Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Babayaga

Simrad Forwardscan™ Montering

Rekommendera Poster

Jag har upptäckt att jag besitter en fantastisk förmåga att hitta undervattenstenar och skulle vilja motverka det med ett framåtseende ekolod.

Monteringen känns ju lite skakig med att ta hål i skrovet och plasta upp, få allt rakt osv.

Skulle man inte kunna montera givaren med ett fäste på akterspegeln istället för genom skrovet?

Den ska ju sitta ganska långt bak i skrovet ändå men den kanske blir störd av propellrarna?

Någon med erfarenhet? 

Båten är 11 meter lång med dubbla drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Babayaga:

Jag har upptäckt att jag besitter en fantastisk förmåga att hitta undervattenstenar och skulle vilja motverka det med ett framåtseende ekolod.

Monteringen känns ju lite skakig med att ta hål i skrovet och plasta upp, få allt rakt osv.

Skulle man inte kunna montera givaren med ett fäste på akterspegeln istället för genom skrovet?

Den ska ju sitta ganska långt bak i skrovet ändå men den kanske blir störd av propellrarna?

Någon med erfarenhet? 

Båten är 11 meter lång med dubbla drev.

Jag tror att skrovet skulle ge massa falska ekon och störningar som ställer till det alldeles för mycket. Även flödet runt skrovet i sig skulle kunna skapa oreda i signalerna.

Är man normalhändig och läser på hur man ska göra, är det inte så märkvärdigt att installera en sak genom ett hål i skrovet. Kolla med folk du känner, så kanske nån redan har erfarenhet av det och kan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade Garmin framåtseende ekolod i min skuta...

Visserligen en segelbåt, så det blev framför kölen.

Kolla med fabrikaten vart optimala placeringen är på din båt.

 

Använde från sidan en krysslaser.

Lyfte båten och vagnen i bakkant med domkrafter så att ljuslinjen följde verkliga vattenlinjen av lort på skrovet på babord sida. Pallade när jag var nöjd...

 

Så en horisontellt rak planka på höjd, liggande på vagnen, mitt för där jag skulle göra hål i båten.

Kollade noga med krysslaser så att plankan verkligen låg i våg.

 

Mätte sen höjden från plantans övre kant till babords vattenlinje.

Mätte sen motsvarande på styrbord sida. Det skiljde 7 cm...

 

En genomskinlig slang med vatten i hade gått lika bra, men nu hade jag ingen slang.

 

Det blev att använda domkrafterna och justera båten i sidled.

 

Justerade allt på nytt igen. Både i längsled och tvärs. Allt efter vattenlinjen när båten ligger i sjön.

 

Det var båten det.

 

- Borrade först ett hål med en 8 mm borr i centrum där jag skulle placera givaren.

Med en hårdmetallhålsåg sågade jag upp ett hål enligt anvisningarna. Viktig att hålet blir nära i lod. Hålsågen har en borr i centrum som följer det hål jag borrade tidigare.

 

Placerade ett långt plastfolieinsvept plaströr (grått avloppsrör) genom hålet.

Vägde in och fixerade röret, mot bl a taket inuti båten.

 

Tätade med modellera på utsidan mellan rör och skrov. Såg till att det blev lika stor springa runt om. Plastade med epoxi och klippt glasfibermatta uppifrån.

 

Hade tidigare byggt upp en liten fördämning med modellera, några cm från bakkant på plaströret. Moneringsmuttern för hylsan ska få plats åt alla håll.

Fyllde fördämning fullt upp. Flöt ut i våg.

 

Kapade röret inuti båten innan jag knackade ur det när allt härdat. Om det suttit fast hade jag sågat ett invändigt spår i väggen på röret.

 

Följde sen anvisningarna (för enkelskrov i mitt fall) och monterade den rostfria hylsa som givaren senare skulle placeras i.

Fick raspa av lite av kölen, så att flänskanten på hylsan kom in en liten bit i bakkant. Byggde en fin övergång runt hylsan mot skrovet med epoxi spackel.

Tätade enligt anvisningar och skruvade fast hylsan.

 

 

Simsalabim... Klart.

 

Elektroniken i givaren kompenserar över tid för små fel, när det gäller rätt montering i lod.

 

Hoppas jag minns allt rätt.

 

Och fantastisk hjälpmedel när man ska in mellan skär och stenar... Svänger lite fram och tillbaks, när jag letar mig in.

Sparar spåret jag får på plottern.

 

Är även perfekt om man ska ligga på svaj.

Då kör jag i en cirkel med diametern ca 50 meter. Allt beroende på djupet där jag droppar ankaret.

Vill ju inte driva upp på nåt grund.

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...