bryggtamp.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vad det är för material på tampen. En vanlig blå polypropylen får du ha ganska kraftig dimension. Skulle du däremot skaffa Dynema tampar så kan du ha väldigt klena tampar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara brottstyrka som är intressant. Den ska klara bra med last när det har uppstått nötningsskador så man hinner byta tamp innan den är så dålig att den går av. 

 

En helt stum tamp är inte så bra som förtöjning så Dynema eller liknande är inte rekommenderat. Även om man använder ryckdämpare så blir det elaka laster om dämparen går i botten och man användeer en stum tamp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...