Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en KAD32 i våran Aquador 23 (Båten är till salu och kördes av en potentiell köpare)

När jag i vanliga fall ska upp i planing  så trycker jag gasen fullt i botten och drar av en aning när jag kommit upp i planing.

 

Idag när båten provkördes så gasade den potentielle köparen lite mer än halvgas, kompressorn gick igång som vanligt vid ca 1700 rpm och då kommer de mycket kraft (finns inte riktigt något mellan läge) när kompressorn startat och hoppar snabbt upp upp till ca 2500 rpm.

Dock så utan att vi rört gasreglaget så tappar båten i varvtal och jag undrar om detta är normalt (potentiella köparen är vid detta laget kanske inte längre intresserad av båten då han antagligen tror att de är fel på motorn).

 

Jag tog över rattandet för att testa och drog då på som jag brukar med full gas och motorn funkade som vanligt upp i planing utan problem

 

Min fråga då:

Känns som att de va nånting med kompressorn som inte lirar som de ska?

nån som har vart med om liknande och kan tänkas lista ut vad detta kan bero på?

alla svar är välkomna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det så att motorvarvtalet låg runt 2500 varv när spekulanten körde och motorn tappade kraft?

Kompressorn kopplar in som du säger, vid 1700 + - 50 varv och kopplar ur vid 2600 + - 50 varv så körde ni i kompressorns övre varvtalsområde där båten troligen också går tungt och kompressorn kopplade ur så kan det upplevas som om båten tappar kraft eftersom turbon inte hunnit bygga tillräckligt med tryck för att ta över från kompressorn.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Var det så att motorvarvtalet låg runt 2500 varv när spekulanten körde och motorn tappade kraft?

Kompressorn kopplar in som du säger, vid 1700 + - 50 varv och kopplar ur vid 2600 + - 50 varv så körde ni i kompressorns övre varvtalsområde där båten troligen också går tungt och kompressorn kopplade ur så kan det upplevas som om båten tappar kraft eftersom turbon inte hunnit bygga tillräckligt med tryck för att ta över från kompressorn.

Ett kritiskt varvtal mitt emellan kompressorns avstängning och innan turbons börjat ladda ordentligt, kan man säga...

Iofs skall ju det vara litet överlappning där, men turbon håller kanske på att bli trött? hur många drifttimmar har du på motorn?

 

Gör flera provkörningar och se om detta fenomen återkommer, jag skriver så för att även jag har upplevt detsamma men då på en KAD43, och då började turbon bli trött, den byttes till i år och nu är det en klart förbättrad acceleration över detta gränsvärde utan effektförlust.

 

Om turbon inte funkar så har denne potentielle köpare en prutmån på 10.000 kr plus arbetskostnad.

 

Jag hade turen att få låna en turbotrycksmätare som anslöts till insuget, och kunde då se att det blev ett tryckfall just i det varvtalet då turbon skall ta över överladdningen.

 

Men innan du börjar kolla detta kan du ju kontrollera/ byta bränslefilter och luftfilter... för att ta de billiga grejerna först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, låter som att kompressorn kopplar ur för tidigt. Urkopplings varvtalet går att justera på en liten potentiometer under den svarta plastkåpan "databoxen" på motorn. Minns inte hur många varv +/- varv som går att ställa, lekte en del med detta på min tidigare båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...