Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
BenneGu

Honda 50 BF (4-takt) på Flipper 570 HT?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Letade runt en stund men fann tyvärr olika svar.  Någon som vet om en Honda 50  hk 4-takt ( modell BAZL från 2014) passar fysiskt på vår Flipper 570 HT.  Motorbrunnen är ganska trång i min mening. Någon som provat? Idag har vi en 70 hk 2-taktare.

 

Vad tror ni förresten om prestandan?  Tacksam för input!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev BenneGu:

Hej!

 

Letade runt en stund men fann tyvärr olika svar.  Någon som vet om en Honda 50  hk 4-takt ( modell BAZL från 2014) passar fysiskt på vår Flipper 570 HT.  Motorbrunnen är ganska trång i min mening. Någon som provat? Idag har vi en 70 hk 2-taktare.

 

Vad tror ni förresten om prestandan?  Tacksam för input!

 

 

Jag har haft en 570 med en Evinrude 70hk. Det tyckte jag var i minsta laget med fyra vuxna ombord. Det fanns ingen trim och tilt på den motorn, så det blev lite trögt att komma upp i plan. Jag skulle säga att 50hk är klart undermotoriserat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 50hk Honda är definitivt för liten motor på den båten. Med lite bränsle, en person ombord så bör du få upp den i plan. Men du lär få ligga på full gas hela tiden. 70hk är minimum om man ska vara 2 st och inte behöva ligga på fullgas konstant. Du behöver hålla minst 20 kn för att båten ska gå lätt och bra i sjön.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för feedback!

Med dagens 70 hk 2t fungerar det ok så länge man inte är max-lastad. Så jag förstår att 50 hk är i minsta laget. Tänkte möjligen att en 4-taktares bättre vridmoment kunde få upp båten i planing ungefär som en 70 hk 2-taktare. men då skippar jag det spåret.

 

Frågan om vad som får plats i brunnen är dock fortsatt aktuell. Hur stor 4-taktare får plats i en 570 HT. Skiljer det mycket mellan fabrikat? Någon som har exempel? Det gäller väl att välja största effekt för samma block.  Tackar och bockar. Och har någon en fräsch 2-taktare eller allra helst 4-taktare på 70-90 hk som ni vill sälja så hör av er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev BenneGu:

Tänkte möjligen att en 4-taktares bättre vridmoment kunde få upp båten i planing ungefär som en 70 hk 2-taktare

4-taktare har, oavsett vad försäljarna säger, SÄMRE vridmoment än en 2-taktare (allt annat lika).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, BenneGu said:

 

Frågan om vad som får plats i brunnen är dock fortsatt aktuell. Hur stor 4-taktare får plats i en 570 HT. Skiljer det mycket mellan fabrikat? Någon som har exempel? Det gäller väl att välja största effekt för samma block.  Tackar och bockar. Och har någon en fräsch 2-taktare eller allra helst 4-taktare på 70-90 hk som ni vill sälja så hör av er.

Motorbrunnens bredd är enbart en begränsning när du hissar upp motorn. Vid körning hänger motorn bakpå. Om du bara ser till att du har motorn hyfsat centrerad när du hissar upp den så är det inget problem. När jag googlar på båten så hittar jag bilder av 570HT med V4:or bakpå, och dessa är betydlig bredare än en 4T 50:a.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev BenneGu:

Det gäller väl att välja största effekt för samma block.  Tackar och bockar. Och har någon en fräsch 2-taktare eller allra helst 4-taktare på 70-90 hk som ni vill sälja så hör av er.

 

Optimax är direktinsprutad och går både snålare och renare än vanliga tvåtaktare.

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercury_75_hp/105608811

https://www.blocket.se/annons/goteborg/mercury_90_optimax__05/105736729

https://www.blocket.se/annons/halland/mercury_115_optimax/105497223

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...