Jump to content
Tuesday 17 May 2022

Babayaga

Medlemmar
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Babayaga

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då hajjar jag. Det kan bli knepigt. Går ju kanske att lösa med 24V litium och DC-DC för laddning 💡
  2. Lite nyfiken bara, varför vill du seriekoppla Litiumbatterier?
  3. Vilken diskussion det blev. Kul! Jag jobbar faktiskt mycket med batterier. Oftast mellan 32 och 44 12V-block på 190Ah seriekopplade till en slinga. Behövs mer batteritid parallellkopplar vi helt enkelt fler såna slingor. Men det är ju AGM så man ställer bara in laddspänningen utefter vad man har för antal seriekopplade celler och sen balanserar battericellerna ut det själv. Det viktiga i dom anläggningarna är att göra periodisk termografi och batteritest för blir det kortslutning i några celler så höjs laddspänningen på resterande och då kan det bli ganska dyrt. Litium har jag dock dålig koll på. Men om man tänker lite logiskt. Om man använder sig av färdiga batteripack med BMS, typ 2st VE som får parallellkopplas och sen hakar på ytterligare tre batteripack med BMS från annan tillverkare med samma spec på batterispänning och laddspänning så borde ju dessa batterier sköta sig själva. Det är ju i princip fem separata batterier. Fast tok kanske tänker fel här
  4. Parallellkoppling av flera batterier.
  5. Tack för svar! Låter ju rimligt att batteriets BMS hanterar det. Angående laddningen så har jag en DC/DC-konverter på 30A innan litiumbanken så jag inte bränner generatorn/generatorerna. Har galet mycket saker till detta system, Kalmar Marin & Tekniktjänst som hjälpte till. Han är bra. Köp saker av honom
  6. Misstänker det ja, därav frågan Enklast men dyrast är ju att dundra på med VE som kan kopplas in parallellt https://www.victronenergy.se/batteries/12,8v-lithium-superpack
  7. Hej alla Jag har i dagsläget 2st 100Ah Victron energy superpack och skulle vilja utvidga batteribanken till minst det dubbla. Victron är ju svindyra så jag funderar på att köra ett annat fabrikat. Kan det bli nåt knas när man parallellkopplar olika fabrikat av litiumbatterier?
  8. Nu ska vi inte överdriva åtstramningen här, lite måste man njuta av livet 🥩
  9. Bränslekostnaderna låg på runt 15000 förra sommaren tror jag. Skulle nog kunna tredubbla det innan det blev orimligt dyrt men isf är väl ecopar ett billigare alternativ. Man drar nog in på annat innan man slutar åka båt helt enkelt.
  10. Rejält trådlyft men jag har anlitat Avrora Marin för diverse saker, senast ett helt nytt kapell. Superproffs enligt min mening. Kolla på Buckards båtar, han brukar anlita dom.
  11. Glömde det viktigaste! Utgång till fördäck genom vindrutan. Ovärderligt när man har småbarn!
  12. Spela dum och inte bry sig funkar i de flesta fall 🤷‍♂️
  13. Har en Mira 34, typ samma layout som 40 och 43 dock två kabiner. 37an är lite annorlunda av någon anledning. Mina intryck av I&P: Gediget byggda Bra förvarings- och styvutrymmen Fint skrov som tar sjö bra Samtliga I&P är ju medelhavsbåtar så värmare finns ju inte original. Jag fick komplettera med det, nu är det hur varmt och skönt som helst på båten. Peke och stävstege får man ju också skruva dit. Jag tycker dom är helt i klass med andra mer välkända båtar. Sen är dom ju riktigt snygga också.
  14. Med tanke på hur sällan septiksugen i hamnen används så tömmer nog de flesta i havet
  15. Har en Mira 34. Riktigt najs båt tycker jag. Några fler som har I&P här på forumet?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy