Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Helleman

Skillnad mellan Volvo Penta DP-SX och DP-SM?

Rekommendera Poster

Jag har en Bavaria 27 Sport med ett Volvo Penta DP-SM drev.

Jag tänkte byta avgasbälg nu till våren då den inte verkar bytt på 4 år eller så. Knutbälgen byttes precis innan upptag 2021 då drevet fick ny kona, så den behöver jag inte byta nu.

Jag letar info om detta men hittar mest på DP-SX drev.

Dessa två drev verkar väldigt lika, vad är det för skillnad egentligen? Är proceduren för att montera loss drevet densamma på båda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du, om det är samma som SX (vilket verkar vara fallet vid sökning) skulle jag nog säga att du inte behöver byta den om du inte är onödigt orolig av dig;-)) 4 år är ingen ålder för den bälgen, eftersom den ändå inte är kritisk för funktionen. D.v.s. den trycker bara avgaser genom drevet och ut genom propparna vid högre fart, tomgång och lågfart så går de ut genom skölden och de skurna slitsarna på undersidan bälgen. Vill minnas att du kan byta den utan att demontera drevet, tilta upp och kolla.

 

Mvh Andréas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Helleman:

Jag har en Bavaria 27 Sport med ett Volvo Penta DP-SM drev.

Jag tänkte byta avgasbälg nu till våren då den inte verkar bytt på 4 år eller så. Knutbälgen byttes precis innan upptag 2021 då drevet fick ny kona, så den behöver jag inte byta nu.

Jag letar info om detta men hittar mest på DP-SX drev.

Dessa två drev verkar väldigt lika, vad är det för skillnad egentligen? Är proceduren för att montera loss drevet densamma på båda?

 

Det finns inget drev som heter DP-SX. SX är ett singelpropdrev, men det samma procedur att byta avgasbälg. Bälgen är också samma på båda, men som sagt är det nog onödigt. Du kan nog vänta till nästa byte av knutbälgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Rollen:

Det finns inget drev som heter DP-SX. SX är ett singelpropdrev, men det samma procedur att byta avgasbälg. Bälgen är också samma på båda, men som sagt är det nog onödigt. Du kan nog vänta till nästa byte av knutbälgen.

Aha, ok. Ja jag fick inte ihop det riktigt då jag såg en video om SX och såg att det var singleprop och vet ju att VP brukar benämna duopropdreven med DP.

Men du har ju helt rätt, jag har mixat ihop namnen fel. 😊

 

Tack för båda svaren! Då lugnar jag mig med bälgbyte till nästa vår. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...