Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ruskpricken

Storskot-krafter

Rekommendera Poster

Kanske inte rätt tråd/plats, men meka är ju inte bara skruva motor så.....

 

Hej alla räknekunniga!

Har funderingar på att bygga om mastfoten-fästet å så kan jag mha bommen fälla masten framåt på min Fingal. Då slipper jag karta upp för stegar å arrangera stegarna som mastkran mm osv. Har ju fått på nöten, skämtsamt, om att jag lever farligt när jag mastar på på min egen brygga. Å mina vänner å familj funderar på att höja försäkringen, vafför då för? Hmm..

Så nu tänker jag vara lydig....fniss. (Se bif bild, dock äre ett barnbarn på just den bilden  å inte jag...)P1010509_cr.jpg.afe3066f106485ed7242520f55e8ffe9.jpg


Till saken. Den kraft som jag behöver för att dra  från masttoppen å över bommen när masten ligger i våg, är som beräknat mest ca 100 kp, säg kilo så fattar alla.

På sargen på sittbrunnen har jag en skena som skotet löper på, ungefär som en levagn, (ledvagn?), sida till sida. Skotet sitter sedan i en glidande bit som kramar om skenan. Den håller ju garanterat för skotet men frågan är, visst borde den hålla för ett drag på säg  150 kp?

Vore inte kul om den ger vika när masten är rest till hälften eller så. För där tänkte jag fästa draglina, eg. akterstaget, för att resa masten. Den fälls alltså mot fören av olika anledningar, mest för att den står framför rufftaket å kommer inte ner i våg, tillräckligt långt ner alltså.

 

Men hur stor kraft drar egentligen storskotet på en Fingal vid säg 10 m/s vind å slör. Tänker att jag drar, uppskattar, 20-30 kp å det är en fyrskuren talja så då blir det kanske säg 80 -120 kp?

Nån som har lite bättre siffror än mina antaganden om detta? Berätta i så fall.

Tackar å hälsar

Ruskpricken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Men hur stor kraft drar egentligen storskotet på en Fingal vid säg 10 m/s vind å slör.

Räkna med ca 100 kg, om man vill räkna i kg, eller ~1 kN med korrekta enheter. Dock när seglet är skotat som hårdast, vilket nog inte inträffar vid slör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fick du fram den siffran Raol?

Eg tror jag att skenan å "skotvagnen" håller men vill gärna ha lite mer på fötterna så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraften i storskotet torde vara några hundra kg så att belasta skotskenan med ca 100 kg borde inte vara något problem.
Här några länkar att uppskatta krafter:
https://support.seldenmast.com/en/services/calculators.html
https://www.harken.com/en/support/selection-tools/calculators/
https://vikingyachting.se/kunskapsbank/

 

Här mastar man på en IF med hjälp av spinnakebommen och det är inte så stora krafter som behöver hanteras. Borde väl var något liknande med en Fingal.
https://youtu.be/Ne8YQdDAB_I

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tar du i marklyft? Ställ dig som ett marklyft och dra skenan rakt uppåt, givetvis med en lina till vagnen. Om du klarar 100 kg så har du svaret på om det håller...

Jag skulle vara mer bekymrad över tvärskeppsstabilitet under fällningen. 

Redigerad av gusvo085

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack per_62 å gusvo085

Länken till "kunskapsbank" var bra.

Sedan har jag kollat länken till tuben.

Har laddat ner just den filmen sen tidigare. Skillnaden är att jag måste fälla mot fören samt jag tänker använda vanliga bommen. Den är extra lång å slutar rakt ovanom skotskenan. (Seglet går inte ända ut alltså).

Lossar jag undervanten så håller topvanten i sidled ett tag innan de slackar å då är nog masten redan halvvägs nere. Toppvanten ligger rakt i linje med masten men på lägre nivå, så det slackar när man fäller masten.

 

Mastfoten förlänger jag uppåt med sidoplåtar som blir som ett gånjärn å är alltid på plats, fastsvetsad.

Tack för tipsen. Nu behöver jag bara lite "Hurra"-rop å moraliskt stöd så jag får ändalyktan ur vagnen å tillverkar fästet mm sen är det bara att testa i vår.

Återkommer när det blir dags.

Tack alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...